• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Young people's demand for university learning as a promoter of their development: Its empowerment, education and evaluation

Research Project

Project/Area Number 17K04361
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Educational psychology
Research InstitutionOsaka City University

Principal Investigator

Nishigaki Junko  大阪市立大学, 大学教育研究センター, 准教授 (80345769)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 川口 洋誉  愛知工業大学, 工学部, 准教授 (60547983)
米津 直希  稚内北星学園大学, 情報メディア学部, 准教授 (30733141)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords学習要求 / 知識生産学習 / 社会的自己の形成 / 青年期発達 / 大学評価 / 大学生 / 発達 / 発達する権利 / 大学教育政策 / 学習についての認識 / 知識生産的学習
Outline of Final Research Achievements

There were three research topics; developmental process of young people’s demands for right to learn, university evaluation and education. The interview survey, questionnaires, and the analysis of students’ activities of learning support showed how students' view was widened from present phenomena to background social problems. The reviews of researches and developments of educational evaluation in US suggested the Japanese university evaluation should introduce the criteria about universities’ understanding of students placed at disadvantage. Furthermore, through the analysis of the making process of professional university system and questionnaire survey about a private university in a provincial area, we concluded that university education should cultivate students' sense of value and awareness which enables them to make independent use of their knowledge and skills, and that each university's educational effects should be evaluated without the viewpoint of “university market".

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

大学教育の大衆化・ユニバーサル化が進む中、青年が高等教育・大学教育を受ける権利を「自らのあり方、生き方を知的探求を通じて模索し、自他の生き方や社会を見出す権利」ととらえることで、10-20歳代の発達を支えることができ、また求められる大学評価の視点を提示できることを示したことが、本研究の意義である。このことはエリート青年かノンエリート青年かに関わりなく、また職業教育を中心とする教育課程かどうかにも関わりなくあてはまる。他方、この観点からの学生の学びや大学のあり方についての評価が機能するには、「大学市場」という観点を克服していくことも重要であり、そうすることでこそ学生の主体性の形成が可能になる。

Report

(4 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (12 results)

All 2020 2019 2018 2017

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 3 results) Presentation (8 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Invited: 4 results)

  • [Journal Article] 地域における大学の意義と課題-高校生・市民に対するアンケート調査より-2020

    • Author(s)
      田村龍一・米津直希
    • Journal Title

      稚内北星学園大学紀要

      Volume: 21 Pages: 84-119

    • NAID

      120006959253

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Consideration on the role of Institutional Research in the Promotion of Gender Equity in STEM Higher Education2019

    • Author(s)
      西垣 順子
    • Journal Title

      大阪市立大学大学教育

      Volume: 17 Issue: 1 Pages: 12-19

    • DOI

      10.24544/ocu.20191204-005

    • NAID

      120006770052

    • ISSN
      1349-2152
    • URL

      https://ocu-omu.repo.nii.ac.jp/records/2017282

    • Year and Date
      2019-10-31
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] ユニバーサル化時代の高等教育と『二重の移行支援』ー教育機関と地域・職業世界を往還しつつ育つ学生2019

    • Author(s)
      米津 直希
    • Journal Title

      現代社会と大学評価

      Volume: 15 Pages: 67-76

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] AAC&Uにおける大学教育の「公正」の追求:背景と概要2017

    • Author(s)
      西垣順子
    • Journal Title

      大阪市立大学 大学教育

      Volume: 15巻1号 Pages: 10-14

    • NAID

      120006369805

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 公正な大学運営のための評価論形成の試みーgender equityと大学評価2020

    • Author(s)
      西垣 順子
    • Organizer
      大学評価学会第17回全国大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] Development of Japanese college students' demands for the right to recieve higher education2019

    • Author(s)
      Junko Nishigaki
    • Organizer
      19th European Conference on Developmetal Psychology
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 「学習要求」活動に参加経験をもつ学生へのインタビュー調査2019

    • Author(s)
      西垣順子
    • Organizer
      日本発達心理学会第30回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 学修成果ベースの大学教育評価の現状と課題―「学生の客体化」に抗うには? ―心理学研究者として「大学界」でどう生きるかー2018

    • Author(s)
      西垣順子
    • Organizer
      心理科学研究会2018年春集会「能力・学力分科会」
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 「学ぶ・発達する主体」 との“対話”2018

    • Author(s)
      西垣順子
    • Organizer
      心理科学研究会2018年秋全国集会 シンポ「心理科学はこれからどこへ行きたいのか:歩みと展望を語りあうpart2」
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 「ラベル図考」による教養教育における発達学習の総合化の試み2018

    • Author(s)
      西垣順子
    • Organizer
      発達心理学会第29回総会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 専門職大学の課題と可能性2018

    • Author(s)
      川口洋誉
    • Organizer
      大学評価学会第15回全国大会(第3分科会 発達保障)
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 違和感の背景と発達研究の課題2017

    • Author(s)
      西垣順子
    • Organizer
      心理科学研究会シンポジウム「「教育改革」の背後にある能力観・発達観を問う」
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Invited

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi