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Development of Social Skills Training System in Social Settings by Using Multiple Characters

Research Project

Project/Area Number 17K04266
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Social welfare and social work studies
Research InstitutionShonan Institute of Technology

Principal Investigator

Yuasa Masahide  湘南工科大学, 工学部, 准教授 (80385492)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 本多 博彦  湘南工科大学, 工学部, 教授 (90339797)
片上 大輔  東京工芸大学, 工学部, 教授 (90345372)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Keywordsソーシャルスキル / コミュニケーションスキル / 多人数会話 / 擬人化キャラクタ / ヒューマン・エージェント・インタラクション / 福祉工学 / コミュニケーション / 擬人化エージェント / 多人数キャラクタ / エージェント / SST / マルチモーダルインターフェース / ユーザインターフェース / 感性情報学 / 社会福祉関係
Outline of Final Research Achievements

In recent years, the development of information technology and the decrease in opportunities for direct communication among young people have led to weakened “social skills”, namely, their ability to verbally communicate with others, interpersonal skills, and stress responses. Systems that simulate social-skills training using an animated character have been developed. However, the existing systems only assume scenes involving a one-to-one conversation; conflicts or pressure situations like highly social scenes are not considered. Therefore, we propose a training system that reproduces various kinds of communication scenes using multiple animated characters. Through role-playing and feedback, the user can experience various interactions among people and can acquire social skills.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

多人数状況下でどのようなソーシャルスキルを学ぶべきかを整理し、圧力状況下で断るスキル、会話から抜けるスキル、多人数の中で意見を言うスキルにおいて、実用的な会話シーンや選択肢を用意できたことに意義があったと考える。検証実験においてユーザが適切な選択肢(言動)へ変更することが見られ、ソーシャルスキルを向上させるシステムの開発の目的は達成できたと考える。ウェブ上で動作するシステム開発にも着手しており、今後さらに広く活用してもらえるシステムになると考える。

Report

(4 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (9 results)

All 2020 2019 2018 2017

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 2 results) Presentation (7 results)

  • [Journal Article] Do you forgive past mistakes of animated agents? A study of instances of assistance by animated agents2020

    • Author(s)
      Masahide Yuasa
    • Journal Title

      Journal of Advanced Computational Intelligence and Intelligent Informatics

      Volume: -

    • NAID

      130007844739

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] The inference of friendly communicative atmosphere created by geometric shapes2017

    • Author(s)
      Masahide Yuasa
    • Journal Title

      i-Perception

      Volume: 8(6) Issue: 6

    • DOI

      10.1177/2041669517744571

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] コミュニケーション困難者との接し方を学ぶエージェントシステムの提案2020

    • Author(s)
      塩田大地,湯浅将英
    • Organizer
      電子情報通信学会 東京支部学生会研究発表会2020
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 子供向けゲームイベントにおける司会者の行動分析 ~ 司会進行手順の作成とエージェント開発の試み2019

    • Author(s)
      二川 大輝,高橋 虎之介,小城 絢一朗,湯浅将英
    • Organizer
      HCGシンポジウム2019
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 高齢者・認知症者とのコミュニケーショントラブル解決を学ぶためのエージェントシステムの提案2018

    • Author(s)
      渡邊 一矢・冨樫 瑛・飯村 稔真・鯨 流聖・小城 絢一朗・湯浅 将英
    • Organizer
      電子情報通信学会HCGシンポジウム2018
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 擬人化キャラクタで生成される重複会話の評価2018

    • Author(s)
      湯浅 将英
    • Organizer
      電子情報通信学会HCGシンポジウム2018
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 発話マインドを用いた空気を読ませるロボットの振る舞いが人間に与える影響2018

    • Author(s)
      本谷 智生・片上 大輔(東京工芸大)・湯浅 将英(湘南工科大)・大保 武慶・大海 悠太・曽根 順治・東本 崇仁・宇田川 佳久(東京工芸大)
    • Organizer
      電子情報通信学会HCGシンポジウム2018
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 多人数キャラクタを用いた社会的場面におけるソーシャルスキル訓練システムの提案2017

    • Author(s)
      高井勇輝,中川拓海,小城絢一朗,片上大輔,湯浅将英
    • Organizer
      HCGシンポジウム2017
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] Conversational Atmosphere Model and Reproduction by Animated Agents2017

    • Author(s)
      Masahide Yuasa
    • Organizer
      HCGシンポジウム2017
    • Related Report
      2017 Research-status Report

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Published: 2017-04-28   Modified: 2021-02-19  

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