• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Emotional utterances and the regulation of social relationships in early and middle childhood: Developmental processes in relation to social understanding

Research Project

Project/Area Number 17K04343
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Educational psychology
Research InstitutionChiba University

Principal Investigator

Iwata Miho  千葉大学, 教育学部, 教授 (00334160)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2019: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2017: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Keywords他者理解 / 感情コンピテンス / 感情言及 / 社会的相互作用 / 仲間遊び / 関係調整 / 対人機能 / 感情語 / 社会的文脈 / 話し合い / 遊戯性 / 仲間関係 / 親密な仲間 / 葛藤調整 / 葛藤解決 / ポジティブ感情 / ネガティブ感情 / 教育系心理学 / 発達
Outline of Final Research Achievements

This study investigated the developmental processes of social understanding during early and middle childhood, by focusing on emotional utterances and the regulation of social relationships. We gathered naturally occurring emotional utterances in the context of peer play, class discussion, and family conversation from unstructured observations. We especially focused on (1) preschool children’s emotional utterances in relation to the regulation of social relationships; (2) the context of preschool children’s emotional utterances in peer play; and (3) elementary school children’s verbal communication and interpersonal emotion regulation in classroom discussions by teacher’s support. The results suggested that positive emotional utterances contribute to preschool children’s relationships in the course of early childhood and the significance of the contexts of diverse peer play and class discussion in social and emotional understanding.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究成果は、社会的場面での幼児の感情言及の様相やそれがもつ対人機能、また、幼児期を通じた感情言及に関わるプロセス(仲間遊びでの感情言及文脈)を明らかにしうるものであり、他者理解(特に心の理論の個人差)や、感情コンピテンスの発達に関わる社会的相互作用についての一資料を提供するものとして大きな意義がある。また、児童期の自主的な話し合いでの教師の介入を含むやりとりに関わる基礎分析の成果は、関係調整的コミュニケーションの発達過程の解明につながり得るものであり、今後、児童期の社会的関係の中での感情言及と関係調整の実態を明らかにしていく上で重要と考えられる。

Report

(4 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (23 results)

All 2020 2019 2018 2017

All Journal Article (5 results) (of which Peer Reviewed: 2 results) Presentation (17 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 園での仲間遊びにおける幼児の感情言及文脈についての発達的検討2019

    • Author(s)
      岩田美保
    • Journal Title

      乳幼児教育学研究

      Volume: 28 Pages: 1-10

    • NAID

      40022187713

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 幼児期の親密な仲間間の「おもしろい」・「楽しい」の感情言及機能:その関係構築に果たす役割に着目した発達的検討2019

    • Author(s)
      岩田美保
    • Journal Title

      発達心理学研究

      Volume: 30 Pages: 44-56

    • NAID

      130008000878

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 小学生期における家族との夕食時の会話:夕食時の家族メンバーの様態と話題に着目して2019

    • Author(s)
      岩田美保
    • Journal Title

      千葉大学教育学部研究紀要

      Volume: 67 Pages: 157-162

    • NAID

      120006633200

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 特別な配慮を要する子を含めた葛藤解決方略に関する検討-保育記録の分析を通して-2019

    • Author(s)
      広瀬由紀・岩田美保
    • Journal Title

      千葉大学教育学部研究紀要

      Volume: 67 Pages: 167-172

    • NAID

      120006633202

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 特別な配慮を要する子を含めた子どもどうしの関係性の変容過程とその要因―保育者への聞き取り記録からの検討―2017

    • Author(s)
      広瀬由紀・岩田美保
    • Journal Title

      千葉大学教育学部研究紀要

      Volume: 66 Pages: 105-109

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 園の仲間遊びにおける感情言及-4歳クラス期の男児間・女児間の感情言及文脈の違い-2020

    • Author(s)
      岩田美保
    • Organizer
      日本発達心理学会第31回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 乳幼児期の社会情動的能力の発達と保育・家庭環境2020

    • Author(s)
      岩田美保(自主シンポジウム企画・司会)
    • Organizer
      日本発達心理学会第31回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] Young children’s pragmatic context of emotional utterances: Focusing on gender differences2019

    • Author(s)
      Miho Iwata
    • Organizer
      OMEP Asia Pacific Regional Conference 2019
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 児童間の話し合いにおける教師の助言的介入: 話し合いのスキルと感情的側面への気付きを促す介入の2時期の変化に着目して2019

    • Author(s)
      岩田美保・佐藤 翔
    • Organizer
      日本心理学会第83回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] インクルーシブな保育における子ども同士の関わり(2)2019

    • Author(s)
      広瀬由紀・岩田美保
    • Organizer
      日本保育学会第72回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 複雑な感情を引き起こす場面の検討2019

    • Author(s)
      翁川千里・岩田美保
    • Organizer
      日本心理学会第83回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 園の仲間遊びにおける感情語の使用: 4歳クラス児はいつどのように遊戯的にネガティブ感情語に言及するか2019

    • Author(s)
      岩田美保
    • Organizer
      日本教育心理学会第61回総会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 園での仲間遊びにみる他者理解に関わるやりとりについての検討82018

    • Author(s)
      岩田美保
    • Organizer
      日本保育学会第71回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] インクルーシブな保育における子ども同士の関わり2018

    • Author(s)
      広瀬由紀・岩田美保
    • Organizer
      日本保育学会第71回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 園での仲間遊びにおける葛藤調整-〈意図的ではないとみられる行動〉から生じた4歳クラス児の葛藤状況に着目して-2018

    • Author(s)
      岩田美保
    • Organizer
      日本教育心理学会第60回総会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 園の仲間遊びにおける感情語の使用-幼児はいつどのように遊戯的にネガティブ感情語に言及するか-2018

    • Author(s)
      岩田美保
    • Organizer
      日本発達心理学会第30回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] インクルーシブな保育における子ども間の葛藤場面における解決方略2-思いや考えが伝わらない子を含めた葛藤に5歳児はどのように向き合うのか-2018

    • Author(s)
      広瀬由紀・岩田美保
    • Organizer
      日本発達心理学会第30回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 園での仲間遊びにおける葛藤調整―〈意図的ではないとみられる行動〉が原因で生じた葛藤状況に着目して-2018

    • Author(s)
      岩田美保
    • Organizer
      日本発達心理学会第29回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] インクルーシブな保育における子ども間の葛藤場面における解決方略-保育者の保育記録を手がかりとした検討―2018

    • Author(s)
      広瀬由紀・岩田美保
    • Organizer
      日本発達心理学会第29回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 園での仲間遊びにみる他者理解に関わるやりとりについての検討72017

    • Author(s)
      岩田美保
    • Organizer
      日本保育学会第70回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 「遊びとは?」-改めて問い直すー(公募シンポジウム指定討論者(企画代表者:中野茂))2017

    • Author(s)
      岩田美保
    • Organizer
      日本心理学会日本心理学会第81回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 高学年学級での初期の話し合い進行における教師の介入2017

    • Author(s)
      岩田美保・佐藤 翔
    • Organizer
      日本教育心理学会第59回総会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 基礎から学ぶ教育心理学2018

    • Author(s)
      小山義徳編著 岩田美保・大芦治・樽木靖夫・野中舞子・伏見陽児・真鍋健共著(筆者分担箇所:第9章「発達の特徴を理解する」, 163-189)
    • Total Pages
      257
    • Publisher
      サイエンス社
    • ISBN
      9784781914176
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi