• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Establishment of a Model to Support the Development of Interpersonal Conflict Resolution Skills in Elementary and Junior High Schools : Focusing on Intentionality in Friendships

Research Project

Project/Area Number 17K04412
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Clinical psychology
Research InstitutionAichi University of Education

Principal Investigator

SUZUKI NOBUKO  愛知教育大学, 教育学部, 教授 (70387497)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 石田 靖彦  愛知教育大学, 教育学部, 准教授 (10314064)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2019: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2018: ¥260,000 (Direct Cost: ¥200,000、Indirect Cost: ¥60,000)
Fiscal Year 2017: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Keywords対人葛藤解決方略 / 友人関係における志向性 / 学級内のからかい場面 / 小中学生 / 対人葛藤解決力
Outline of Final Research Achievements

This study focuses on classroom teasing, which is a common source of interpersonal conflict among elementary and junior high school students. The aim was to examine factors influencing behaviors of third-parties (such as mediators, spectators, and indifferent bystanders) when higher-grade school children were teased in classrooms . The results revealed that the discomfort children felt when they observed teasing encouraged their behaviors as mediators and restrained behaviors that make them act as spectators and indifferent bystanders. It was also observed that children’s prediction of how their classmates will behave affects whether they act as mediators or spectators. Therefore, it seems necessary to consider the influence of others around children to curb their behavior as a spectator and encourage their behavior as a mediator when teasing occurs.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

からかいは親密な関係において社会的絆を深める関係促進効果があるとされる一方で、他者に向けられた問題行動、攻撃行動としても位置づけられている。本研究では、小中学生にとって重要な対人葛藤場面であると考えられる「学級内のからかい場面」に焦点をあて、高学年児童を対象に場面における第三者の行動に影響を及ぼす要因について、場面に対する不快感情、からかいに対する肯定的態度、被信頼・受容感、他者の行動推測との関連から検討した。その結果、場面に対する不快感情、および他者の行動推測が特に重要であることが明らかになり、今後の小中学生の対人葛藤解決力発達支援おいて有効な知見を得ることができた。

Report

(6 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (14 results)

All 2022 2021 2019 2018 2017

All Journal Article (5 results) (of which Open Access: 2 results,  Peer Reviewed: 3 results) Presentation (9 results)

  • [Journal Article] 日本の小中学生の対人葛藤解決方略に関するQOL -フィンランドの小中学生との比較から-2022

    • Author(s)
      鈴木伸子・松本真理子・坪井裕子・野村あすか・森田美弥子
    • Journal Title

      愛知教育大学教職キャリアセンター紀要

      Volume: 7 Pages: 19-26

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 小学生における対人葛藤解決方略の特徴-高学年児童を対象としたインタビュー調査による検討-2021

    • Author(s)
      鈴木伸子・坪井裕子・松本真理子・森田美弥子
    • Journal Title

      愛知教育大学研究報告. 教育科学編

      Volume: 70 Pages: 85-92

    • NAID

      120007008277

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 日本における外国人児童のウェルビーイングに関する研究―日本語能力との関連から―2019

    • Author(s)
      野村あすか・松本真理子・鈴木伸子・稲垣美絢・坪井裕子・森田美弥子
    • Journal Title

      学校メンタルヘルス

      Volume: 22(1) Pages: 60-70

    • Related Report
      2019 Research-status Report 2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 小学生における学級内の対人葛藤解決方略と承認・被侵害感との関連2017

    • Author(s)
      鈴木伸子・五十嵐哲也・坪井裕子・松本真理子・森田美弥子
    • Journal Title

      心理臨床学研究

      Volume: 35 Pages: 290-296

    • NAID

      40021333690

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 小学生の学校生活スキルと学校適応との関連‐学級生活満足感を指標として‐2017

    • Author(s)
      五十嵐哲也・鈴木伸子・坪井裕子・松本真理子・森田美弥子
    • Journal Title

      学校心理学研究

      Volume: 17 Pages: 17-28

    • NAID

      130006638743

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 学級内のからかい場面における第三者の行動に影響を及ぼす要因の検討(1)-不快感情,からかいに対する肯定的態度,被信頼・受容感との関連から-2021

    • Author(s)
      鈴木伸子・石田靖彦
    • Organizer
      日本学校心理学会第23回福岡大会(オンライン開催)
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 学級内のからかい場面における第三者の行動に影響を及ぼす要因の検討(2)-不快感情,他者の行動推測との関連から-2021

    • Author(s)
      石田靖彦・鈴木伸子
    • Organizer
      日本学校心理学会第23回福岡大会(オンライン開催)
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 日本とフィンランドの小中学生の対人葛藤解決方略の特徴とQOL2019

    • Author(s)
      鈴木伸子・松本真理子・坪井裕子・野村あすか・森田美弥子
    • Organizer
      日本心理臨床学会第38回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report 2018 Research-status Report
  • [Presentation] 教育支援センター通級児童生徒の他者の意図が曖昧な場面における意図解釈,内言,反応行動の特徴(1) - 生活の場の適応感及び自尊感情との関連 -2018

    • Author(s)
      鈴木伸子・小田菜摘
    • Organizer
      第40回国際学校心理学会(ISPA)東京大会・日本語プログラム
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 教育支援センター通級児童生徒の他者の意図が曖昧な場面における意図解釈,内言,反応行動の特徴(2)‐意図解釈パターンの違いに着目して‐2018

    • Author(s)
      小田菜摘・鈴木伸子
    • Organizer
      第40回国際学校心理学会(ISPA)東京大会・日本語プログラム
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 日本における外国人児童のウェルビーイング(1)‐背景としての家庭環境‐2017

    • Author(s)
      松本真理子・坪井裕子・鈴木伸子・野村あすか・垣内圭子・大矢優花・二宮有輝・稲垣美絢・森田美弥子
    • Organizer
      日本学校心理学会 第19回つくば大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 日本における外国人児童のウェルビーイング(2)‐日本語能力に着目したQOL‐2017

    • Author(s)
      野村あすか・松本真理子・坪井裕子・鈴木伸子・垣内圭子・大矢優花・二宮有輝・稲垣美絢・森田美弥子
    • Organizer
      日本学校心理学会 第19回つくば大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 日本における外国人児童のウェルビーイング(3)‐学校特性および日本語能力に着目した動的学校画‐2017

    • Author(s)
      稲垣美絢・垣内圭子・松本真理子・坪井裕子・鈴木伸子・野村あすか・大矢優花・二宮有輝・森田美弥子
    • Organizer
      日本学校心理学会 第19回つくば大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 日本における外国人児童のウェルビーイング(4)‐学校特性および日本語能力に着目した対人葛藤解決方略‐2017

    • Author(s)
      鈴木伸子・松本真理子・坪井裕子・野村あすか・垣内圭子・大矢優花・二宮有輝・稲垣美絢・森田美弥子
    • Organizer
      日本学校心理学会 第19回つくば大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi