• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Using WISC-IV as a therapeutic intervention: refining collaboration model with parents and developing a manual

Research Project

Project/Area Number 17K04415
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Clinical psychology
Research InstitutionHyogo University of Teacher Education

Principal Investigator

KUMAMOTO Michiru  兵庫教育大学, 学校教育研究科, 准教授 (60379518)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 稲月 聡子  日本福祉大学, その他部局等, 准教授 (50839892)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
Fiscal Year 2019: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
KeywordsWISC-IV / 協働的アセスメント / マニュアル / フィードバック / 協働モデル / WISC-Ⅳ / 質問紙調査 / 実施状況 / 臨床心理学 / 心理アセスメント
Outline of Final Research Achievements

We conducted a questionnaire survey that examined how psychologists conduct intelligence and mental development tests at their work place. Based on the result, a model of “collaborative WISC-IV feedback with parents” are presented, in that model we repositioned WISC-IV feedback as therapeutic intervention from one part of an assessment in the early stages of psychological intervention. Furthermore, we have compiled this model as a manual so that psychologist candidates can learn it. The manual in conjunction with an interactive training session and role-play help candidates learn collaborative WISC-IV feedback.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

臨床心理士への質問紙調査によって,実際のクライアントを前にした検査施行の様子や,支援への活かされ方の実態の一端が明らかになった。これらは今後心理アセスメントの教育や実施のスタンダードのもととして活かされていくだろう。また調査結果でも多数の心理職が使用しているWISC-IVの協働的なフィードバックモデルおよび実施のためのマニュアルをまとめられたことは,より多くの心理職が心理アセスメントを協働的なものとして実施するための礎の一つとしての意義があると考えられる。

Report

(5 results)
  • 2020 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (8 results)

All 2021 2020 2019 2018 2017 Other

All Int'l Joint Research (1 results) Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 1 results) Presentation (3 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results)

  • [Int'l Joint Research] Universita Cattolica del Sacro Cuore(イタリア)

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] 知能検査・発達検査の施行状況の実態と心理職の感じる苦労と醍醐味:関西圏の臨床心理士への質問紙調査から2021

    • Author(s)
      隈元みちる・竹内 直子・石田 喜子・稲月 聡子・岡尾 裕美子
    • Journal Title

      教育実践学論集

      Volume: 22 Pages: 59-68

    • NAID

      120007027842

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 心理検査のフィードバックにおける「協働的」やり取りを初学者にいかに教えるか:親との協働的なWISC-IVの結果のフィードバック面接Collaborative WISC-IV Feedback with Parentsの講習会の実践から考える2020

    • Author(s)
      稲月聡子・隈元みちる
    • Journal Title

      日本福祉大学心理臨床研究センター紀要

      Volume: 15 Pages: 17-26

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] 参加者への質問紙調査からみる親との協動的WISC-IVフィードバックの親支援効果2020

    • Author(s)
      隈元みちる
    • Journal Title

      兵庫教育大学研究紀要

      Volume: 56 Pages: 127-132

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 保護者支援としての協働的WISC-IVのフィードバック2018

    • Author(s)
      隈元 みちる
    • Journal Title

      心理臨床学研究

      Volume: 36(4) Pages: 377-386

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 臨床心理士の知能検査・発達検査の施行状況に関する調査(1)2019

    • Author(s)
      隈元みちる・稲月聡子・竹内直子・石田喜子・岡尾 裕美子
    • Organizer
      日本心理臨床学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 臨床心理士の知能検査・発達検査の施行状況に関する調査(2)2019

    • Author(s)
      岡尾裕美子・隈元みちる・石田喜子・稲月聡子・竹内 直子
    • Organizer
      日本心理臨床学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] Utility of collaborative WISC-IV feedback with parents for parental behavior2017

    • Author(s)
      Kumamoto Michiru
    • Organizer
      2nd International Collaborative/Therapeutic Assessment Conference
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2022-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi