• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Qualitative Study of Teachers' Practical Expertise in Active Learning

Research Project

Project/Area Number 17K04147
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Sociology
Research InstitutionHokkai-Gakuen University

Principal Investigator

IGARASHI MOTOKO  北海学園大学, 法学部, 教授 (70413292)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 平本 毅  京都府立大学, 文学部, 准教授 (30469184)
森 一平  帝京大学, 教育学部, 准教授 (90600867)
團 康晃  大阪経済大学, 人間科学部, 准教授 (90800962)
齊藤 和貴  京都女子大学, 発達教育学部, 准教授 (80911825)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywords教師の職能 / 授業実践 / 授業分析 / アクティブ・ラーニング / エスノメソドロジー / 会話分析 / 相互行為 / 学習環境 / 授業研究 / 教育方法 / 学習活動 / 授業会話 / 理解の共有 / 授業の相互行為分析 / 行為役割 / 対話的学び / 社会学 / 教育・学校 / エスノメソドロジー・会話分析
Outline of Final Research Achievements

This study analyzed (1) under what kind of learning environments students can demonstrate autonomy, and (2) through what kind of interactional resources students' interactions are facilitated and developed. Based on these findings, the study clarified (3) what kind of environment, support, and interventions teachers need to create for "active learning" to take place.

The results of this study were compiled not only in individual conference presentations and papers but also in a book titled "Seeing Learning: Analysis of Classroom Using Ethnomethodology/Conversation Analysis [Manabi o mitoru: esunomesodorojii/kaiwa bunseki ni yoru jugyoo no bunseki]," edited by Igarashi Motoko, Hiramoto Takeshi, Mori Ippei, Dan Yasuyuki, and Saito Kazutaka, and published by Shin-yo-sha.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の学術的意義は、生徒の主体性がどのような学習環境のもとに発揮されるのか、生徒同士の対話がどのような相互行為上の資源に促され展開されていくのか、を分析しそれらの知見を踏まえ「アクティブ・ラーニング」が行われるにあたって教師がどのような環境を整え、支援や介入をする必要があるのかを明らかにした点である。
また、エスノメソドロジー・会話分析の手法を授業分析に用いる方法を示し、教師の授業改善に役立てることに貢献した点である。

Report

(8 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (21 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017

All Journal Article (7 results) (of which Peer Reviewed: 5 results) Presentation (9 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Invited: 4 results) Book (5 results)

  • [Journal Article] 「どの子も発言したくなる授業」を支える評価の技法:「貝」を教材とした小学校国語科授業の会話分析的検討を通して2024

    • Author(s)
      森一平
    • Journal Title

      教育方法学研究

      Volume: 49: Pages: 25-35

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 一斉授業における熟議の構成技法:「考え,議論する道徳」授業の定式化実践を事例に2023

    • Author(s)
      森一平
    • Journal Title

      社会学評論

      Volume: 74(2) Pages: 280-297

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] エスノメソドロジー・会話分析研究の投稿支援学2023

    • Author(s)
      平本毅
    • Journal Title

      新社会学研究

      Volume: 8 Pages: 146-183

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 授業における話し手と聞き手の関係の整序の方法―話し合い場面の児童の自発的な発話の取り扱いに着目して―2023

    • Author(s)
      齊藤和貴
    • Journal Title

      京都女子大学教職支援センター研究紀要

      Volume: 第5号No.2 Pages: 11-22

    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Journal Article] 一斉授業会話における修復の組織再考2019

    • Author(s)
      森一平
    • Journal Title

      教育学研究

      Volume: 第86巻(1号) Pages: 1-12

    • NAID

      130007728343

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「何をどう学ぶか」をデザインするためのエスノメソドロジー研究の視点 :「対話的な学び」はいかに「立場の違い」を通じて生まれるのか2017

    • Author(s)
      五十嵐 素子
    • Journal Title

      質的心理学フォーラム

      Volume: 9 Pages: 35-44

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 立場を異にする者同士のかかわりの質的記述2017

    • Author(s)
      平本 毅・谷 美奈・川島 理恵
    • Journal Title

      質的心理学フォーラム

      Volume: 9 Pages: 5-13

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 指定討論:授業・教育実践のEMCA研究2024

    • Author(s)
      五十嵐素子
    • Organizer
      エスノメソドロジー・会話分析研究会2023年度春の研究例会第Ⅱ部テーマセッション「授業・教育実践のEMCA研究」.
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 「子どもたちの主体的な発言を引きだす」技法の展開:対象選択の問題に焦点化して2024

    • Author(s)
      森一平
    • Organizer
      エスノメソドロジー・会話分析研究会2023年度春の研究例会第Ⅱ部テーマセッション「授業・教育実践のEMCA研究」.
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] エスノメソドロジー・会話分析を 用いた国内授業研究の現在と今後の課題2023

    • Author(s)
      五十嵐素子
    • Organizer
      第96回日本社会学会大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 社会学的授業研究の課題とエビデンス2022

    • Author(s)
      森一平
    • Organizer
      日本教育社会学会第74回大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 子どもの遊びと学びをコロナ禍の下で考える :相互行為とメディアの観点から2021

    • Author(s)
      團 康晃
    • Organizer
      日本子ども社会学会第27回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 教室の中のコミュニケーションの変容2021

    • Author(s)
      齊藤 和貴
    • Organizer
      日本子ども社会学会第27回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] Ordinary knowledge and scientific practice in elementary school scientific experience2020

    • Author(s)
      Mizukawa Yoshifumi, Igarashi Motoko, Nakamura Kazuo
    • Organizer
      the 2020 Hawaii International Conference on Education
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 今求められる学校と地域の連携2019

    • Author(s)
      五十嵐素子
    • Organizer
      第6回十勝社会教育入門研修会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 「何をどう学ぶか」をデザインするためのエスノメソドロジー研究の視点 :「対話的な学び」はいかに「立場の違い」を通じて生まれるのか2017

    • Author(s)
      五十嵐 素子
    • Organizer
      日本質的心理学会第14回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Invited
  • [Book] 学びをみとる2023

    • Author(s)
      五十嵐 素子、平本 毅、森 一平、團 康晃、齊藤 和貴
    • Total Pages
      308
    • Publisher
      新曜社
    • ISBN
      4788518236
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] エスノメソドロジー・会話分析ハンドブック2023

    • Author(s)
      五十嵐素子
    • Total Pages
      492
    • Publisher
      新曜社
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Book] 実践の論理を描く : 相互行為のなかの知識・身体・こころ2023

    • Author(s)
      五十嵐素子
    • Total Pages
      352
    • Publisher
      勁草書房
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Book] 第18章「教育と会話分析」山崎敬一ほか(編)『エスノメソドロジー・会話分析ハンドブック』2019

    • Author(s)
      五十嵐素子
    • Publisher
      新曜社
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 第1章「会話分析の広がり」平本毅・横森大輔・増田将伸・戸江哲理・城綾実編『会話分析の広がり』2018

    • Author(s)
      平本毅
    • Total Pages
      300
    • Publisher
      ひつじ書房
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi