Using WISC-IV as a therapeutic intervention: refining collaboration model with parents and developing a manual
Project/Area Number |
17K04415
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Clinical psychology
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Research Institution | Hyogo University of Teacher Education |
Principal Investigator |
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
稲月 聡子 日本福祉大学, その他部局等, 准教授 (50839892)
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Project Period (FY) |
2017-04-01 – 2021-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2020)
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Budget Amount *help |
¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
Fiscal Year 2019: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
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Keywords | WISC-IV / 協働的アセスメント / マニュアル / フィードバック / 協働モデル / WISC-Ⅳ / 質問紙調査 / 実施状況 / 臨床心理学 / 心理アセスメント |
Outline of Final Research Achievements |
We conducted a questionnaire survey that examined how psychologists conduct intelligence and mental development tests at their work place. Based on the result, a model of “collaborative WISC-IV feedback with parents” are presented, in that model we repositioned WISC-IV feedback as therapeutic intervention from one part of an assessment in the early stages of psychological intervention. Furthermore, we have compiled this model as a manual so that psychologist candidates can learn it. The manual in conjunction with an interactive training session and role-play help candidates learn collaborative WISC-IV feedback.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
臨床心理士への質問紙調査によって,実際のクライアントを前にした検査施行の様子や,支援への活かされ方の実態の一端が明らかになった。これらは今後心理アセスメントの教育や実施のスタンダードのもととして活かされていくだろう。また調査結果でも多数の心理職が使用しているWISC-IVの協働的なフィードバックモデルおよび実施のためのマニュアルをまとめられたことは,より多くの心理職が心理アセスメントを協働的なものとして実施するための礎の一つとしての意義があると考えられる。
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Report
(5 results)
Research Products
(8 results)