• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of the "Assessment and facilitating developmental program for understanding other intentions and cooperative activities by making diluted beverages"

Research Project

Project/Area Number 17K04370
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Educational psychology
Research InstitutionJissen Women's University

Principal Investigator

Nagasaki Tsutomu  実践女子大学, 生活科学部, 教授 (80172518)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 細江 容子  実践女子大学, 生活科学部, 教授 (30272876)
吉井 勘人  山梨大学, 大学院総合研究部, 准教授 (30736377)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Keywords他者意図理解 / 協同活動 / 希釈飲料づくりによる発達支援 / ダウン症児 / 自閉症児 / 入門的調理活動 / 大人との相互交渉 / 選択欲求質問 / 典型発達幼児 / 希釈飲料づくり / コミュニケーション指導 / 発達障害児 / 希釈飲料作成 / アセスメント
Outline of Final Research Achievements

In order to develop and validate the developmental validity of the "Assessment and facilitating developmental program for understanding other intentions and co-operative activities by making diluted beverages," the developmental processes of interest in the desire intentions of others and choice desire questions were analyzed in 38 typically developing children aged 2-6 years. Based on these findings, the adaptation of this program to intellectually disabled infants and children with autism resulted in the ability to be interested in the intentions of others and to verbally inquire about the intentions of others' desires. They also learned to play cafe in small groups by understanding and sharing their roles. From the above, it was shown that both typically developing children and children with disabilities can promote understanding of others' intentions and cooperative activities through their relationship with adults in the familiar life activity of making diluted drinks.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

子供たちが他者の感情や考えを理解していくことは、子供が教室や地域社会で豊かな生活をするためには不可欠であるが、現代社会においてはこのような「心の理解」の発達が困難になってきている。本研究は、典型発達児および障害児の両者ともに、希釈飲料づくりという身近な生活の活動での大人との相互交渉によって他者意図理解・協同活動が促進され、社会性の基盤が促される可能性が示されたといえる。

Report

(4 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (30 results)

All 2020 2019 2018 2017 Other

All Journal Article (5 results) (of which Peer Reviewed: 5 results,  Open Access: 1 results) Presentation (19 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results) Book (5 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] 保育場面の自閉症スペクトラム幼児と他児・保育者との関わりのアセスメントと支援方法の基礎的研究―子ども・保育者との相互交渉に関するタイムサンプリングを中心に―、.2020

    • Author(s)
      兵藤瑞穂・若井広太郎・吉井勘人・板倉達哉・長崎勤
    • Journal Title

      実践女子大学教職課程年報

      Volume: 第3号 Pages: 47-56

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「カフェ」スクリプトを用いた自閉スペクトラム症児と仲間とのコミュニケーション支援2019

    • Author(s)
      吉井勘人・青嶋由美・森秀昭・中込昭彦・長崎勤
    • Journal Title

      山梨大学教育実践総合センター研究紀要

      Volume: 24 Pages: 37-46

    • NAID

      120006801262

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 『新選家政学』を読み解く(その1)2019

    • Author(s)
      細江容子
    • Journal Title

      下田歌子記念女性総合研究所年報

      Volume: 5 Pages: 35-53

    • NAID

      120006631312

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 自閉スペクトラム症児への協同活動発達支援: パートナーの役割遂行に対する情報提供と要求の習得を通して2018

    • Author(s)
      森澤亮介・吉井勘人・長崎勤
    • Journal Title

      発達心理学研究

      Volume: 29 Pages: 53-60

    • NAID

      130007858320

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 包括的発達支援プログラムの開発―リレー・ゲームによる協同活動・コミュニケーションの発達支援―2018

    • Author(s)
      長崎 勤・鈴木はるみ・三角幸恵
    • Journal Title

      実践女子大学教職課程年報

      Volume: 第1号 Pages: 55-66

    • NAID

      40022041606

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] ASD児への他者の関心に合わせた発話や行為遂行の支援―「希釈飲料を用いたカフェ」スクリプトを通して 大会論文集,P5-32.2019

    • Author(s)
      吉村彩瑛・青木雄一・井口素笑・吉井勘人・長崎 勤
    • Organizer
      日本特殊教育学会第57回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 包括的発達支援プログラムの開発と実践(6)―「カルピス」づくり場面での選択欲求質問をとおした「心の理解」の発達支援―2019

    • Author(s)
      天野美緒・兵藤瑞穂・吉井勘人・長崎 勤
    • Organizer
      日本特殊教育学会第57回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] A facilitating developmental program of communication for children with developmental disorders using co-cooking activities2019

    • Author(s)
      Nagasaki,T., Yoshii,S. Hyodo,M.,& Amano,M
    • Organizer
      XVI European Congress of Psychology July 2-5 2019, Moscow, Russia(Poster)
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 共同注意・スクリプトを感覚過敏の視点で捉え直す2019

    • Author(s)
      大槻美智子・若井広太郎・青木雄一・吉井勘人・長崎 勤
    • Organizer
      日本特殊教育学会第57回大会自主シンポジウム
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 特別支援学校におけるASD児の社会性の発達アセスメントと支援―関係性をアセスメントすることによる大人の変容の重要性―2019

    • Author(s)
      吉井勘人・竹内嘉恵・板倉達哉・若井広太郎・兵藤瑞穂・原満登里・長崎 勤
    • Organizer
      日本特殊教育学会第57回大会自主シンポジウム
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 包括的発達支援プログラムの開発と実践(7)―劇遊びによる自己理解・ストーリー理解・意図理解・協同活動の発達支援②:5歳ダウン症児への「3匹の子ぶた」による支援-2019

    • Author(s)
      長崎 勤・天野美緒・兵藤瑞穂・吉井勘人
    • Organizer
      日本特殊教育学会第57会回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 包括的発達支援プログラムの開発と実践(3)-4歳ダウン症児への希釈飲料づくりを通した会話の発達支援2019

    • Author(s)
      天野美緒・兵藤瑞穂・鈴木はるみ・吉井勘人・長崎勤
    • Organizer
      日本発達心理学会第30回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 包括的発達支援プログラムの開発と実践(4)-3歳ダウン症児へのスネアドラムとピアノの即興演奏(improvisation)での注視行動と循環反応の促進による対人的自己効 力感と意図伝達の発達支援2019

    • Author(s)
      鈴木はるみ・長崎勤・吉井勘人
    • Organizer
      日本発達心理学会第30回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 包括的発達支援プログラムの開発と実践(5)―劇遊びによる自己理解・ストーリー理解・意図理解・協同活動の発達支援①:「おおきなかぶ」のパネルシアターから劇へ-2019

    • Author(s)
      長崎 勤・鈴木はるみ・兵藤瑞穂・天野美緒・吉井勘人
    • Organizer
      日本発達心理学会第30回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 自閉症スペクトラム児における会話の特性―自然な会話での会話の関連性と会話検査との分析を中心に―2019

    • Author(s)
      見田里緒・日戸由刈・原郁子・地内亜紀子・長崎 勤
    • Organizer
      日本発達心理学会第30回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 自閉症児における社会性の発達アセスメントと支援―身体の動きの共有、模倣、共同注意、仲間との相互作用、自己表現・理解に焦点を当てた特別支援学校の授業実践―2019

    • Author(s)
      吉井勘人・竹内嘉恵・若井広太郎・原満登里・中西郁・長崎勤
    • Organizer
      日本特殊教育学会第56会回大会自主シンポジウム
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 自閉症スペクトラム児の社会性支援をめぐって-保育・教室での「社会性不要論」と「社会性=集団行動論」の断絶を超えて2019

    • Author(s)
      長崎勤・吉井勘人・若井広太郎・深澤雄紀・兵藤瑞穂・天野美緒・板倉達也・熊谷高幸
    • Organizer
      日本発達心理学会第30回大会ラウンドテーブル
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 包括的発達支援プログラムの開発と実践(1) ―「カルピス」づくりによるコミュニケーションと他者意図理解の発達支援―2018

    • Author(s)
      長崎勤・兵藤瑞穂・天野美緒・鈴木はるみ
    • Organizer
      日本特殊教育学会第56会回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 包括的発達支援プログラムの開発と実践(2) ―ダウン症児におけるタンバリン遊びによるリズムパターンの獲得の支援2018

    • Author(s)
      鈴木はるみ・八嶋佐紀子・長崎 勤
    • Organizer
      日本特殊教育学会第56会回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 学校現場における自閉症への情動調整の支援―教師の関わり方を変えることで、相互に変わる「気持ちの動き」と行動―2018

    • Author(s)
      長崎 勤・深澤雄紀・岩附敦史・高橋和子・西山剛司
    • Organizer
      日本特殊教育学会第56会回大会自主シンポジウム
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 地域生活を目指したソーシャルスクリプトを用いた支援Ⅴ―スクリプトの発達と心の理論―2018

    • Author(s)
      若井広太郎・熊谷高幸・柳岡開地・森澤亮介・鍋谷梨恵・長崎勤・関戸英紀・吉井勘人
    • Organizer
      日本特殊教育学会第56会回大会自主シンポジウム
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 希釈飲料作成による発達障害児の他者意図理解・協同活動のアセスメントと支援方法の開発(1)-背景と他者意図理解・協同活動発達支援プログラム-2018

    • Author(s)
      長崎 勤・天野美緒・吉井勘人
    • Organizer
      日本発達心理学会第29回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 希釈飲料作成による発達障害児の他者意図理解・協同活動のアセスメントと支援方法の開発(2) -ステップⅢ:自己の好みを表す、Ⅳ:他者意図への関心、および心的状態語の発達-2018

    • Author(s)
      天野美緒・長崎 勤・吉井勘人
    • Organizer
      日本発達心理学会第29回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 地域スポーツ活動における特別な教育的支援を要する児童と周囲児との相互的関わり.2017

    • Author(s)
      吉井勘人
    • Organizer
      日本特殊教育学会第55回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 食育を通したコミュニケーション発達支援-「カルピス」づくりによる支援プログラム-2020

    • Author(s)
      長崎 勤・田島信元・吉井勘人(編著)
    • Publisher
      福村出版
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] シリーズDVD:発達の障害と特別支援教育2019

    • Author(s)
      長崎 勤(総監修)吉井勘人・若井広太郎(監修)
    • Total Pages
      5
    • Publisher
      (株)サン・エデュケーショナル
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] コミュニケーション発達の理論と支援2018

    • Author(s)
      藤野博、本郷一夫
    • Total Pages
      128
    • Publisher
      金子書房
    • ISBN
      9784760895717
    • Related Report
      2018 Research-status Report 2017 Research-status Report
  • [Book] 自閉症 もうひとつの見方2018

    • Author(s)
      バリー・M・プリザント、トム・フィールズ-マイヤー、長崎勤、吉田仰希、深澤雄紀、香野毅、仲野真史、浅野愛子、有吉未佳
    • Total Pages
      296
    • Publisher
      福村出版
    • ISBN
      9784571420665
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 改訂版 教職ベーシック 発達・学習の心理学2017

    • Author(s)
      柏崎秀子、長崎 勤
    • Total Pages
      177
    • Publisher
      北樹出版
    • ISBN
      9784779305269
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Remarks] 実践女子大学 研究推進機構

    • URL

      http://www.jissen.ac.jp/research/cooperation/join/join_4.html

    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi