• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development and analysis of new training program including interpersonal skills for Special Support Educational Coordinators.

Research Project

Project/Area Number 17K04419
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Clinical psychology
Research InstitutionYamaguchi University

Principal Investigator

Matsuoka Katsuhiko  山口大学, 教育学部, 教授 (70312808)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 須藤 邦彦  山口大学, 教育学部, 准教授 (70533694)
大石 幸二  立教大学, 現代心理学部, 教授 (80302363)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥3,640,000 (Direct Cost: ¥2,800,000、Indirect Cost: ¥840,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords特別支援教育コーディネーター / 行動コンサルテーション / 問題解決スキル / 関係促進スキル / コンサルテーション / 特別支援教育コーディネーター養成 / 養成プログラム / 研修
Outline of Final Research Achievements

This study describes the development and analysis of behavioral consultation education and training program for Special Support Educational Coordinators. The coordinators were trained in consultation skills, including problem solving skills and interpersonal skills and they provided behavioral consultation in their school. The results showed the effectiveness of the training program and verified the acquisition and effective implementation of consultation skills. We conclude that future training programs that include systems for maintaining the coordinator’s skills are necessary.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究では、特別支援教育コーディネーターに必要とされる行動コンサルテーションスキルについて、スキルが獲得される度合いに応じた段階的介入の有効性が示唆された。また、子どもの課題を解決するスキル(問題解決スキル)と担任教員と協働するスキル(関係促進スキル)の双方が獲得・維持されるという、我が国ならではのコンサルテーションの必要性について、実証的に検証した。

Report

(5 results)
  • 2020 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (15 results)

All 2020 2019 2018 2017

All Journal Article (9 results) (of which Peer Reviewed: 3 results,  Open Access: 5 results) Presentation (6 results)

  • [Journal Article] Intensive Training for Special Support Educational Coordinators:2020

    • Author(s)
      脇貴典・須藤邦彦
    • Journal Title

      The Japanese Journal of Educational Psychology

      Volume: 68 Issue: 1 Pages: 33-49

    • DOI

      10.5926/jjep.68.33

    • NAID

      130007839407

    • ISSN
      0021-5015, 2186-3075
    • Year and Date
      2020-03-30
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] ASD成人における業務遂行中に不適切発言をする行動の改善 : 就労継続支援B型事業所職員への行動コンサルテーションの実践を通して2020

    • Author(s)
      植田隆博・松岡勝彦
    • Journal Title

      自閉スペクトラム研究

      Volume: 17(2) Pages: 41-49

    • NAID

      130007992720

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 特別支援教育及び応用行動分析学の視点から見た附属幼稚園の保育 : 正の強化、逆模倣(拡充模倣)、分りやすい指示等はどのように行われているか2020

    • Author(s)
      須藤邦彦・河野功志郎・中山理佳・高松大悟・林一穂・本多なつ・吉水麻莉・山本彩織・植村久美子・厚東佳奈枝・福田香織・髙橋千恵・高田和宜・松岡勝彦
    • Journal Title

      教育実践総合センター研究紀要

      Volume: 49 Pages: 61-65

    • NAID

      120006816986

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 修学支援上の課題に対するわが国のSWPBISの在り方について : 近年の国内外における研究動向を踏まえて (特集 わが国における学校を舞台とする積極的な行動支援(SWPBIS)の現在)2019

    • Author(s)
      須藤邦彦
    • Journal Title

      発達障害研究

      Volume: 41(3) Pages: 205-210

    • NAID

      40022115114

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 知的能力障害のある成人における日常生活スキルの支援(1)洗濯スキルに焦点を当てて2019

    • Author(s)
      田中奈々・松岡勝彦
    • Journal Title

      山口大学教育学部研究論叢

      Volume: 68 Pages: 211-214

    • NAID

      120006718538

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 知的能力障害のある成人における日常生活スキルの支援(2)入浴スキルに焦点を当てて2019

    • Author(s)
      松岡勝彦・田中奈々
    • Journal Title

      山口大学教育学部研究論叢

      Volume: 68 Pages: 215-218

    • NAID

      120006718539

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 特別支援学校中学部生徒に対する一人通学スキルの形成2019

    • Author(s)
      三上結衣・須藤邦彦
    • Journal Title

      山口大学教育学部研究論叢

      Volume: 68 Pages: 105-111

    • NAID

      120006718527

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 行動コンサルテーションにおける非言語行動の社会統制の分析 : 教育現場において教師の"反省的実践"を支持するために2018

    • Author(s)
      大石幸二
    • Journal Title

      人間関係学研究

      Volume: 23(1) Pages: 3-10

    • NAID

      40021823454

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 長期研修派遣教員による在籍校への行動コンサルテーション実践-通常の学級に在籍する特別な教育ニーズのある児童と担任及び支援員への教育的支援-2018

    • Author(s)
      長谷川真季・松岡勝彦
    • Journal Title

      山口大学研究論叢

      Volume: 67 Pages: 141-146

    • NAID

      120006410899

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 行動コンサルテーションの今日的課題を考える コンサルティとの関係づくりに注目して2019

    • Author(s)
      須藤邦彦・松岡勝彦・植田隆博・脇貴典・有川宏幸・米山直樹
    • Organizer
      日本特殊教育学会第57回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 特別支援学校中学部在籍のASD児における心理リハビリテイションの視点を踏まえた自立活動での体つくり運動の実践2019

    • Author(s)
      北村拓也・須藤邦彦
    • Organizer
      日本特殊教育学会第57回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] ニーズを有する児童が多く在籍する通常の学級における行動コンサルテーション実践 特性に合わせた少人数指導と指導者同士の連携に着目して2018

    • Author(s)
      須藤邦彦・河村訓枝
    • Organizer
      日本特殊教育学会第56回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 行動コンサルテーションにおけるパフォーマンス・フィードバックの効果-指導・支援実践を報告する際の「媒体」による効果の違いについての予備調査-2018

    • Author(s)
      大石幸二
    • Organizer
      日本特殊教育学会第56回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 長期研修派遣教員による在籍校への行動コンサルテーションの効果(1)―通常の学級に在籍する特別な教育的ニーズのある児童及び担任並びに支援員への教育的支援―2017

    • Author(s)
      松岡勝彦・須藤邦彦
    • Organizer
      日本特殊教育学会第55回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 長期研修派遣教員による在籍校への行動コンサルテーションの効果(2)―中学校特別支援学級に在籍するディスレクシアの生徒に対する英単語の学習指導を通して―2017

    • Author(s)
      須藤邦彦・松岡勝彦
    • Organizer
      日本特殊教育学会第55回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2022-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi