• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Modeling of the "Recovery process from school refusal" in a facility that creates a place to stay according to the developmental stage

Research Project

Project/Area Number 17K04435
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Clinical psychology
Research InstitutionSapporo International University

Principal Investigator

Takano Tsukumi  札幌国際大学, 人文学部, 准教授 (00746589)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 平野 直己  北海道教育大学, 教育学部, 教授 (80281864)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2019: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords不登校 / 仲間関係 / 回復プロセス / 教育 / 福祉・コミュニティ / 医療 / 若者支援 / 回復 / 福祉 / 発達段階 / 仲間 / 地域 / 地域支援 / 居場所
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study was to model the concept of recovery and its recovery process through group interviews with facility staff in various areas that support children who are not attending school. In supporting private facilities, building interpersonal relationships was the key to recovery, and there was a common point in promoting the formation of peer relationships and connections with people. In the recovery process, they shared that they gradually connected with peers of the same age through encounters and relationships with trusted adults, and how they re-established friendships. When the same method was used to investigate institutions that support young people who withdraw from society after completing the compulsory education period, common features of support and recovery processes were suggested.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

義務教育年限にある不登校状態の子どもたちの特徴に留まらず、就労支援を標榜する若者支援においても同様の支援特徴と回復経過が見られたことが本研究の興味深い成果であったと言える。すなわち、不登校を「教育の問題」として捉えるのではなく同年代の仲間のなかでの「居場所」の喪失、あるいは「居場所」からの撤退と捉える社会的視点が支援の鍵となるのではないだろうか。そのため学校の内外に捉われずに再び同年代の仲間の中に「居場所」を見出すことが不登校の状態にある子どもたちの支援となりうること、そしてそれを回復と捉える視点を提言する点において本研究には社会的意義があると考えている。

Report

(7 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (9 results)

All 2023 2022 2019 2018

All Journal Article (1 results) Presentation (6 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] 不登校児の支援施設における「回復」について: 教育領域の支援者のグループインタビューから On “recovery” in support facilities for absentee students : An examination through a group interview of supporters at an educational field.2019

    • Author(s)
      高野創子・木下弘基・平野直己
    • Journal Title

      思春期青年期精神医学

      Volume: 29

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 不登校経験者への支援施設による支援について:通信制高校教師へのグループインタビューから A case study of support facility for adolescents who experienced absenteeism from school : Through a group interview of correspondence high school teachers.2023

    • Author(s)
      高野創子 木下弘基 平野直己
    • Organizer
      日本思春期青年期精神医学会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 若者支援施設における「支援」が目指すもの -不登校児支援施設の調査結果との比較から-2023

    • Author(s)
      高野創子 木下弘基 平野直己
    • Organizer
      一般法人社団 日本心理臨床学会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] .様々な領域での不登校児の支援施設における回復過程(2)-ある精神科デイケアのグループインタビュー-2019

    • Author(s)
      木下弘基・高野創子・平野直己
    • Organizer
      日本心理臨床学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] .様々な領域での不登校児の支援施設における回復過程(3)-あるコミュニティ・福祉領域のグループ・インタビュー-2019

    • Author(s)
      高野創子・木下弘基・平野直己
    • Organizer
      日本心理臨床学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 不登校児の支援施設における「回復」について: 教育領域の支援者のグループインタビューから On “recovery” in support facilities for absentee students : An examination through a group interview of supporters at an educational field.2019

    • Author(s)
      高野創子・木下弘基・平野直己
    • Organizer
      日本思春期青年期精神医学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] Recovery process in support facilities for absentee students (1) : An examination through group interviews conducted at a Free (alternative) School.2018

    • Author(s)
      木下弘基 高野創子 平野直己
    • Organizer
      日本思春期青年期精神医学会第31回年次大会/国際思春期青年期精神医学・心理学会第2回アジア地区大会(大阪)
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Book] 日常臨床に活かす精神分析2:現場で起こるさまざまな連携2022

    • Author(s)
      祖父江典人 ・ 細澤 仁 編
    • Total Pages
      332
    • Publisher
      誠信書房
    • ISBN
      9784414416893
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] ガイドブック あつまれ! みんなで取り組む教育相談――ケース理解×チームづくり×スキルアップ2022

    • Author(s)
      益子 洋人・平野 直己 (編集, 著)
    • Total Pages
      264
    • Publisher
      明石書店
    • ISBN
      9784750354620
    • Related Report
      2022 Annual Research Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi