• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Systemic Framework-building and Activating Default Installment in School Crisis Prevention Education

Research Project

Project/Area Number 17K04373
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Educational psychology
Research InstitutionHosei University

Principal Investigator

WATANABE Yayoi  法政大学, 文学部, 教授 (00210956)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 西山 久子  福岡教育大学, 大学院教育学研究科, 教授 (80461250)
小林 朋子  静岡大学, 教育学部, 教授 (90337733)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2019: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Keywords学校危機予防 / ソーシャルスキルトレーニング / 感情リテラシー / 発達 / 居場所アイデンティティ / ソーシャルエモーショナルラーニング / ソーシャルスキル / ポジティブ感情 / 学校 / 学級の雰囲気 / レジリエンス / 感情 / 学校危機 / 予防教育 / いじめ予防 / 心理教育介入
Outline of Final Research Achievements

School crises may involve not only bullying, truancy and delinquency, but also natural disasters and accidents. Although the processes of preparedness, intervention and recovery have been a focus of research and practice, the authors argue that prevention is a crucial strategy to tackle various types of school crises and multi-hazard situations. Furthermore, lesson plans for Social Emotional Learning, crisis prevention assessment, and development of crisis prevention kits with related workshop protocols, are proposed through symposia in academic conferences, research papers and books. The contents include practical, substantial and visible proposals to inform readers about what the default components are and how important they are in crisis prevention, and which works have been received with positive responses.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

現在、新型コロナウイルス感染に関する有事の時であるが、世界中の民が、「予防」の重要性について認識している。何かが起きたときにどう対処するかは当然大切ではあるが、次の事態を予測して、備えておくことの意義は大きい。学校危機予防についても、目の前の教育や支援に目一杯であることから立ち止まって予防を考えることに時間を割くことに現場の抵抗感は大きいが、本研究の危機予防の満足度調査から満足度は必ずしも高いものではなく、多くの問題点があることが明らかになった。授業にソーシャルエモーショナルラーニングを導入することの有効性や、危機状況を可視化するキットの提案など、意義ある具体策を打ち出すことができたと考える。

Report

(4 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (48 results)

All 2020 2019 2018 2017 Other

All Journal Article (7 results) (of which Peer Reviewed: 4 results,  Open Access: 2 results) Presentation (28 results) (of which Int'l Joint Research: 11 results,  Invited: 1 results) Book (11 results) Remarks (2 results)

  • [Journal Article] 「社会性と感情の発達」を基にした道徳授業 ソーシャルエモーショナルラーニング(SEL)の考え方2019

    • Author(s)
      渡辺弥生
    • Journal Title

      指導と評価

      Volume: ー Pages: 24-26

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「ソーシャルスキル・トレーニング」プログラム2019

    • Author(s)
      渡辺弥生
    • Journal Title

      教育技術小三小四

      Volume: ー Pages: 8-13

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 高校生を対象とした道徳教育におけるソーシャルスキルトレーニングの活用2019

    • Author(s)
      原田恵理子・渡辺弥生
    • Journal Title

      教育実践学研究

      Volume: 22 Pages: 23-36

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] こどもの「感じる力」や「人と関わる力」を伸ばすために2019

    • Author(s)
      渡辺弥生
    • Journal Title

      保育と保健

      Volume: 26 Pages: 105-106

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] ソーシャルスキルトレーニングの”これまで”と”これから”2018

    • Author(s)
      渡辺弥生
    • Journal Title

      日本学校心理士会年報

      Volume: 10 Pages: 25-32

    • Related Report
      2018 Research-status Report 2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] ソーシャルスキルトレーニングが中学生のレジリエンスに与える影響について2017

    • Author(s)
      小林朋子・渡辺弥生
    • Journal Title

      教育心理学研究

      Volume: 65 Pages: 295-304

    • NAID

      130006106590

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 母親の育児知識と育児不安の関係2017

    • Author(s)
      大川真知子・渡辺弥生
    • Journal Title

      法政大学文学部紀要

      Volume: 74 Pages: 81-94

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] Emotional Understanding through the Voice.2020

    • Author(s)
      Watanabe,Y.
    • Organizer
      Pacific Rim International Conference on Disability & Diversity. (Hawaii Convention Center, The U.S.)
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 小学生から高校生までの不登校傾向とレジリエンスとの関連2019

    • Author(s)
      小林朋子・渡辺弥生・五十嵐哲也
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 学校危機予防における認識の実態(1)―学校長による認識―2019

    • Author(s)
      原田恵理子・本田真大・渡辺弥生
    • Organizer
      日本学校心理学会第21回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 学校危機予防対策にしっかり取り組む方策:備えあれば憂いなし作戦2019

    • Author(s)
      渡辺弥生・西山久子・小林朋子・窪田由紀・押尾恵吾
    • Organizer
      日本心理学会第83回総会(立命館大学 茨木キャンパス)
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] An Assessment of School Crisis Preparedness Across Different Roles: Characteristics of Recognition among Responsive Service Personnel2019

    • Author(s)
      Nishiyama,H. and Watanabe,Y.
    • Organizer
      41st Annual Conference of the International School Psychology Association (9th-12th July).Basel Switzerland
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 主観的幸福感とレジリエンスの認知の年齢層による違い2019

    • Author(s)
      青山郁子・渡辺弥生・野呂幾久子
    • Organizer
      日本発達心理学会第30回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 感情研究から知る子どもの道徳的行動の発達2019

    • Author(s)
      渡辺弥生
    • Organizer
      日本発達心理学会第30回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 家族で感情と社会性は教育できるか?ー親子コミュニケーションの重要性を探る2019

    • Author(s)
      渡辺弥生
    • Organizer
      日本発達心理学会第30回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 子どもの感情発達を支えるものー文化・社会・保育の視点からー2018

    • Author(s)
      渡辺弥生
    • Organizer
      日本乳幼児教育学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] ソーシャルスキルトレーニング2018

    • Author(s)
      渡辺弥生・原田恵理子
    • Organizer
      日本心理学会第82回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] ソーシャルスキルトレーニングを定着させるコンサルテーション2018

    • Author(s)
      原田恵理子・渡辺弥生
    • Organizer
      日本教育心理学会第60回総会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] SELが育む非認知的能力ー何を育どのように子どもたちの幸福に貢献するのかー2018

    • Author(s)
      渡辺弥生
    • Organizer
      日本教育心理学会第60回総会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 学校における「レジリエンス教育」の取り組み -子どものレジリエンス力を引き出し高める教育実践の工夫-2018

    • Author(s)
      渡辺弥生
    • Organizer
      第40回国際学校心理学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] How children perceive, learn,and understand emotion? Emotional development from early to middle childhood2018

    • Author(s)
      Watanabe,Y.,Hamana,M.,Watanabe,N.,Iida,J and Mizoguchi,A
    • Organizer
      40th International School Psychologists Association
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Social and Emotional Learning in the world.2018

    • Author(s)
      Watanabe,Y.,Martinsone,B.,Ikeda.M.,and Manzo,C,
    • Organizer
      40th International School Psychologists Association
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Social skills training for high school students-focusing on evaluation of training in schools2018

    • Author(s)
      Harada,E. and Watanabe,Y.
    • Organizer
      40th International School Psychologists Association
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Social and Emotional Learning for Elementary School Students2018

    • Author(s)
      Watanabe,Y.
    • Organizer
      The 12th Anniversary Conference of the Asia-Pacific Network for Moral Education
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Social and Emotional Learning as Moral Education2018

    • Author(s)
      Watanabe,Y.
    • Organizer
      The 12th Anniversary Conference of the Asia-Pacific Network for Moral Education
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Relationship between emotional literacy development and empathy in childhood2018

    • Author(s)
      Watanabe,Y.
    • Organizer
      The Asian Conference on Psychology & Behavioral Science
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 発達に遅れのある幼児を育てる親へのソーシャルスキルトレーニングの実践2017

    • Author(s)
      大川真知子・渡辺弥生
    • Organizer
      日本乳幼児教育学会第27回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 保護者対応における困難事例への若手保育士の対処2017

    • Author(s)
      高橋あい・渡辺弥生
    • Organizer
      日本乳幼児教育学会第27回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 心理危機研究をどのように現場実践に生かすか 研究の場と臨床現場の往還2017

    • Author(s)
      渡辺弥生
    • Organizer
      日本教育心理学会第59回総会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 高校生対象のスクール・学級・個別ワイドによるSSTの効果2017

    • Author(s)
      原田恵里子・渡辺弥生
    • Organizer
      日本教育心理学会第59回総会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 児童生徒のインターネット上でのいじめやトラブルをどう理解し、どう介入するか2017

    • Author(s)
      渡辺弥生
    • Organizer
      日本教育心理学会第59回総会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 学校危機を想定したシミュレーション研修に関する研究(3)ー大規模災害を想定してー2017

    • Author(s)
      小林朋子・中道昌良・渡辺弥生
    • Organizer
      日本学校心理学会第19回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] スクールカウンセラーの視点からの学校危機予防意識2017

    • Author(s)
      小高佐友里・渡辺弥生
    • Organizer
      日本学校心理学会第19回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] Promoting child development and learning from infancy to adolescence: Mothers’ and teachers’ beliefs, attitudes, knowledge, behavior, and practice2017

    • Author(s)
      Watanabe,N.,Hamana,M.,Watanabe,Y.& Iida,J.
    • Organizer
      International School Psychology Association
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Cross-Cultural School ClimateValidation Study2017

    • Author(s)
      Tamika La Salle, Jesslynn Neves, Shane Jimerson, Chryse (Sissy) Hatzichristou, Orlean Brown Earle, & Watanabe,Y.
    • Organizer
      International School Psychology Association
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Book] 道徳性を育成するソーシャルスキルトレーニング2020

    • Author(s)
      渡辺弥生 西野真由美(編集)
    • Publisher
      放送大学
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 心が荒れている子にちゃんと伝わる12歳までのお母さんの言葉がけ2019

    • Author(s)
      渡辺弥生
    • Total Pages
      151
    • Publisher
      PHP研究所
    • ISBN
      9784569844992
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 感情の正体2019

    • Author(s)
      渡辺弥生
    • Total Pages
      262
    • Publisher
      筑摩書房
    • ISBN
      9784480072184
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 絵で見てわかる「しぐさ」で子どもの心がわかる本2019

    • Author(s)
      渡辺弥生
    • Total Pages
      143
    • Publisher
      PHP研究所
    • ISBN
      9784569844534
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] まんがでわかる発達心理学2019

    • Author(s)
      渡辺弥生
    • Total Pages
      143
    • Publisher
      講談社
    • ISBN
      9784065153307
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 小学生のためのソーシャルスキルトレーニング2019

    • Author(s)
      渡辺弥生・藤枝静暁・飯田順子
    • Total Pages
      133
    • Publisher
      明治図書
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] イラスト版子どもの感情力をアップする本: 自己肯定感を高める気持ちマネジメント502019

    • Author(s)
      渡辺弥生
    • Total Pages
      127
    • Publisher
      合同出版
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 3章 道徳性の発達とネット社会に求められる教育2018

    • Author(s)
      渡辺弥生
    • Publisher
      金子書房
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 必携 生徒指導・教育相談ー生徒理解、キャリア教育、そして学校危機予防まで2018

    • Author(s)
      渡辺弥生・西山久子
    • Total Pages
      190
    • Publisher
      北樹出版
    • Related Report
      2018 Research-status Report 2017 Research-status Report
  • [Book] 『発達心理学』心理学と仕事シリーズ5巻2017

    • Author(s)
      二宮克美・渡辺弥生
    • Total Pages
      187
    • Publisher
      北大路出版
    • ISBN
      4762829617
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] ソーシャルスキルトレーニングによるアプローチ2017

    • Author(s)
      渡辺弥生
    • Total Pages
      168
    • Publisher
      明治図書
    • ISBN
      9784181608453
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Remarks] 法政大学 文学部 心理学科 渡辺弥生研究室

    • URL

      https://sites.google.com/site/emywata/Home

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Remarks]

    • URL

      https://sites.google.com/site/emywata/Home

    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi