Development and evaluation of the web-based self-learning system for psychological statistics education using R.
Project/Area Number |
17K04356
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Educational psychology
|
Research Institution | Okayama University |
Principal Investigator |
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
杉澤 武俊 早稲田大学, 人間科学学術院, 准教授 (30361603)
寺尾 敦 青山学院大学, 社会情報学部, 教授 (40374714)
村井 潤一郎 文京学院大学, 人間学部, 教授 (50337622)
|
Project Period (FY) |
2017-04-01 – 2020-03-31
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2019)
|
Budget Amount *help |
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
|
Keywords | 心理統計教育 / Web教材 / R / 教育効果の検証 / 教育系心理学 / 教育工学 |
Outline of Final Research Achievements |
The purpose of this study is to develop the web-based self-learning system for psychological statistics using R.In order to examine the effectiveness of this web-based self-learning system, we examined the usability of the system and investigated whether the impression of psychological statistics and R change after learning with this system. From the result of this investigation, we found that students evaluated this web-based self-learning system positively and they changed their image of R positively after learning with this system.
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究の結果,心理統計とR に対して苦手意識を抱くことなく学習することが可能な自習用Web 教材を開発することができた。本Web教材への調査結果から,教材へのポジティブな評価,及びR のイメージが学習後にポジティブに変化したことが明らかとなった。本Web教材は,心理統計を学ぶ学生にとっては,Rへアクセスしやすい自習用教材として有効であり,心理統計の授業を担当する教員にとっては,授業の副教材として,または自身の授業の評価にも活用できる,心理統計教育の改善に寄与するものである。
|
Report
(4 results)
Research Products
(19 results)