Project/Area Number |
17K04302
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Social welfare and social work studies
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Research Institution | National Institute of Public Health |
Principal Investigator |
Matsushige Takuya 国立保健医療科学院, その他部局等, 上席主任研究官 (70558460)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
牛山 美穂 大妻女子大学, 人間関係学部, 准教授 (30434236)
孫 大輔 鳥取大学, 医学部, 講師 (40637039)
三澤 仁平 日本大学, 医学部, 助教 (80612928)
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Project Period (FY) |
2017-04-01 – 2023-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2019: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2017: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
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Keywords | 患者視点 / コミュニケーション / 相互理解 / 支援 / 対話 / 熟考 / 共感 / 対人支援 / 複合的課題 / 保健・医療・福祉 / ピアサポート / 納得 / Deliberation / ダイアローグ / ピア・サポート / 熟議 / 自己理解 / lay expertise / 当事者視点 / 医学教育 / セルフケア / 医療・福祉 / 社会学 / 臨床 |
Outline of Final Research Achievements |
In this study, we (1) visualized current issues related to the perspectives of patients and parties, (2) created a program outline for understanding the perspectives of patients and parties, and (3) evaluated, theoretically examined, and disseminated the program that can be used clinically by human support workers in health, medical, and welfare services for understanding patients’ view. In addition, as assigned research projects, we conducted research on life course problems of cancer survivors, research on treatment behavior and difficulties in daily life of patients with atopic dermatitis, and research on empathy/health communication with patients, and built an approach to understanding the patient's perspective by integrating these findings.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
従来の医療コミュニケーション研究では、支援従事者と支援対象者との間の情報の共有によって、解消すべき「問題」と、その「解決方法」が決められ、問題解決へと道筋を立てることに力点が置かれてきた。 その一方で今日、コロナ禍に端を発する生活不安、健康不安の他、様々な生きづらさ、生活困窮、精神疾患など複合的な課題を抱えながら生きる人々にとっては、一つの「問題」を特定してしまうことで、その人の抱える複雑に絡み合った問題構造が単純化される側面もある。本研究が従来型のように「解決」をゴールとはしないオルタナティブな支援手法を作り出したことで、対人支援における質・柔軟性・機能の向上に向けた土台形成がなされた。
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