Project/Area Number |
17K04057
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Accounting
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Research Institution | Oita University |
Principal Investigator |
KATO Norio 大分大学, 経済学部, 教授 (50555068)
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Project Period (FY) |
2017-04-01 – 2022-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2021)
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Budget Amount *help |
¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Fiscal Year 2020: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2019: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2017: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
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Keywords | 原価企画 / 逆機能 / 行動的原価企画 / 人間心理 / 会計濃度 / エンジニア / 会計主導の原価企画 / エンジニアの心理 / トヨタ / 製品開発 / オペレーション / 人間行動(人間心理) / 行動会計学 / サービス / 動機づけ / 管理会計 |
Outline of Final Research Achievements |
The purpose of this study is to identify the difference in human behavior from the viewpoint of behavioral accounting, and to show the role of management accounting in the following cases. It is about the case where the dysfunctional effects of target costing occur and the case where they do not occur when target costing is implemented. Based on the case analysis of Toyota Motor Corporation, the following three things are mainly clear. The first is that the behavioral target costing is necessary for implementing target costing. The second is that the conventional target costing(accounting-driven target costing) and the behavioral target costing are different. The third is that despite the improvement of the environment for target costing is appropriate from the accounting point of view, it is not always good from the engineer's point of view.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
新製品開発・設計を進めていく段階で、顧客が購入しても良い製品価格でかつ、自社の利益を獲得するために製品のコストをどの程度に収めなければならないかを考えることは重要であるが、その許容されるコストに収めるためにエンジニアらが取り組む努力もより大切なことである。 本研究では、目標コストに収まるかどうかを確認する会計担当者側と、実際に目標コストに収まるよう取り組むエンジニアらの側で、どのような違いがあるのかを人間心理や管理会計的側面から検討を行い、前者(会計担当者)から見て適切と考えられる点が、後者(エンジニアら)からは必ずしもそうではないことを事例を踏まえながら、その一端を明らかにした。
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