• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Study on Development of Joint Attention including with Request and Reject Behaviors with Educational Supports for Children with Profound and Multiple Difficulties

Research Project

Project/Area Number 17K04392
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Educational psychology
Research InstitutionFukuoka University

Principal Investigator

Tokunaga Yutaka  福岡大学, 人文学部, 教授 (30217492)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 田中 信利  北九州市立大学, 文学部, 教授 (90236612)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords発達 / 重度・重複障害 / 共同注意 / 要求行動 / 拒否行動 / 要求・拒否行動
Outline of Final Research Achievements

This study was to investigate the validity of significance of developmental stage that S scale checklist was based on. Behavior descriptions of early development including interest behavior, attention and joint attention behavior were reconsidered and the developmental path diagram of literacy and mathematics was suggested. Teachers in special schools for children with multiple and profound disabilities were asked to use this checklist and get assessment information of behaviors. Behavior descriptions of interest behavior and request and reject behaviors were analyzed and the developmental path diagram of interest behavior and request and reject behaviors were suggested.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

研究で提案しているものは、乳幼児研究を手がかりとした発達指標や行動項目、発達的系統図のモデルである。これらのものは、特別支援学校等における重度・重複障害児を対象とした授業を実施する際に、子どもの実態把握、目標設定、学習評価に活用可能であり、有用性が高い。また、重度・重複障害に関する実態把握や目標設定に関する研究では、最近の乳幼児研究を踏まえたものがみられず、その点は学術的な意義が高いと考えられる。

Report

(4 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (9 results)

All 2019 2017

All Journal Article (5 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 1 results) Presentation (3 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 特別支援教育の視点からみた学習評価の改善2019

    • Author(s)
      徳永豊
    • Journal Title

      教育展望

      Volume: 65(5) Pages: 27-31

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 重症心身障害のある子どもの学習評価(1)―Sスケールの課題と覚醒の段階2019

    • Author(s)
      徳永豊
    • Journal Title

      肢体不自由教育

      Volume: 240号 Pages: 42-47

    • NAID

      40021914726

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 重症心身障害のある子どもの学習評価(2)―外界への指向・注意と注意行動のカテゴリ2019

    • Author(s)
      徳永豊
    • Journal Title

      肢体不自由教育

      Volume: 241号 Pages: 44-49

    • NAID

      40022012105

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 重症心身障害のある子どもの学習評価(3)―Sスケールの「補助リスト」とその活用2019

    • Author(s)
      徳永豊
    • Journal Title

      肢体不自由教育

      Volume: 242号 Pages: 42-47

    • NAID

      40022037519

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 学習到達度チェックリストにおける「発達段階の意義」について2017

    • Author(s)
      田中信利
    • Journal Title

      北九州市立大学文学部紀要, 人間関係学科

      Volume: 24 Pages: 63-77

    • NAID

      120006241955

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 障害が重度な子どもにとっての教科学習へのチャレンジ2019

    • Author(s)
      徳永豊(話題提供)・田中信利(指定討論)
    • Organizer
      九州心理学会第80回大会(熊本)シンポジウム:障害のある子どものアセスメント~支援の基礎としての子どもの実態把
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 障害の重い子どもの目標設定とその妥当性(2)―目標設定の手がかりとなる考え方の整理―2017

    • Author(s)
      徳永豊、田中信利、古山勝、一木薫、吉川知夫
    • Organizer
      日本特殊教育学会第55回大会(愛知大会)
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 障害のある子どもの学習評価と授業改善(7)―障害の重い子どもにとっての学びの連続性をどう考えるか―2017

    • Author(s)
      徳永豊、田中信利、古山勝、吉川知夫
    • Organizer
      日本特殊教育学会第55回大会(愛知大会)
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 障害の重い子どもの発達理解ガイド2019

    • Author(s)
      徳永 豊、田中 信利、立岡 里香
    • Total Pages
      88
    • Publisher
      慶應義塾大学出版会
    • ISBN
      4766426088
    • Related Report
      2019 Annual Research Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi