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Research on the ethical problems of marketing research in the context of value creation

Research Project

Project/Area Number 17K04013
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Commerce
Research InstitutionMeiji University

Principal Investigator

Fukuta Yasunori  明治大学, 商学部, 専任教授 (90386417)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Fiscal Year 2019: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2018: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2017: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Keywordsマーケティングリサーチ / 個人情報 / プライバシー / 情報センシティビティ / 価値共創 / マーケティング・リサーチ / プライバシーポリシー / マーケテイング・リサーチ / リサーチ倫理 / IoT
Outline of Final Research Achievements

In this study, the following three main research results were obtained. First, consumers are in a more vulnerable position in ICT-developed marketing research, and such issues need to be analyzed in the long-term relationship between businesses and consumers. .. The second point is that there are structural characteristics such as contingency and reluctance to the consent that consumers make for corporate research activities. The third point is that Japanese ordinary consumers have unique characteristics regarding the perception of personal information risk such as high sensitivity to economic information and low sensitivity to discrimination / prejudice.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

今回の研究を通して、マーケティング・リサーチ技術の発達が消費者や消費環境に肯定的な結果だけをもたらしているわけではないという点、企業のリサーチ活動に対する消費者の同意が必ずしも同等の立場での同意とはなっておらず、消費者にとっては不本意さの残る同意となる傾向を持っており、こうした不本意さは同意の付随性の質や企業の機械主義的行為の可能性によって大きく異なってくる点などが明らかとなった。欧米の調査結果とは異なるリスク知覚の傾向を見せている日本の消費者が安心してより高い価値共創を企業との間で実現していくためには、日本の消費者の情報センシティビティ傾向に合致した倫理規範の整備が必要である点が確認された。

Report

(5 results)
  • 2020 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (18 results)

All 2020 2019 2018 2017

All Journal Article (6 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results,  Peer Reviewed: 6 results,  Open Access: 3 results) Presentation (12 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results,  Invited: 1 results)

  • [Journal Article] マーケティング・リサーチ活動に対する消費者の同意の予備的考察:同意の不本意さの観点から2020

    • Author(s)
      福田康典
    • Journal Title

      日本経営診断学会論集(2019年11月20日採録)

      Volume: 初校済み

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 地域デザイン理論のパフォーマティビティに関する探索的研究2019

    • Author(s)
      福田康典
    • Journal Title

      地域デザイン

      Volume: 13 Pages: 63-82

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] IoTベースのマーケティング・リサーチに潜む倫理問題の特性に関する探索的な考察2018

    • Author(s)
      福田康典
    • Journal Title

      明治大学社会科学研究所紀要

      Volume: 56 Pages: 15-29

    • NAID

      40021840082

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 国家による監視と日本社会:エドワード・スノーデンが教えてくれたこと2018

    • Author(s)
      村田潔,折戸洋子,福田康典
    • Journal Title

      経営情報学会誌

      Volume: 27 Pages: 3-8

    • NAID

      130006234076

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Few Youngsters Would Follow Snowden's Lead in Japan2017

    • Author(s)
      Kiyoshi Murata, Yasunori Fukuta, Yohko Orito and Andrew A. Adams
    • Journal Title

      Journal of Information, Communication and Ethics in Society

      Volume: 15(3) Issue: 3 Pages: 197-212

    • DOI

      10.1108/jices-08-2016-0026

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Personal data sensitivity in Japan: An exploratory study2017

    • Author(s)
      Yasunori Fukuta, Kiyoshi Murata, Andrew Adams, Yohko Orito and Ana Maria Lara Palma
    • Journal Title

      Orbit Journal

      Volume: 1(2) Issue: 2 Pages: 1-13

    • DOI

      10.29297/orbit.v1i2.40

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Presentation] Perceived Risk and Desired Protection: Towards Comprehensive Understanding of Data Sensitivity2020

    • Author(s)
      Yasunori Fukuta, Kiyoshi Murata and Yohko Orito
    • Organizer
      ETHICOMP 2020
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] The Ethical Aspects of a "Psychokinesis Machine": An Experimental Survey on the Use of a Brain-Machine Interface2020

    • Author(s)
      Yohko Orito, Tomonori Yamamoto, Hidenobu Sai, Kiyoshi Murata, Yasunori Fukuta, Taichi Isobe and Masashi Hori
    • Organizer
      ETHICOMP 2020
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] サイボーグ倫理研究の課題2019

    • Author(s)
      村田潔,折戸洋子,福田康典
    • Organizer
      日本情報経営学会 第78回全国大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 個人情報の利活用に関して知覚されるリスクと要求される管理の厳格さ2019

    • Author(s)
      福田康典、村田潔,折戸洋子
    • Organizer
      日本情報経営学会 第79回全国大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 双方向的情報抽出(福田)モデル=データ収集・分析による価値発現2019

    • Author(s)
      福田康典
    • Organizer
      地域デザイン学会 関東・東海地域部会第15回研究会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 配慮すべき個人情報とは何か:要配慮個人情報に対する批判的検討2018

    • Author(s)
      福田康典,村田潔,折戸洋子
    • Organizer
      日本情報経営学会第76回全国大会
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      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 消費者情報の共有と倫理:倫理的な情報共有に向けた企業診断基準の探索的考察2018

    • Author(s)
      福田康典
    • Organizer
      日本経営診断学会第244回関東部会
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      2018 Research-status Report
  • [Presentation] Cyborg Athletes or Technodoping: How Far Can People Become Cyborgs to Play Sports?2018

    • Author(s)
      Kiyoshi Murata, Yasunori Fukuta, Yohko Orito, Andrew A. Adams, Mario Arias-Oliva and Jorge Pelegrin-Borondo
    • Organizer
      ETHICOMP 2018
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 消費者情報の収集と利用並びにその倫理問題:研究枠組みの構築に向けた探索的考察2018

    • Author(s)
      福田康典
    • Organizer
      日本経営診断学会第51回全国大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 地域デザイン理論のパフォーマティビティ2018

    • Author(s)
      福田康典
    • Organizer
      日本情報経営学会第77回全国大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] サイボーグ化する人間の倫理2017

    • Author(s)
      村田潔,折戸洋子,福田康典
    • Organizer
      日本情報経営学会 第74回全国大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] Personal data sensitivity in Japan: An exploratory study2017

    • Author(s)
      Yasunori Fukuta, Kiyoshi Murata, Andrew Adams, Yohko Orito and Ana Maria Lara Palma
    • Organizer
      CEPE/ETHICOMP 2017
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2022-01-27  

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