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Research for building a strategic model for retail internationalization and localization after the spread of online retail

Research Project

Project/Area Number 17K04006
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Commerce
Research InstitutionTokyo Keizai University

Principal Investigator

Komatsu Yuichiro  東京経済大学, 経営学部, 教授 (60360228)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywordsグローバル・マーケティング / 小売国際化 / 現地化 / メキシコ / アルゼンチン / ケニア / ガーナ / ネット小売 / 資源保有後発発展途上国 / ウォルマート / 中国系移民 / M-PESA / ボダボダ / 国家の関与 / BOP / メルカード・リブレ / アルゼンチン・コスト / グローバルマーケティング / アマゾン・ドットコム / メキシコ小売市場 / メルカードリブレ / 商学 / インターネット高度化
Outline of Final Research Achievements

I presented a model of retail internationalization localization strategy after the spread of online retail, in which the spread of online retail weakens the "order of business transfer" and the three businesses of retail business, product supply and product procurement are transferred at the same time. To clarify, we conducted a field survey of Mexico, Argentina, Brazil, Kenya, and Ghana, where online retailing is rapidly becoming widespread.
As a result of the field survey, we clarified two additional viewpoints that are indispensable for building a retail internationalization localization strategy model for emerging markets after the spread of online retail. The first perspective is the importance of the state's role in the spread of online retail in emerging markets. The second point of view is that the importance of the role of the state differs between the dissemination in urban areas and the dissemination nationwide.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究成果の学術的意義はネット小売普及以降の小売国際化現地化戦略モデルを提示し、わが国研究者が行ってこなかった新興市場での現地調査を行い、ネット小売普及以降の新興市場対象とする小売国際化現地化戦略モデルを構築するために不可欠な2つの追加的視点(新興市場におけるネット小売普及に関する国家の役割の重要性と都市部での普及と全国普及では国家の役割の重要性が異なること)を示したことである。

Report

(5 results)
  • 2020 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (10 results)

All 2021 2020 2019 2018

All Journal Article (6 results) (of which Open Access: 5 results) Presentation (3 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 資源依存後発途上国ガーナにおけるウォルマートの現地化戦略2021

    • Author(s)
      丸谷 雄一郎
    • Journal Title

      東京経大学会誌(経営学)

      Volume: 310 Pages: 51-66

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] アフリカにおけるネット小売先進市場ケニアの現状 : 国家要素の弱さを補完するエムペサとボダボダによる小売革新を中心として2020

    • Author(s)
      丸谷 雄一郎
    • Journal Title

      東京経大学会誌(経営学)

      Volume: 308 Pages: 3-21

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] ブラジル小売市場におけるウォルマートの経営関与度縮小戦略2020

    • Author(s)
      丸谷雄一郎
    • Journal Title

      東京経大学誌、経営学

      Volume: 306号

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] ラテンアメリカにおけるネット小売先進市場アルゼンチンの現状 ―バック・システム構築を困難にするアルゼンチン・コストの存在解明を中心に―2019

    • Author(s)
      丸谷雄一郎
    • Journal Title

      東京経大学会誌. 経営学

      Volume: 304号

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] ラテンアメリカの先進小売市場メキシコにおけるインターネット小売業の現状 : バック・システムの構築を目指した取り組みを中心に2018

    • Author(s)
      丸谷雄一郎
    • Journal Title

      東京経大学会誌. 経営学

      Volume: 300号 Pages: 19-39

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] ネット小売先進市場中国市場におけるウォルマートの現地適応化戦略2018

    • Author(s)
      丸谷雄一郎
    • Journal Title

      商学論纂(中央大学)

      Volume: 第59巻第3・4号 Pages: 197230-197230

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      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 「ネット小売普及以降の 小売国際化現地化戦略 モデル構築のための研 究:ラテンアメリカのネッ ト小売先進市場アルゼ ンチンを中心に」2019

    • Author(s)
      丸谷雄一郎
    • Organizer
      第69回日本商業学会全国研究大会
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      2019 Research-status Report
  • [Presentation] ネット小売普及以降の小売国際化現地化戦略モデル構築のための研究 ~インド系移民が構築したケニア小売市場に革新をもたらす欧米亜の外資の動向を中心として~2019

    • Author(s)
      丸谷雄一郎
    • Organizer
      2019年度第1回アジア市場経済学会東部部会研究報告会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] ネット小売普及以降の小売国際化現地化戦略モデル構築のための研究 ~ラテンアメリカの先進小売市場メキシコを中心に~2018

    • Author(s)
      丸谷雄一郎
    • Organizer
      第68回全国研究大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] ウォルマートのグローバル・マーケティング(増補版)2018

    • Author(s)
      丸谷雄一郎
    • Total Pages
      288
    • Publisher
      創成社
    • ISBN
      4794425325
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2022-01-27  

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