• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Muticultural asseement with UNIT2 and C-LIM in Japan

Research Project

Project/Area Number 17K04466
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Clinical psychology
Research InstitutionShumei University (2023)
Rissho University (2017-2022)

Principal Investigator

Shimada Naoko  秀明大学, 学校教師学部, 講師 (50596111)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2020: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2019: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2018: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywords外国につながる子ども / 心理アセスメント / 認知能力評価 / 知能検査 / CLD児 / 外国人児童生徒 / 外国にルーツのある子ども / 認知特性評価 / アセスメント / 多文化・多言語背景 / 外国につながる子とも / 多文化 / 帰国子女
Outline of Final Research Achievements

In an increasingly globalized society, it has become an issue that appropriate psychological assessment methods for children and adolescents from culturally and linguistically diverse backgrounds have not been established in Japan. Therefore, the present study aimed to develop an assessment model using the UNIT2, a nonverbal intelligence test used in the USA for multicultural assessment. Children living in Japan including those from diverse cultural backgrounds participated this study(n=116).The results of the data analyses indicated that the UNIT2 was generally reliable and valid for population in Japan. Based on the literature review conducted in this study, the utility of culture-language interpretive matrix(C-LIM), which involves the use of existing tests(e.g., WISC), could not be confirmed. Therefore, a case study with using the UNIT2 is underway to demonstrate a multicultural assessment model in Japan.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究では、米国の主要な知能検査の文化言語マイノリティへの適用について文献研究を行った。現段階では既存検査の応用のみで多文化多言語背景のある子どものアセスメントの問題を解決することは困難であることが明らかになり、UNIT2の実用化を進める必要性が改めて確認された。また、UNIT2を日本で実施した場合の得点における文化の影響は大きくないことが明らかとなり、UNIT2の日本での実用性は高いことが示唆された。グローバル化が進む社会で、心理教育アセスメントの課題解決に向けた具体的な方法につながる本研究成果の学術的、社会的意義は大きいと考えられる。

Report

(8 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (21 results)

All 2024 2023 2021 2020 2019 2018 2017

All Journal Article (11 results) (of which Open Access: 2 results,  Peer Reviewed: 2 results) Presentation (9 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results,  Invited: 2 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 支援者が目指すべきこと2024

    • Author(s)
      島田直子
    • Journal Title

      立正大学障害学生支援室年報

      Volume: 7 Pages: 2-3

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] 国際学会レポートー米国学校心理学会2023 年次大会-2023

    • Author(s)
      島田直子
    • Journal Title

      日本学校心理学会ニュースレーター

      Volume: 46 Pages: 3-4

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] 認知特性の評価に使用される米国版検査の文化負荷量と言語要求度2023

    • Author(s)
      島田直子・今村由未香
    • Journal Title

      駒澤大学心理学論集

      Volume: 25 Pages: 35-46

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] An initial validation of a home-school partnership questionnaire related to teachers’ attitudes and actions: Predicting teachers’ burnout2020

    • Author(s)
      Iida Junko、Shimada Naoko、Yamasaki Saori
    • Journal Title

      International Journal of School & Educational Psychology

      Volume: Nov.11 Issue: 3 Pages: 1-14

    • DOI

      10.1080/21683603.2020.1837701

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] コロナ禍におけるオンライン授業の実施と支援ニーズについて ―障害特性をふまえた合理的配慮のあり方―2020

    • Author(s)
      饒波圭祐・刈田恵介・冨澤恵愛・島田直子・森下陽美・篠田晴男
    • Journal Title

      立正大学障害学生支援室年報

      Volume: 4 Pages: 78-88

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 大学における発達障害学生支援-限られた資源でどう支援するか-2019

    • Author(s)
      篠田晴男・篠田直子・島田直子・高橋知音
    • Journal Title

      LD研究

      Volume: 28 Pages: 440-445

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 一時休憩の支援を通したつながり感の大切さ2019

    • Author(s)
      島田直子
    • Journal Title

      立正大学障害学生支援室年報

      Volume: 3 Pages: 31-32

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 大学生の発達障害関連支援ニーズを踏まえた障害学生支援体制構築の課題2019

    • Author(s)
      篠田晴男・島田直子・篠田直子・高橋知音
    • Journal Title

      高等教育と障害

      Volume: 1

    • NAID

      120007099816

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 包括的な障害学生支援の枠組みのBlueprintの提案-立正大学における6水準の支援-2018

    • Author(s)
      島田直子
    • Journal Title

      立正大学障害学生支援室年報

      Volume: 2 Pages: 108-114

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 発達・精神障害のある学生の支援に活かすアセスメント(1) ―発達障害関連支援ニーズとその評価を中心に―2018

    • Author(s)
      篠田晴男・島田直子・篠田直子
    • Journal Title

      立正大学障害学生支援室年報

      Volume: 1 Pages: 156-162

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 米国のスクールサイコロジストによる多文化背景の子どものアセスメント-事例を通してアセスメント方法の報告と考察2018

    • Author(s)
      島田直子
    • Journal Title

      駒澤大学心理学論集

      Volume: 20 Pages: 33-42

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 外国人児童における日本の学校生活を考える-アセスメントの視点から-2021

    • Author(s)
      二宮有輝, 島田直子, 野村あすか, 中谷素之, 松本真理子, 森田美弥子
    • Organizer
      日本学校心理学会大会理事会企画シンポジウム
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 立正大学における合理的配慮提供の方略についての考察と課題2019

    • Author(s)
      高木伸子・島田直子・饒波圭祐・篠田晴男・森下陽美・櫻井郁子
    • Organizer
      第5回日本障害学生支援協議会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 文化や言語の異なる子どもたちのアセスメント2019

    • Author(s)
      島田直子
    • Organizer
      日本学校心理学会第58回研修会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 障害学生支援における書字困難への支援の実際とその課題2018

    • Author(s)
      島田直子・饒波圭祐・篠田晴男・高木伸子・森下陽美・櫻井郁子
    • Organizer
      第4回全国高等教育障害学生支援協議会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] An initial validation of the UNIT2 for culturally and linguistically diverse populations in Japan.2018

    • Author(s)
      Naoko Shimada, Yumika Imamura, Junko Iida
    • Organizer
      International Association of School Psychologists、Tokyo
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Fostering Wellness Constructs to Promote Resilience in Children and Adolescentsl2018

    • Author(s)
      Nelson, B. , Shimada, N., & Nelson, D.
    • Organizer
      International Association of School Psychologists, Tokyo
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 障害学生支援における書字困難への支援の実際とその課題2018

    • Author(s)
      高木伸子・島田直子・篠田晴男
    • Organizer
      日本LD学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 立正大学における障害学生支援体制のキャッチアップ(2) 支援の実際と書字困難訴える学生の事例2017

    • Author(s)
      島田直子・饒波圭祐・篠田晴男・高木伸子・森下陽美・櫻井郁子・吉山辰之
    • Organizer
      全国高等教育障害学生支援協議会第三回大会 同志社大学
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 外国につながる子どもの心理アセスメント:非言語式知能検査UNITの日本における得点の公平性について2017

    • Author(s)
      島田直子・饒波圭祐・今村由未香・飯田順子・攪上哲夫・雪田彩子
    • Organizer
      第19回日本学校心理学会 筑波大学筑波キャンパス春日地区
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 外国にルーツをもつ子どもたちの学校生活とウェルビーイング ──児童生徒・教職員・家族を支える心理学 第10章本当に発達障害児だろうか?─-アセスメントの方法2023

    • Author(s)
      島田直子(著)松本真理子・野村あすか(編)
    • Total Pages
      13
    • Publisher
      遠見書房
    • ISBN
      9784866161648
    • Related Report
      2022 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi