• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The Effects of Social Exclusion Due to Bullying and Cyberbullying on High-Order Cognitive Functions and Future Prospects

Research Project

Project/Area Number 17K04379
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Educational psychology
Research InstitutionChubu University

Principal Investigator

MISHIMA Koji  中部大学, 現代教育学部, 教授 (90454371)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2020: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywordsいじめ被害 / 排斥 / 将来展望 / 生徒 / 学校適応 / 高校生 / いじめ / 抑鬱 / 仲間はずれ / 社会的排斥 / ネットいじめ
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study was to examine social exclusion as an element of harm caused by bullying and test the hypothesis that school adaptation decreases because the experience of exclusion affects students’ future prospects. The results revealed that the harm caused by bullying in junior high school may affect students’ school adaptation after entering high school. The results further indicated that this process may be related to prosocial effort orientation, which is a factor that affects future prospects. Specifically, it was suggested that adapting to friends after entering high school may be directly impacted by the harm caused by bullying in junior high school, which may play a mediating role in reducing students’ future prospects. However, with respect to learning adaptation, only a decrease in future prospects was demonstrated.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

仲間からの排斥による「いじめ」被害が、生徒の学校適応に負の影響を及ぼす過程に関しては、排斥によって生じた強いストレスや抑鬱傾向の高まりなどの情緒的な要因が介在すると考えられ、そうした情緒的な側面に対する支援が中心だった。しかし、本研究の結果から考えれば、生徒の学校適応を高めるためには、抑鬱傾向を改善するなどの情緒的な側面に対する支援だけでなく、生徒の将来展望を強化する支援も重要となると考えられる。「いじめ」被害を受けた生徒に対する支援の新たな方向性を示唆できた点に本研究の社会的意義がある。

Report

(5 results)
  • 2020 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (7 results)

All 2021 2020 2019 2018 2017

All Journal Article (1 results) Presentation (6 results)

  • [Journal Article] 高校生用 将来展望尺度の開発2021

    • Author(s)
      三島 浩路
    • Journal Title

      現代教育学部紀要(中部大学)

      Volume: 13 Pages: 29-38

    • NAID

      120007036388

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 中学生当時のいじめ被害と高校入学後の学校適応の関連ー高校入学後の将来展望の影響2020

    • Author(s)
      三島 浩路
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 中学生当時のいじめ被害が高校生の将来展望に及ぼす影響(1) 入学前・入学後調査結果による検討2019

    • Author(s)
      三島 浩路
    • Organizer
      日本応用心理学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 中学生当時のいじめ被害が高校生の将来展望に及ぼす影響(2) 入学前・入学後調査結果による検討2019

    • Author(s)
      三島 浩路
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 将来展望とライフイベント・自己意識との関連-公的自己意識・私的自己意識に着目して2018

    • Author(s)
      三島 浩路
    • Organizer
      日本応用心理学会第85回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 高校生の将来展望と学校適応-将来展望尺度の開発・利用-2018

    • Author(s)
      三島 浩路
    • Organizer
      日本教育心理学会第60回総会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 「いじめ」による仲間からの排斥が将来展望に及ぼす影響-高校生を対象とした調査から2017

    • Author(s)
      三島 浩路
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2022-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi