• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Customer's Value Formation Process in life world: From micro and macro perspectives

Research Project

Project/Area Number 17K04030
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Commerce
Research InstitutionOkayama University of Science

Principal Investigator

Oyabu Akira  岡山理科大学, 経営学部, 准教授 (00637275)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 清野 聡  安田女子大学, 現代ビジネス学部, 教授 (00803511)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords顧客経験 / 価値生成 / エンゲージメント / 価値共創 / S-Dロジック / 文脈価値
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this research is to examine how customers' value-in-context emerge and change in their daily life. We apply a view point of both micro and macro to our research. We collected qualitative data from customer and firm interviews, and articles and then analyzed them. The results show that value-in-context is based on customer experience, and that customer experiences have accumulated and deeply influenced value formation. Furthermore, current experience is categorized into two types: outside firm-controlled experience and firm-controlled one.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

顧客が、いつどのような価値を知覚しているのか、多様な主体は顧客の価値形成にどのような影響を与えたり受けたりしているのか、価値はどのように強化されていくのか、について顧客の長期的な消費文脈に密着した調査から得られたデータの分析を行った。本研究は、顧客を取り巻く多様なアクターを含む顧客経験を通じて文脈価値が生成されるとともに、それらのアクターの活動や役割が顧客の価値生成に大きな影響を与えつつ、逆に影響を受けるプロセスを明らかにしている。本研究のようにミクロおよびマクロの視点から価値生成にアプローチする研究は無く、本研究成果は実際のマーケティング活動にも貢献するため学術的および社会的価値は高い。

Report

(4 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (25 results)

All 2019 2018 2017

All Journal Article (11 results) (of which Peer Reviewed: 11 results,  Open Access: 1 results) Presentation (13 results) (of which Int'l Joint Research: 5 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 日本語学習におけるエンゲージメントの役割2019

    • Author(s)
      大藪 亮
    • Journal Title

      アジア市場経済学会年報

      Volume: 22 Pages: 87-96

    • NAID

      130007903306

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Customer Value Creation Activity in Food-related Life2019

    • Author(s)
      Zhang Jing, Jiang Xianghua, Muramatsu Junichi, Ohyabu Akira, Seino Satoshi
    • Journal Title

      The 6th Naples Forum on Service, Service Dominant Logic, Network & Systems Theory and Service Science: Integrating three Perspectives for a New Service Agenda

      Pages: 159-159

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Value Co-creation Model in the Manufacturing Industry2019

    • Author(s)
      Seino Satoshi, Jiang Xianghua, Muramatsu Junichi, Ohyabu Akira, Zhang Jing
    • Journal Title

      The 6th Naples Forum on Service, Service Dominant Logic, Network & Systems Theory and Service Science: Integrating three Perspectives for a New Service Agenda

      Pages: 135-135

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Exploring Interplay among Customer Engagements with Multiple Objects2019

    • Author(s)
      Ohyabu Akira, Kuroda Masahiro, Seino Satoshi, Zhang Jing
    • Journal Title

      The 6th Naples Forum on Service, Service Dominant Logic, Network & Systems Theory and Service Science: Integrating three Perspectives for a New Service Agenda

      Pages: 103-103

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] サービス視点のマーケティング研究:サービス・ドミナント・ロジックとサービス・ロジック2019

    • Author(s)
      大藪亮
    • Journal Title

      経営とデータサイエンス

      Volume: 1

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 関与対象とファン行動の関係 :中国キティちゃんファンを事例に2019

    • Author(s)
      劉鎖梅,大藪亮
    • Journal Title

      経営とデータサイエンス

      Volume: 1

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] ファッション消費経験における消費者エンゲージメント2018

    • Author(s)
      大藪亮,黒田正博,山口隆久
    • Journal Title

      日本マーケティング学会 カンファレンス・プロシーディングス Vol.7

      Volume: 7 Pages: 238-240

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] How do customers create value for themselves?2018

    • Author(s)
      Zhang Jing, Muramatsu Junichi, Ohyabu Akira
    • Journal Title

      Conference Proceedings of CMIC2018

      Volume: - Pages: 1-3

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] サービス概念を適用したビジネスモデルに関する一考察2018

    • Author(s)
      清野聡、張セイ、大藪亮、佐藤啓太、村松潤一
    • Journal Title

      サービス学会第6回国内大会講演論文集

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Exploring Customer Experience in Daily Life2017

    • Author(s)
      Ohyabu Akira, Taguchi Takashi, Zhang Jing
    • Journal Title

      Service Dominant Logic, Network & Systems Theory and Service Science: Integrating three Perspectives for a New Service Agenda

      Pages: 87-87

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 日常的体験における顧客経験の検討2017

    • Author(s)
      大藪亮
    • Journal Title

      日本マーケティング学会 カンファレンス・プロシーディングス

      Volume: 6 Pages: 41-42

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] Customer Value Creation Activity in Food-related Life2019

    • Author(s)
      Zhang Jing, Jiang Xianghua, Muramatsu Junichi, Ohyabu Akira, Seino Satoshi
    • Organizer
      Naples Forum on Service 2019
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Value Co-creation Model in the Manufacturing Industry2019

    • Author(s)
      Seino Satoshi, Jiang Xianghua, Muramatsu Junichi, Ohyabu Akira, Zhang Jing
    • Organizer
      Naples Forum on Service 2019
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Exploring Interplay among Customer Engagements with Multiple Objects2019

    • Author(s)
      Ohyabu Akira, Kuroda Masahiro, Seino Satoshi, Zhang Jing
    • Organizer
      Naples Forum on Service 2019
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 価値共創を実現するエコシステムと してのボランタリーチェーン コスモ スベリーズの事例2019

    • Author(s)
      清野聡, 張セイ, 大藪亮, 村松潤一
    • Organizer
      サービス学会第7回国内大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 顧客の生活世界における価値共創2019

    • Author(s)
      張セイ, 清野聡, 大藪亮, 村松潤一
    • Organizer
      サービス学会第7回国内大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] ファッション消費経験における消費者エンゲージメント2018

    • Author(s)
      大藪亮,黒田正博,山口隆久
    • Organizer
      日本マーケティング学会カンファレンス2018
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] How do customers create value for themselves?2018

    • Author(s)
      Zhang Jing, Muramatsu Junichi, Ohyabu Akira
    • Organizer
      China Marketing International Conference 2018
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 日本語学習におけるエンゲージメントの役割2018

    • Author(s)
      大藪亮
    • Organizer
      アジア市場経済学会第22回全国研究大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 多様な対象に対する顧客エンゲージメントの分析2018

    • Author(s)
      大藪亮・黒田正博・山口隆久
    • Organizer
      日本消費経済学会 中国・四国部会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] サービス概念を適用したビジネスモデルに関する一考察2018

    • Author(s)
      清野 聡、張セイ、大藪 亮、佐藤 啓太、村松 潤一
    • Organizer
      サービス学会第6回国内大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] Exploring Customer Experience in Daily Life2017

    • Author(s)
      Ohyabu Akira, Taguchi Takashi, Zhang Jing
    • Organizer
      the 5th Naples Forum on Service
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] サービス文脈における資源統合プロセスに関する検討2017

    • Author(s)
      大藪亮
    • Organizer
      日本流通学会 関西・中四国部会 第120回定例研究会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 日常的体験における顧客経験の検討2017

    • Author(s)
      大藪亮
    • Organizer
      日本マーケティング学会カンファレンス
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] サービス社会のマネジメント2018

    • Author(s)
      村松潤一,山口隆久他15名
    • Total Pages
      270
    • Publisher
      同文舘出版(株)
    • ISBN
      9784495649418
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi