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Intrinsic motivation of firms in creating competitive advantage through product development: A Mixed Methods Theoretical and Empirical Study

Research Project

Project/Area Number 17K04027
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Commerce
Research InstitutionSetsunan University (2018-2022)
Kobe Yamate University (2017)

Principal Investigator

Tanaka Shoji  摂南大学, 経営学部, 准教授 (70704922)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywordsマーケティング / 消費者行動 / ブランド・オーセンティシティ / 企業の内発的動機 / 本物感 / ブランドへのこだわり知覚 / ブランドのこだわり / こだわり / ブランド
Outline of Final Research Achievements

This study aims to advance brand authenticity research by integrating findings on firms' intrinsic motivation and proposing a comprehensive research framework. Through a combination of qualitative and quantitative surveys, we establish a framework that encompasses consumers' information processing of firms' intrinsic motivation and firms' marketing strategies that align with their intrinsic motivation in the context of brand authenticity. In addition, we contribute to the field by developing a scale to measure consumers' perceived intrinsic motivation. The results of this study shed light on the interplay between firms and consumers and highlight the importance of intrinsic motivation in building authentic brands.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

ブランド・オーセンティシティ研究において,ブランド・オーセンティシティと企業の内発的動機の関係は議論され始めていたが,探索的な段階であった。この研究課題に対して,本研究では,質的調査と量的調査によって,ブランド・オーセンティシティが企業の内発的動機に影響を与える因果関係を明らかにした。さらに,この結果を踏まえて提唱した研究枠組みは,ブランド・オーセンティシティ研究への理論的貢献とともに,企業のマーケターが用いることが可能な実務的貢献に結びつくものと考えている。

Report

(7 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (5 results)

All 2022 2020 2019 2018

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 2 results) Presentation (2 results)

  • [Journal Article] ブランド・オーセンティシティに関する研究 -スキーマ理論に基づく考察-(博士学位申請論文審査報告書)2022

    • Author(s)
      田中祥司
    • Journal Title

      商学研究科紀要

      Volume: 95 Pages: 159-167

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] The brand authenticity hierarchy: Latent rank theory2020

    • Author(s)
      田中祥司・髙橋広行
    • Journal Title

      JSMD Review

      Volume: 4 Issue: 1 Pages: 1-7

    • DOI

      10.32299/jsmdreview.4.1_1

    • NAID

      130007835627

    • ISSN
      2432-6992, 2432-7174
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 12.ブランドの本物感を醸成する「こだわり」の研究2019

    • Author(s)
      田中祥司・髙橋広行
    • Journal Title

      JOURNAL of the JAPAN RESEARCH ASSOCIATION for TEXTILE END-USES

      Volume: 60 Issue: 4 Pages: 326-332

    • DOI

      10.11419/senshoshi.60.4_326

    • NAID

      130007636486

    • ISSN
      0037-2072, 1884-6599
    • Year and Date
      2019-04-25
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] ブランドの本物感研究の系譜と課題2020

    • Author(s)
      田中祥司・髙橋広行
    • Organizer
      日商業学会関西部会11月例会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] ブランドの本物感を創造する企業の「こだわり」2018

    • Author(s)
      田中祥司・髙橋広行
    • Organizer
      日本消費者行動研究学会 第57回消費者行動研究コンファレンス
    • Related Report
      2018 Research-status Report

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Published: 2017-04-28   Modified: 2024-01-30  

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