• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

environmental factors supporting emotional competence in early childhood : a focus on emotional expression abilities

Research Project

Project/Area Number 17K04395
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Educational psychology
Research InstitutionNiimi College

Principal Investigator

Shibasaki Miwa  新見公立大学, 健康科学部, 教授 (00413542)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2017: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Keywords感情コンピテンス / 感情表出 / 保育 / 遊び / 愛着 / 特性理解 / 向社会性 / 攻撃性 / 文化的要因 / 幼児 / 観察研究 / 教育系心理学
Outline of Final Research Achievements

Factors that enhance emotional competence in young children have been identified from two perspectives: the quality of early childhood education and the understanding of characteristics by caregivers and peers. Firstly, it has been revealed that the quality of play in preschool, positive perceptions from caregivers, specific attachment relationships with particular peers, and attachment relationships with teachers contribute to the improvement of emotional expression abilities. Secondly, it has been found that teachers accurately grasp children's characteristics based on their actual behavior, and difficulties in emotional expression do not negatively impact teachers' understanding of children's characteristics. Thirdly, it has been demonstrated that difficulties in emotional expression influence young children's understanding of peers' characteristics. For example, peers who exhibit prosocial behavior with negative facial expressions are perceived as "mean".

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究では、幼児期での感情コンピテンスを高める文化的要因を、保育者との相互作用を含む幼児教育の質、保育者および他児による特性理解という2つの観点から明らかにした。感情表出の困難さが、保育者および幼児における他児の特性理解にいかに影響しうるかを明らかにし、他児や保育者との愛着関係や遊びの質が感情コンピテンスと関連することを示した本研究は、保育環境や遊びの中で幼児の感情コンピテンスを向上させる手がかりを提供したという点において意義がある。

Report

(7 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (29 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017

All Journal Article (12 results) (of which Peer Reviewed: 9 results,  Open Access: 7 results) Presentation (14 results) Book (3 results)

  • [Journal Article] 協同学習における子ども理解 : 領域「人間関係」における事例検討から2022

    • Author(s)
      芝崎美和・芝崎良典
    • Journal Title

      新見公立大学紀要

      Volume: 43 Pages: 43-50

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 謝罪についての被害者の認知:加害者の謝罪に関する情報と被害者のパーソナリティに着目して.2021

    • Author(s)
      芝崎美和・芝崎良典
    • Journal Title

      新見公立大学紀要

      Volume: 42 Pages: 23-29

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 被害者は加害者をいかに認知するか -2つの謝罪情報の処理に着目して-2020

    • Author(s)
      芝崎美和・芝崎良典
    • Journal Title

      新見公立大学紀要

      Volume: 41 Pages: 49-54

    • NAID

      130008078423

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] UPI (University Personality Inventory) は退学を予測することができるか2020

    • Author(s)
      芝崎良典・芝崎美和
    • Journal Title

      四国大学全学共通教育センター年報

      Volume: 6 Pages: 47-55

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 大学生の心の健康度は4年間でどのように変化するのか2020

    • Author(s)
      芝崎良典・芝崎美和
    • Journal Title

      四国大学紀要人文・社会科学編

      Volume: 53 Pages: 1-7

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 幼児の協同活動における特徴: アクションリサーチによる会話分析から2019

    • Author(s)
      芝崎美和・芝﨑良典・湯澤美紀
    • Journal Title

      新見公立大学紀要

      Volume: 40 Pages: 121-126

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 具体的事例と関連づけることによって,授業内容の理解はうながされるか2019

    • Author(s)
      芝崎良典・芝崎美和
    • Journal Title

      四国大学全学共通教育センター年報

      Volume: 5 Pages: 33-41

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 感情表出に難しさを持つ幼児に対する保育学生の介入:感情表出風土との関係性2018

    • Author(s)
      芝崎美和・芝崎良典・湯澤美紀
    • Journal Title

      新見公立大学紀要

      Volume: 39 Pages: 31-37

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] なぜひとはファットマン課題では何もしないことを選ぶのか2018

    • Author(s)
      芝崎良典・芝崎美和
    • Journal Title

      四国大学紀要人文・社会科学編

      Volume: 51 Pages: 59-64

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 青年は孤独とどう向き合っているか2018

    • Author(s)
      芝崎良典・芝崎美和
    • Journal Title

      四国大学紀要人文・社会科学編

      Volume: 51 Pages: 65-70

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 領域「人間関係」における協同学習の効果の検討2017

    • Author(s)
      芝崎美和・芝崎良典
    • Journal Title

      新見公立大学紀要

      Volume: 38 Pages: 51-56

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 説明行動と罪悪感・羞恥感情との関連性:青年期女子を対象とした検討2017

    • Author(s)
      芝崎美和・芝崎良典
    • Journal Title

      新見公立大学紀要

      Volume: 38 Pages: 35-40

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 被害者は加害者をいかに認知するか:2つの謝罪情報の処理に着目して2021

    • Author(s)
      芝崎美和・芝崎良典
    • Organizer
      日本教育心理学会第63回総会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 休日の座位時間が認知機能に及ぼす影響2021

    • Author(s)
      芝崎良典・芝崎美和
    • Organizer
      日本教育心理学会第63回総会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 幼児の協同活動における感情の意味2020

    • Author(s)
      芝崎美和・芝崎良典・湯澤美紀
    • Organizer
      日本教育心理学会第62回総会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] ひとと理解しあえるという思いと孤独感との関連2020

    • Author(s)
      芝崎良典・芝崎美和
    • Organizer
      日本教育心理学会第62回総会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 睡眠量が認知機能に及ぼす影響2020

    • Author(s)
      芝崎良典・芝崎美和
    • Organizer
      日本発達心理学会第81回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 幼児の他者特性理解:対人葛藤状況下における他児の行為と表情の一致・不一致に着目して2019

    • Author(s)
      芝崎美和・芝崎良典・湯澤美紀
    • Organizer
      第61回日本教育心理学会総会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 両親の養育態度の不一致が子どもの自尊心に与える影響2019

    • Author(s)
      芝崎良典・芝崎美和
    • Organizer
      第61回日本教育心理学会総会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 他児の向社会的特性についての幼児の理解に表情が及ぼす影響2018

    • Author(s)
      芝崎美和・芝崎良典・湯澤美紀
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 孤独感類型による孤独への向き合い方のちがい2018

    • Author(s)
      芝﨑良典・芝﨑美和
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 子どもの感情発達を支えるもの:文化・社会・保育の視点から2018

    • Author(s)
      湯澤美紀・芝﨑美和・徳田英子・渡辺弥生
    • Organizer
      日本乳幼児教育学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 他児との信頼関係を基盤とした仲間関係の展開2018

    • Author(s)
      芝崎美和・芝崎良典
    • Organizer
      日本発達心理学会第29回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 知覚された両親の養育態度と孤独感類型との関連2018

    • Author(s)
      芝崎良典・芝崎美和
    • Organizer
      日本発達心理学会第29回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 幼児期の感情表出を促す文化的要因2017

    • Author(s)
      芝崎美和
    • Organizer
      日本教育心理学会第59回総会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 孤独感類型尺度LSOの構成概念妥当性の検討2017

    • Author(s)
      芝崎良典・芝崎美和
    • Organizer
      日本教育心理学会第59回総会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 資質・能力を育む 保育内容 領域 人間関係 :こどもにとっての人間関係とは2023

    • Author(s)
      齊藤崇・芝崎美和 他12名
    • Total Pages
      168
    • Publisher
      教育情報出版
    • ISBN
      9784909378514
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 新・教職課程演習第5巻 教育心理学2021

    • Author(s)
      外山美樹・湯澤正通・芝崎美和ほか19名
    • Total Pages
      206
    • Publisher
      協同出版
    • ISBN
      4319003462
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 新・子ども理解と援助:その理論と方法2021

    • Author(s)
      入江慶太・芝崎美和ほか11名
    • Total Pages
      168
    • Publisher
      教育情報出版
    • ISBN
      4909378359
    • Related Report
      2021 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi