• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development and evaluation of the web-based self-learning system for psychological statistics education using R.

Research Project

Project/Area Number 17K04356
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Educational psychology
Research InstitutionOkayama University

Principal Investigator

Yamada Tsusyoshi  岡山大学, 教育学研究科, 教授 (10334252)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 杉澤 武俊  早稲田大学, 人間科学学術院, 准教授 (30361603)
寺尾 敦  青山学院大学, 社会情報学部, 教授 (40374714)
村井 潤一郎  文京学院大学, 人間学部, 教授 (50337622)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords心理統計教育 / Web教材 / R / 教育効果の検証 / 教育系心理学 / 教育工学
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study is to develop the web-based self-learning system for psychological statistics using R.In order to examine the effectiveness of this web-based self-learning system, we examined the usability of the system and investigated whether the impression of psychological statistics and R change after learning with this system.
From the result of this investigation, we found that students evaluated this web-based self-learning system positively and they changed their image of R positively after learning with this system.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の結果,心理統計とR に対して苦手意識を抱くことなく学習することが可能な自習用Web 教材を開発することができた。本Web教材への調査結果から,教材へのポジティブな評価,及びR のイメージが学習後にポジティブに変化したことが明らかとなった。本Web教材は,心理統計を学ぶ学生にとっては,Rへアクセスしやすい自習用教材として有効であり,心理統計の授業を担当する教員にとっては,授業の副教材として,または自身の授業の評価にも活用できる,心理統計教育の改善に寄与するものである。

Report

(4 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (19 results)

All 2020 2019 2018 2017 Other

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 3 results,  Open Access: 1 results) Presentation (10 results) Book (4 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] Development and Evaluation of Web-Based Self-Study Tool for Psychological Statistics with R2020

    • Author(s)
      石井志昂,山田剛史,中原敬広,土井黎,村井潤一郎,杉澤武俊,寺尾敦
    • Journal Title

      Japan Journal of Educational Technology

      Volume: 43 Issue: Suppl. Pages: 157-160

    • DOI

      10.15077/jjet.S43091

    • NAID

      130007814559

    • ISSN
      1349-8290, 2189-6453
    • Year and Date
      2020-02-20
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 統計学入門講義の再履修者における統計学の基礎知識についての調査2019

    • Author(s)
      佐藤柚弥,寺尾 敦
    • Journal Title

      青山社会情報研究

      Volume: 11 Pages: 29-40

    • NAID

      120006869382

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 教育研究における統計的手法の適切な利用 ―『コンピュータ&エデュケーション』掲載論文をてがかりに―2019

    • Author(s)
      寺尾 敦
    • Journal Title

      コンピュータ & エデュケーション

      Volume: 47 Pages: 31-36

    • NAID

      130007851253

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 統計的仮説検定を用いる心理学研究におけるサンプルサイズ設計2018

    • Author(s)
      村井潤一郎・橋本貴充
    • Journal Title

      心理学評論

      Volume: 61 Pages: 116-136

    • NAID

      130007678118

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 統計学入門講義の履修者における統計学の基礎知識についての調査2020

    • Author(s)
      佐藤柚弥・寺尾 敦
    • Organizer
      情報コミュニケーション学会第17回全国大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 心理統計で何を教えるべきか―頻度主義・ベイズ主義の対立を超えて―2019

    • Author(s)
      小杉考司,豊田秀樹,吉田寿夫,山田剛史,村井潤一郎,村本由起子,南風原朝和
    • Organizer
      日本心理学会第83回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 心理統計で何を教えるべきか―頻度主義・ベイズ主義の対立を超えて―2019

    • Author(s)
      川合伸幸,岡田謙介,山田剛史,村井潤一郎,杉澤武俊,三浦麻子
    • Organizer
      日本心理学会第83回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 文系学生に対する心理統計教育-質的・カテゴリカルデータの分析2019

    • Author(s)
      山田剛史,村井潤一郎,杉澤武俊,寺尾敦,小松孝至,大林真也,岩間徳兼,藤澤啓子
    • Organizer
      日本教育心理学会第61回総会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 文系学生に対するRを用いた心理統計教育の実践 ―授業担当教員への面接調査の結果から―2018

    • Author(s)
      山田剛史・村井潤一郎・杉澤武俊・寺尾 敦・服部 環
    • Organizer
      日本教育心理学会第60回総会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] ベイズ統計をどう教えていくべきか(2)―頻度主義統計とベイズ統計の棲み分けの可能性―2018

    • Author(s)
      広田すみれ・山田剛史・森元良太・三中信宏・椎名乾平・岡田謙介・渡邊芳之
    • Organizer
      日本心理学会第82回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] ベイズ統計学をどう教えていくかー心理統計教育の中への取り入れについて考えるー2017

    • Author(s)
      広田すみれ・小杉考司・森元良太・岡田謙介・寺尾 敦・椎名乾平・山田剛史
    • Organizer
      日本心理学会第81回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 文系学生に対する心理統計教育~卒論指導・査読で気になる統計解析2017

    • Author(s)
      山田剛史・村井潤一郎・杉澤武俊・寺尾 敦・林 創・室橋弘人
    • Organizer
      日本教育心理学会第59回総会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 文系学生に対する2項分布とポアソン分布の数理の教え方2017

    • Author(s)
      寺尾 敦
    • Organizer
      日本数学協会第15回年次大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] アクティブ・ラーニング型授業についての学生の認識2017

    • Author(s)
      高橋文音・久保結季・寺尾 敦
    • Organizer
      情報コミュニケーション学会第15回全国大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] Rで学ぶマルチレベルモデル[実践編]-Mplusによる発展的分析2019

    • Author(s)
      尾崎幸謙・川端一光・山田剛史
    • Total Pages
      264
    • Publisher
      朝倉書店
    • ISBN
      9784254122374
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 心理学統計法 公認心理師の基礎と実践52019

    • Author(s)
      繁桝算男・山田剛史
    • Total Pages
      324
    • Publisher
      遠見書房
    • ISBN
      9784866160559
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] Rで学ぶマルチレベルモデル[入門編]- 基本モデルの考え方と分析2018

    • Author(s)
      尾崎幸謙・川端一光・山田剛史
    • Total Pages
      212
    • Publisher
      朝倉書店
    • ISBN
      9784254122367
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] SPSSによる心理統計2017

    • Author(s)
      山田剛史・鈴木雅之
    • Total Pages
      283
    • Publisher
      東京図書
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Remarks] R for Psychology

    • URL

      https://r-edu.org/login/index.php

    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi