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The Customer experience (CX) management in the IoT age - Analysis, Design, Calculus for the Customer Journey

Research Project

Project/Area Number 17K04017
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Commerce
Research InstitutionNiigata University of International and Information Studies (2021)
Nagano University (2017-2020)

Principal Investigator

Kimura Makoto  新潟国際情報大学, 経営情報学部, 教授 (40367420)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2021: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2020: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2019: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2018: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2017: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywordsカストマージャーニー / 顧客経験マネジメント / 顧客エンゲージメント / 顧客ロイヤリティ / ロイヤリティプログラム / システム・ダイナミクス / シミュレーション / 予測 / 顧客経験 / カストマーエクスペリエンス / カストマーエンゲージメント / Internet of Things / システムダイナミクス / 関係性マーケティング / 間接的デザイン / カストマーエンゲージメントマトリクス / 2接触点の動的モデル / システムダイナミックス / 経営学 / マーケティング / ビッグデータ
Outline of Final Research Achievements

We attempted to theorize the analysis, design, and calculation of the customer journey, which is a chain of customer experiences in which products and services are purchased and used through multiple types of touchpoints between the business and the customer. For this purpose, we tracked previous research on customer experience management theory, which has been making remarkable progress, and organized a proposed classification of various concepts related to customer state (customer engagement and customer loyalty).
We then constructed a dynamic model of customer state changing over time using a system dynamics methodology and software development environment, and through approximate calculations of performance trends for multiple cases, we improved the model and examined scenario creation procedures for medium-term forecasting.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

カストマージャーニーの基礎的な動的モデルである2接触点経由モデルを、システム・ダイナミクス方法論の独特の構成要素(添字と再帰フロー)で簡潔に構築し、顧客状態変化の追跡と業績推移を高精度で近似計算できることを示した。
ヒトが十分に認知できる範囲である顧客カテゴリー6分類間の規模推移と業績シェアの推移を合わせて計算可能な動的モデルを構築した。流通系アプリユーザー会員推移の時系列データを用いて、高精度な近似計算が可能であることも示した。さらに新規サービス導入による予測シナリオとして、顧客カテゴリー間の推移を考慮した経営指標値も導出できることを示した。

Report

(6 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (9 results)

All 2022 2021 2020 2019 2018 Other

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 2 results) Presentation (5 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results) Remarks (2 results)

  • [Journal Article] Customer segment transition through the customer loyalty program2022

    • Author(s)
      Kimura Makoto
    • Journal Title

      Asia Pacific Journal of Marketing and Logistics

      Volume: 34 Issue: 3 Pages: 611-626

    • DOI

      10.1108/apjml-09-2020-0630

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] カストマージャーニー(CJ)とカストマーエンゲージメント(CE)の 統合化モデルとシミュレーション2018

    • Author(s)
      木村 誠
    • Journal Title

      日本マーケティング学会 カンファレンス・プロシーディングス

      Volume: 7 Pages: 241-252

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] AI対応プラットフォームを対象とするデータネットワーク効果研究の方向性 統合的アプローチによる文献レビュー2021

    • Author(s)
      木村誠
    • Organizer
      経営情報学会2021年全国発表大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] Vensim から Ventity モデル変換:システム‐データサイエンス適用性2020

    • Author(s)
      木村誠
    • Organizer
      日本システム・ダイナミクス学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] Customer Journey Pathway Analysis from the Perspective of Customer Engagement: A System Dynamics Approach2020

    • Author(s)
      Makoto Kimura
    • Organizer
      3rd Asia Pacific System Dynamics Conference
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 2サイド市場とデータリッチ市場の統合化モデル:クロスサイドネットワーク効果とデータフィードバック効果の相互作用2019

    • Author(s)
      木村誠
    • Organizer
      経営情報学会秋季全国研究発表大会2019
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] カストマージャーニー(CJ)とカストマーエンゲージメント(CE)の 統合化モデルとシミュレーション2018

    • Author(s)
      木村誠
    • Organizer
      日本マーケティング学会 カンファレンス2018
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Remarks] VensimからVentityモデル変換:システム‐データサイエンス適用性

    • URL

      https://researchmap.jp/platform/presentations/31057724

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Remarks] 日本マーケティング学会 カンファレンス2018オーラルセッション要旨

    • URL

      https://www.j-mac.or.jp/oral/dtl.php?os_id=103

    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2023-01-30  

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