• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The formation process of specific "intimate friends" in early childhood: from longitudinal observations of peer- group formation activities

Research Project

Project/Area Number 17K04368
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Educational psychology
Research InstitutionKyoritsu Women's University

Principal Investigator

KAWAHARA Noriko  共立女子大学, 家政学部, 教授 (90367087)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 根ケ山 光一  早稲田大学, 人間科学学術院, 名誉教授 (00112003)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2020: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2018: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywords親密な友達 / 幼児 / 仲間関係 / 仲間づくり活動 / 縦断研究 / 親密な友だち / 集団づくり / 小学校への移行期 / 教育系心理学
Outline of Final Research Achievements

The aim of this study was to clarify the formation process of “intimate friends” in early childhood. Interviews with twenty-one young children, ratings by five caregivers, and observations of childcare situations were conducted longitudinally for three years. The results showed that “intimate friends” were likely to change over time for 3-year-olds, while continuity and consistency in “friends to play with” and mutually selective relationships were shown from 4 to the early half of 5th year of age. Furthermore, in the latter half of the 5th year, “intimate friends” were not always playing together, but were recognized as “good friends” with positive feelings, and these relationships were likely to continue for 2-4 months after entering elementary school. The characteristics of social interactions among children in peer-group formation activities were also shown.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究で明らかにされた幼児期の「親密な友達」の形成過程の特徴は、幼児の仲間関係の発達的理解、保育における集団づくりや子ども同士の関係づくり進める上で有益な知見である。加えて、幼児期の「親密な友達」の認識が就学後も継続する可能性はコロナ禍という特殊な状況における貴重な知見でもある。また、保育における「仲間づくり活動」で行われる「話し合い」は、子ども同士の意見表明・交換を促す取り組みであり、「子どもの権利条約」に規定された「意見表明権」を保障する意義あるものである。

Report

(8 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (22 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017

All Journal Article (10 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 4 results) Presentation (10 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] 絆の音楽性 : 乳幼児と養育者のあわいにあるもの2023

    • Author(s)
      根ヶ山光一
    • Journal Title

      臨床心理学

      Volume: 23 Pages: 513-518

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] 逆境体験からみた縦断研究2022

    • Author(s)
      根ケ山光一
    • Journal Title

      発達心理学研究

      Volume: 33 Pages: 221-233

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 4、5歳児におけるグループでの「話し合い」に関する予備的検討 ―合意形成過程に着目して―2022

    • Author(s)
      河原紀子
    • Journal Title

      共立女子大学家政学部紀要

      Volume: 68 Pages: 73-84

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 保護者アンケートにみる保育園から小学校への移行期における友だち関係:コロナ禍により友だちとの接触が制限されたことを考慮して2021

    • Author(s)
      河原紀子
    • Journal Title

      共立女子大学家政学部紀要

      Volume: 67

    • NAID

      120006979725

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 幼児期における「友だち」の認識 : インタビュー調査による短期縦断的検討2020

    • Author(s)
      河原紀子
    • Journal Title

      共立女子大学家政学部紀要

      Volume: 66 Pages: 133-140

    • NAID

      120006799274

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 幼児期における「親密な友だち」の発達的特徴 :横断的検討から2019

    • Author(s)
      河原紀子
    • Journal Title

      共立女子大学・共立女子短期大学総合文化研究所紀要

      Volume: 25 Pages: 87-100

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 子育てにいきる発達の話(第4回)3歳児の仲間関係 : 友達に伝える気持ちの育ちに向けて2018

    • Author(s)
      河原紀子
    • Journal Title

      みんなのねがい

      Volume: 626 Pages: 6-8

    • NAID

      40021563226

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 子育てにいきる発達の話(第5回)4歳児の仲間関係 : 気持ちや行動をコントロールする力の育ち2018

    • Author(s)
      河原紀子
    • Journal Title

      みんなのねがい

      Volume: 627 Pages: 6-8

    • NAID

      40021633402

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 子育てにいきる発達の話(第6回)5歳児の仲間関係 : 他者を思いやる心の育ち2018

    • Author(s)
      河原紀子
    • Journal Title

      みんなのねがい

      Volume: 628 Pages: 6-8

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 日本の子育てを考える : アロマザリング・国際比較から2017

    • Author(s)
      根ケ山光一
    • Journal Title

      児童心理

      Volume: 71 Pages: 20-25

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 5歳児におけるリーダー決めの話し合いの事例的検討ー自他認識の変化に着目してー2024

    • Author(s)
      河原紀子
    • Organizer
      日本発達心理学会第35回大会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 幼児期における「特定の友だち」関係の認識(2)―幼児の回答と保育者評価の比較による縦断的検討―2023

    • Author(s)
      河原紀子
    • Organizer
      日本発達心理学会第34回大会
    • Related Report
      2022 Research-status Report
  • [Presentation] 幼児期における「特定の友だち」関係の認識―インタビュー調査による縦断的検討―2022

    • Author(s)
      河原紀子
    • Organizer
      日本発達心理学会第33回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] A longitudinal study of the formation of peer relationships in early childhood.2021

    • Author(s)
      Kawahara, N & Negayama, K.
    • Organizer
      The 32th International Congress of Psychology. 2020+(Online)
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 4歳児におけるグループでの話し合いの展開過程 ―初めての話し合いで意見調整が見られなかった事例に着目して―2021

    • Author(s)
      河原紀子
    • Organizer
      日本発達心理学会第32回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] Dyadic analysis of peer relationships in 3-year-olds: Comparison of children’s sociometric data and teachers' reports2020

    • Author(s)
      Kawahara, N & Negayama, K.
    • Organizer
      29th Annual Meeting 2019 EECERA
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 4歳児における「友だち」の認識 ―子どもの回答と保育者の評価の比較から―2019

    • Author(s)
      河原紀子
    • Organizer
      日本心理学会第83回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 幼児期における「友だち」の認識:縦断的検討から2019

    • Author(s)
      河原紀子・根ヶ山光一
    • Organizer
      日本発達心理学会第30回大会発表
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] The perception of intimate friends in preschool children: A comparison between children and nursery teachers.2018

    • Author(s)
      Kawahara, N & Negayama, K.
    • Organizer
      25th Biennial Meeting 2018 ISSBD
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 幼児期における「友だち」の認識2018

    • Author(s)
      河原紀子
    • Organizer
      日本発達心理学会第29回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] からだがたどる発達2024

    • Author(s)
      根ケ山光一・外山紀子・河原紀子ほか
    • Total Pages
      464
    • Publisher
      福村出版
    • ISBN
      9784571230691
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Book] 共有する子育て:沖縄多良間島のアロマザリングに学ぶ2019

    • Author(s)
      根ケ山光一・外山紀子・宮内洋
    • Total Pages
      185
    • Publisher
      金子書房
    • ISBN
      4760824243
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi