• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Transformability of Teachers for Supporting Child's Development Variations: Focusing on Practices of School Events

Research Project

Project/Area Number 17K04346
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Educational psychology
Research InstitutionUniversity of Yamanashi

Principal Investigator

Shoji Reika  山梨大学, 大学院総合研究部, 教授 (90550749)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥2,730,000 (Direct Cost: ¥2,100,000、Indirect Cost: ¥630,000)
Fiscal Year 2019: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2017: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywords教師の専門性発達 / 学校行事 / 学校異動 / 発達の多様性 / ナラティヴ / 教育実践の変容可能性 / 異動 / 教師の異動 / ナラティブ / 学校文化 / 教師の発達
Outline of Final Research Achievements

This study defined teachers’ professional development as "educational practice according to the development variations of students". We examined what personal and organizational changes are necessary for its development. The focus of the research was on school events and personnel transfers. The results of the study revealed that development was limited to the individual, and it was difficult to say that it had an impact on changes in the organizational structure and school culture. It also became clear that support is needed to link the practical knowledge acquired in the past to new practices. In summary, we pointed out the importance of viewing teacher development as having both local and global dimensions.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

学校教育を取り巻く状況を分析するにあたり,「ナラティヴ」に着目したことである。本研究では,実践の当事者である教師のライフ(Life:生活および人生)に根ざした声を収集し,そこから,学校教師が児童生徒の多様な教育ニーズに応じた教育実践を行うために,どのような個人的/組織的変化が必要か,加えて何がその変化の促進/制限要因となるのかについて実践知から明らかにする。それにより現場感覚に根差した研究となり,現場で実行可能なヒントの提案につながる。また,切り口とした学校行事と異動は,日常を異化するような経験であり,それに着目したことによって見えにくい大人の発達の姿を可視化することができる。

Report

(6 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (16 results)

All 2022 2021 2020 2019 2018

All Journal Article (8 results) (of which Open Access: 8 results) Presentation (8 results)

  • [Journal Article] 異動を通じた教師の変容:公立高等学校教師による実践記録の分析から2022

    • Author(s)
      東海林麗香・小田雄仁
    • Journal Title

      教育実践学研究 山梨大学教育学部附属教育実践総合センター研究紀要

      Volume: 27 Pages: 275-287

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Meaning of Personnel Changes for School and Teacher : Analyzing Narrative from Mid-Career Teachers2021

    • Author(s)
      東海林麗香
    • Journal Title

      山梨大学教育学部紀要

      Volume: 31 Pages: 327-337

    • DOI

      10.34429/00004972

    • NAID

      120007004236

    • URL

      https://yamanashi.repo.nii.ac.jp/records/5003

    • Year and Date
      2021-02-22
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Developmental Process of Mid-Career Teacher : Focusing on Narrative of Educational Practice and Teaching Records2020

    • Author(s)
      東海林麗香,小田雄仁
    • Journal Title

      山梨大学教育学部紀要

      Volume: 30 Pages: 183-196

    • DOI

      10.34429/00004742

    • NAID

      120006824679

    • URL

      https://yamanashi.repo.nii.ac.jp/records/4752

    • Year and Date
      2020-02-21
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 現代の公共サービスをめぐる諸問題 : 心理学・経済学・法学からの検討2020

    • Author(s)
      山本勝也・東海林麗香・服部麻理子
    • Journal Title

      山口經濟學雜誌

      Volume: 68 Pages: 755-793

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Meaning of Personnel Changes for Teacher and School Organization : Focusing on Narrative of Mid-Career Teacher2020

    • Author(s)
      東海林麗香
    • Journal Title

      教育実践学研究 : 山梨大学教育学部附属教育実践総合センター研究紀要

      Volume: 25 Pages: 111-122

    • DOI

      10.34429/00004708

    • NAID

      120006811978

    • URL

      https://yamanashi.repo.nii.ac.jp/records/4715

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 教師が学校行事で経験する個と集団のジレンマ : 小中学校教師のナラティヴと教師文化に焦点を当てて2019

    • Author(s)
      東海林麗香
    • Journal Title

      山梨大学教育学部紀要

      Volume: 29 Pages: 127-137

    • NAID

      40021825134

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 高校教師にとっての異動の意味と異動に伴う変容プロセス : ナラティヴおよび学校文化という観点から2019

    • Author(s)
      東海林麗香・小田雄仁
    • Journal Title

      山梨大学教育学部紀要

      Volume: 28 Pages: 233-243

    • NAID

      40021825248

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 教師にとっての異動の意味とそのプロセス:実践者と研究者の往復書簡による検討2019

    • Author(s)
      東海林麗香・上杉尚子
    • Journal Title

      教育実践学研究 山梨大学教育学部附属教育実践総合センター研究紀要

      Volume: 24 Pages: 177-187

    • NAID

      120006801273

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 教師・学校組織にとっての異動の意味:中堅教師のナラティヴからの検討2020

    • Author(s)
      東海林麗香
    • Organizer
      日本発達心理学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] ナラティヴと授業記録から検討する教育実践の質的変容プロセス:教育ニーズの異なる学校への異動を経験した中堅教師の事例から2019

    • Author(s)
      東海林麗香・小田雄仁
    • Organizer
      日本教育工学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 教師にとっての異動の意味と異動に伴う変容プロセス3:異動は組織を変えるのか2019

    • Author(s)
      東海林麗香
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] ローカリティから考える教師の発達:地域間移動と学校間異動に焦点を当てて2019

    • Author(s)
      東海林麗香・半澤礼之(シンポジウム企画)
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] ナラティヴからみる教師にとっての異動の意味と 異動に伴う変容プロセス:現象のローカリティに 着目して2019

    • Author(s)
      東海林麗香・小田雄仁(シンポジウム話題提供)
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 教師が学校行事で経験する個と集団のジレンマ:小中学校教師のナラティヴと教師文化に焦点を当てて2019

    • Author(s)
      東海林麗香
    • Organizer
      日本発達心理学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 教師にとっての異動の意味と異動に伴う変容プロセス2:小学校・高校におけるナラティヴおよび学校文化という観点から2018

    • Author(s)
      東海林麗香・小田雄仁
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 教師にとっての異動の意味と異動に伴う変容プロセス: 高校における学校文化・学校ナラティヴという観点から2018

    • Author(s)
      東海林麗香・小田雄仁
    • Organizer
      日本発達心理学会第29回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi