• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

An experimental study of the role functioning of school social workers in special education schools.

Research Project

Project/Area Number 17K04293
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Social welfare and social work studies
Research InstitutionKurume University

Principal Investigator

Koji Kadota  久留米大学, 文学部, 教授 (50269081)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
Fiscal Year 2019: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywordsスクールソーシャルワーカー / 特別支援教育 / 学校ソーシャルワーク / 特別支援教育コーディネーター / 特別支援学校
Outline of Final Research Achievements

Ministry of Education,Culture,Sports,Science and Technology don’t designate special education schools as the target schools of school social workers project. But,there are some children who need the social work services by school social workers in special education schools. The present research was to demonstrate the necessity of school social workers in special education school.
The research result showed that 72% of special education coordinators who worked at special education schools agreed with the necessity of school social workers,and the situation of children who didn’t attend to schools by the family issues were improved by the collaboration of special education coordinators and school social workers. From this research result, the necessity of school social workers in special education schools was demonstrated.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

文部科学省によるSSW活用事業では特別支援学校が対象校となっていない。しかし、特別支援学校においてもSSWによる家庭環境の改善が求められる児童生徒たちがいる。本研究目的は、特別支援学校へのSSW導入の必要性を立証していくために、SENCoへの調査結果、SENCoとSSWの役割機能モデルの提示、そのモデルによる実践成果を示していくことで、研究成果の学術的意義があるといえる。
また、本研究成果より特別支援学校へのSSW導入の学術的根拠が示されることにより、特別支援学校でSSWの支援を要する障がい児童生徒の教育がより一層保障されていくという点で社会的意義があるといえる。

Report

(4 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (6 results)

All 2019 2018 2017

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 2 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] 特別支援学校におけるスクールソーシャルワーカー配置に関する調査報告-特別支援学校コーディネーターへの全国調査結果より-2019

    • Author(s)
      門田光司
    • Journal Title

      学校ソーシャルワーク研究

      Volume: 14号 Pages: 77-90

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 特別支援学校におけるスクールソーシャルワーカー配置に関する調査報告-特別支援教育コーディネーターへの全国調査結果より-2019

    • Author(s)
      門田 光司
    • Journal Title

      学校ソーシャルワーク研究

      Volume: 14

    • NAID

      40022096354

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 発達障がいとソーシャルワーク2018

    • Author(s)
      門田 光司
    • Journal Title

      ソーシャルワーク研究

      Volume: 44 Pages: 5-16

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] わが国の学校ソーシャルワーク実践の特徴と専門人材の育成2017

    • Author(s)
      門田光司
    • Journal Title

      発達障害研究

      Volume: 39 Pages: 175-187

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 子どもの貧困/不利/困難を考えるⅢ2019

    • Author(s)
      埋橋 孝文、門田光司、他
    • Total Pages
      264
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      9784623085897
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 貧困と生活困窮者支援2018

    • Author(s)
      門田 光司
    • Total Pages
      205
    • Publisher
      法律文化社
    • ISBN
      9784589039569
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi