• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Interventional empirical studies of the formation and expansion effects of gratitude skills on interpersonal relationships and self-perception

Research Project

Project/Area Number 17K04307
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Social psychology
Research InstitutionUniversity of Tsukuba

Principal Investigator

Aikawa Atsushi  筑波大学, 人間系, 教授 (10159254)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 渡部 麻美  東洋英和女学院大学, 人間科学部, 准教授 (40635918)
藤枝 静暁  埼玉学園大学, 人間学部, 教授 (60521515)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2018: ¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Fiscal Year 2017: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Keywords感謝感情 / 感謝表出スキル / ソーシャルスキル / 儀礼的感謝行動 / ポジティブ心理学 / 感謝 / 学校適応 / 学校適応感 / 心理的負債 / 感謝スキル / 特性感謝 / 状態感謝 / 負債感情 / subjective well-being / 介入研究 / 教育系心理学 / 実験系心理学
Outline of Final Research Achievements

This study examines the effects of gratitude skills by a person who feels grateful on interpersonal relationships and self-perception. The main achievements are the following three. First, it was demonstrated that the execution of the appreciation expression skill affects the cognition and behavior of the thanked person, and has the effect of reducing the feeling of loneliness of the thankful person. Secondly, it was clarified in each survey of university students and working people that ritual appreciation behavior affects the perception of interpersonal relationships and loneliness of those who are grateful, and the effect of a training aimed at suppressing ritual appreciation behavior. Thirdly, we clarified the effect of the recognition of elementary school teachers' gratitude and the degree of performance of gratitude skills on school children.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

従来の研究では,感謝感情→自己認知の拡張→対人関係の形成という過程が仮定されていたが,本研究は,感謝感情→感謝行動→対人関係の形成→自己認知という過程を実証したことによって,感謝感情がポジティブ効果を持つ心理過程についての精度を高めた。感謝スキル・トレーニングや,儀礼的感謝行動の抑制トレーニングが一定の効果を持つことを実証して,臨床心理学的場面での感謝トレーニングの有効性についてのエビデンスを提供した。さらに,教師の,感謝に関する認知や行動が児童生徒の適応状態に効果を及ぼすことを明らかにしたことによって,教師教育に関して,実証に基づいた具体的な提言を与えることが可能になった。

Report

(4 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (19 results)

All 2020 2019 2018 2017

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 3 results,  Open Access: 3 results) Presentation (15 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 感謝表出スキルの実行が孤独感の低減に及ぼす効果2020

    • Author(s)
      酒井智弘・相川充
    • Journal Title

      教育心理学研究

      Volume: 68

    • NAID

      130007935462

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 感謝体験の想起に伴う〝申し訳なさ〟が感謝介入の肯定的効果を妨げる現象2018

    • Author(s)
      相川充・酒井智弘
    • Journal Title

      筑波大学心理学研究

      Volume: 56 Pages: 35-42

    • NAID

      120006533353

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 感謝IATの開発の試み2018

    • Author(s)
      林楚悠然・稲垣勉・相川充
    • Journal Title

      筑波大学心理学研究

      Volume: 55 Pages: 49-57

    • NAID

      120006454827

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 児童生徒のあいさつ・感謝・謝罪スキルと学校適応感の関連に関する調査研究(1)-小学校担任教師のスキル実行に対する自己評定からの検討-2019

    • Author(s)
      藤枝静暁・藤原健志・和気淑江・相川充
    • Organizer
      日本教育心理学会第61回総会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 児童生徒のあいさつ・感謝・謝罪スキルと学校適応感の関連に関する調査研究(2)-3水準モデルに基づく検討-2019

    • Author(s)
      藤原健志・藤枝静暁・和気淑江・相川充
    • Organizer
      日本教育心理学会第61回総会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 児童生徒のあいさつ・感謝・謝罪スキルと学校適応感の関連に関する調査研究(3)-中学校担任教師のスキル実行に対する自己評定からの検討-2019

    • Author(s)
      藤枝静暁・藤原健志・相川充
    • Organizer
      日本カウンセリング学会第52回総会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 児童生徒のあいさつ・感謝・謝罪スキルと学校適応感の関連に関する調査研究(4)-中学生の自己評定によるスキルと適応感の関連の検討-2019

    • Author(s)
      藤原健志・藤枝静暁・相川充
    • Organizer
      日本カウンセリング学会第52回総会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 儀礼的感謝行動と対人関係の良好さの認知との関連2019

    • Author(s)
      渡部麻美・相川充
    • Organizer
      日本社会心理学会第60回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] Development of gratitude skills scale: Empirical evidences for validity2019

    • Author(s)
      Sakai, T. & Aikawa, A.
    • Organizer
      Society for Personality and Social Psychology Convention, Oregon, February, 2019
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 小学校におけるソーシャルスキル教育を中心とした心理教育の縦断実践研究(11)-2年間の心理教育に対する児童のふり返りの量的および質的分析-2018

    • Author(s)
      藤枝静暁・藤原健志・亀田秀子・相川充
    • Organizer
      日本教育心理学会第60回総会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 感謝表出スキル・トレーニングにおける学習内容の質的分析2018

    • Author(s)
      酒井智弘・相川充
    • Organizer
      日本社会心理学会第59回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 感謝表出スキル尺度の開発に向けた予備調査2018

    • Author(s)
      酒井智弘・相川充
    • Organizer
      日本心理学会第82回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] The intervention effect of gratitude skills training on the reduction of loneliness2018

    • Author(s)
      Sakai, T. & Aikawa, A.
    • Organizer
      20th International Conference on Positive Psychology and Wellbeing
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] The effect of gratitude skills on building direct reciprocity between two persons in a dilemma situation.2018

    • Author(s)
      Sakai, T. & Aikawa, A.
    • Organizer
      AUSSRE Annual International Conference on Interdisciplinary Social Sciences, Business Management and Sustainable Developments
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 大学生感謝表出スキルの実行の程度が孤独感の低減に及ぼす効果2017

    • Author(s)
      酒井智弘・相川充
    • Organizer
      日本社会心理学会第58回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 感謝感情・負債感情と返報行動の形式および実行までの時間との関係2017

    • Author(s)
      林楚悠然・相川充
    • Organizer
      日本社会心理学会第58回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校におけるソーシャルスキル教育を中心とした心理教育の縦断実践研究(8)-小学校でSSEを受けた児童の中学校入学後における学校適応状況の検討-2017

    • Author(s)
      藤枝静暁・増南太志・相川充
    • Organizer
      日本教育心理学会第59回総会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校におけるソーシャルスキル教育を中心とした心理教育の縦断実践研究(9)-潜在曲線モデルによる学校適応に影響する要因の時間的変化の検討-2017

    • Author(s)
      増南太志・藤枝静暁・相川充
    • Organizer
      日本教育心理学会第59回総会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] イラスト版 子どものモラルスキル 言葉・表情・行動で身につく道徳2019

    • Author(s)
      相川 充・藤枝静暁
    • Total Pages
      135
    • Publisher
      合同出版
    • ISBN
      9784772613569
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi