Relations between QOL and recovery of the people with mental disabilties and service evaluations: effect measures by panel survey
Project/Area Number |
17K04207
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Social welfare and social work studies
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Research Institution | Aomori University of Health and Welfare |
Principal Investigator |
ISHIDA Kenya 青森県立保健大学, 健康科学部, 教授 (50457743)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
大山 勉 東京福祉大学, 社会福祉学部, 教授 (40554465)
手塚 祐美子 青森県立保健大学, 健康科学部, 助教 (40610829)
中川 正俊 田園調布学園大学, 人間福祉学部, 教授 (80350693)
清水 健史 青森県立保健大学, 健康科学部, 准教授 (80438077)
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Project Period (FY) |
2017-04-01 – 2020-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2019)
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Budget Amount *help |
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
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Keywords | リカバリー / 主観的QOL / 利用満足度 / 縦断研究 / パネル調査 / 障害福祉サービス / 反復測定分散分析 / 精神障害者 / QOL / 福祉ニーズ / 縦断研究による効果測定 / サービス評価 |
Outline of Final Research Achievements |
This study looks at individuals with mental disabilities who are supported by SW services (users). The purpose of this paper is to explore relation between their recovery, their QOL and how they recognize the SW services (satisfaction with the SW services). This was a longitudinal study and the survey method was a panel study. The survey was conducted three times (baseline, six months later and one year later). Outcome measures of this study were the QOL of users, the recovery of users, and users’ satisfaction with SW services.The result showed that the total RAS was strongly linked with the users’ perceptions of using the SW services. High satisfaction users were making good progress in QOL and recovery.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究は縦断研究で3回のパネル調査をおこなった。①福祉サービスを利用している精神障害者のリカバリーの推移、②精神障害者のリカバリーと主観的QOLの関連、③精神障害者のリカバリーと福祉サービス利用の関連の検証をおこなった。福祉サービスの利用目的がリカバリーに大きく影響を与えていること、福祉サービス利用満足度の高低がリカバリーの促進に影響していることを明らかにした。つまり、福祉サービスが精神障害者のリカバリー、QOLに強く関連している。本研究は精神障害者のリカバリーやQOLに対して福祉サービスが与える影響を明らかにし、福祉サービスのエビデンスを強化できた点に意義があると考える。
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Report
(4 results)
Research Products
(1 results)