• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Factors of promoting and interfering School as A Team: Japan-US. cross-cultural study focusing on psychoeducational services

Research Project

Project/Area Number 17K04367
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Educational psychology
Research InstitutionTokyo Seitoku University

Principal Investigator

Ishikuma Toshinoti  東京成徳大学, 応用心理学部, 教授 (50232278)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 家近 早苗  大阪教育大学, 連合教職実践研究科, 教授 (40439005)
田村 節子  東京成徳大学, 応用心理学部, 教授 (40549151)
鈴木 庸裕  日本福祉大学, 子ども発達学部, 教授 (70226538)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Keywordsチーム学校 / 教育相談 / スクールカウンセラー / スクールソーシャルワーカー / チーム援助 / コーディネーション / スクールサイコロジスト / 心理教育的援助サービス / 当事者意識 / 発達障害 / 不登校 / 日米比較研究 / 学校心理学
Outline of Final Research Achievements

Factors of promoting and interfering School as A Team: Japan-US. cross-cultural study focusing on psychoeducational services was conducted. The teachers and teacher consultants at educational boards in Japan, as well as teachers and school psychologists were interviewed in the U.S. regarding team support to children with difficulties. Also questionnaires were administered to 400 teachers in elementary and junior high schools in Japan.

Factores to influence team support in schools are found: functions of coordination committees, management of school managers, teachers' attitudes to psychoeducational services, teachers' attitudes to support all students in the school, expectation and worries about team supprot. The measures of these factors were developed for elementary and junior high schools.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

チーム学校におけるチーム援助は、『生徒指導提要』(2022)でも強調されており、すべての児童生徒に対してチーム学校にとりくむ実践である。本研究の成果で明らかになったチーム学校の要因(コーディネーション委員会の機能、教師の心理教育的援助サービスへの態度、学校のすべての子どもの心理教育的援助サービスに対する教師態度、チーム援助への期待と不安)は今後チーム学校による生徒指導を充実させるための実践的な示唆となる。
チーム学校の要因を測定する尺度は、チーム学校の状況を把握し、チーム学校の促進に関わる活動の成果のエビデンスの作成のために使うことができる。

Report

(7 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (5 results)

All 2021 2019

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (2 results)

  • [Journal Article] Influence of functions of a coordination committee on teachers' psycho-educational support in Japan2021

    • Author(s)
      Iechika,S. , & Ishikuma,T.
    • Journal Title

      学校心理学研究

      Volume: 20 Pages: 1-19

    • NAID

      130008118776

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] チーム学校で促進する学校メンタルヘルス2019

    • Author(s)
      石隈利紀
    • Journal Title

      学校メンタルヘルス研究

      Volume: 22 Pages: 32-37

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 公認心理師の概要と課題2019

    • Author(s)
      石隈利紀
    • Journal Title

      臨床精神医学

      Volume: 48 Pages: 549-556

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 特別支援教育の校内支援システムを機能させるためには2019

    • Author(s)
      宗形奈津子・日野雅子・相楽直子・三井菜摘・松井友子・青島芳子・田村節子・石隈利紀
    • Organizer
      日本学校心理学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 特別支援コーディネーターができる学級担任支援の役割2019

    • Author(s)
      平山いづみ・家近早苗
    • Organizer
      日本学校心理学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi