Project/Area Number |
17K04361
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Educational psychology
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Research Institution | Osaka City University |
Principal Investigator |
Nishigaki Junko 大阪市立大学, 大学教育研究センター, 准教授 (80345769)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
川口 洋誉 愛知工業大学, 工学部, 准教授 (60547983)
米津 直希 稚内北星学園大学, 情報メディア学部, 准教授 (30733141)
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Project Period (FY) |
2017-04-01 – 2020-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2019)
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Budget Amount *help |
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
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Keywords | 学習要求 / 知識生産学習 / 社会的自己の形成 / 青年期発達 / 大学評価 / 大学生 / 発達 / 発達する権利 / 大学教育政策 / 学習についての認識 / 知識生産的学習 |
Outline of Final Research Achievements |
There were three research topics; developmental process of young people’s demands for right to learn, university evaluation and education. The interview survey, questionnaires, and the analysis of students’ activities of learning support showed how students' view was widened from present phenomena to background social problems. The reviews of researches and developments of educational evaluation in US suggested the Japanese university evaluation should introduce the criteria about universities’ understanding of students placed at disadvantage. Furthermore, through the analysis of the making process of professional university system and questionnaire survey about a private university in a provincial area, we concluded that university education should cultivate students' sense of value and awareness which enables them to make independent use of their knowledge and skills, and that each university's educational effects should be evaluated without the viewpoint of “university market".
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
大学教育の大衆化・ユニバーサル化が進む中、青年が高等教育・大学教育を受ける権利を「自らのあり方、生き方を知的探求を通じて模索し、自他の生き方や社会を見出す権利」ととらえることで、10-20歳代の発達を支えることができ、また求められる大学評価の視点を提示できることを示したことが、本研究の意義である。このことはエリート青年かノンエリート青年かに関わりなく、また職業教育を中心とする教育課程かどうかにも関わりなくあてはまる。他方、この観点からの学生の学びや大学のあり方についての評価が機能するには、「大学市場」という観点を克服していくことも重要であり、そうすることでこそ学生の主体性の形成が可能になる。
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