• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research and development of the peer group consultation in the process of teacher education

Research Project

Project/Area Number 17K04518
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education
Research InstitutionHokkaido University of Education

Principal Investigator

Shoi Yoshinobu  北海道教育大学, 大学院教育学研究科, 教授 (00206260)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥3,770,000 (Direct Cost: ¥2,900,000、Indirect Cost: ¥870,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Keywordsピア・グループ / コンサルテーション / 教師教育 / 教師のエンパワーメント / メンタリング / デザイン実験 / 臨床教育学 / フィンランド / 教員養成 / 現職教師教育 / Ed.D. / リトアニア / ピアグループ / 教育方法学 / オープンダイアローグ / ピア・グループ・コンサルテーション / ナラティブ・アプローチ / ナラティブ・ラーニング / 職能開発カリキュラム / ヴィゴツキー
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study was to develop the theory of Peer Group Consultation (PGC) in teacher education through collaborative research between Finland and Japan. As a result, we were able to envision a new conceptual model of PGC from the perspective of clinical pedagogy. Based on the conceptual model, we conducted eight design experiments with high school teachers and elementary school teachers. Through a multi-voiced collaborative reflection on clinical cases, we were able to clarify the possibility of PGC in teacher training and in-service education. This achievement can contribute to the development of highly qualified professional training programs in graduate schools.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

日本の教員養成・教師教育の現場で,臨床的に応用可能なPGC(ピア・グループ・メンタリング)の概念モデルを構想することができた.臨床的次元からの教職能力開発に関する理論の構築は,内外を問わず国際的にも独創性の高い研究成果となった.その結果,PGCを基軸にした教師教育者(大学教員)と現職教師(実践者)との互恵性のあるエンパワーメントシステム(新たな次元のメンタリング)の可能性も明らかになった.これは教育系の大学院における現職教師研修や教職大学院における高度職能開発プログラム開発にも新たな示唆を与えるものとなる.

Report

(4 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (23 results)

All 2020 2019 2018 2017 Other

All Int'l Joint Research (4 results) Journal Article (12 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 2 results) Presentation (7 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results,  Invited: 5 results)

  • [Int'l Joint Research] リトアニア教育大学(リトアニア)

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] オウル大学教育学部(フィンランド)

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] オウル大学(フィンランド)

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] University of Oulu(Finland)

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 学びの主人公(プロタゴニスト)が立ち上がる舞台 ― 子どもの主体性・再考2020

    • Author(s)
      庄井良信
    • Journal Title

      保育通信(全国私立保育園連盟機関誌)

      Volume: 779 Pages: 24-27

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 文化歴史学派における遊び研究の位相 - Schousboe & Winther-Lindqvist(2013)の論稿に関する抄訳と解釈2020

    • Author(s)
      田中弘美・庄井良信
    • Journal Title

      臨床教育学と保育・教育実践

      Volume: 2 Pages: 1-19

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] Ed.D. 型博士課程の構想と課題 ― 米国のEd.D.プログラムの検討を中心に2020

    • Author(s)
      庄井良信
    • Journal Title

      臨床教育学と保育・教育実践

      Volume: 2 Pages: 20-31

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 小さな図書館という居場所(トポス) ―知的好奇心をひらく学びの環境デザイン2019

    • Author(s)
      庄井良信
    • Journal Title

      保育通信(全国私立保育園連盟機関誌)

      Volume: 770 Pages: 48-51

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 他性(Alterity)への存在論的な承認 ―豊かなコミュニケーション・再考2019

    • Author(s)
      庄井良信
    • Journal Title

      保育通信(全国私立保育園連盟機関誌)

      Volume: 774 Pages: 40-43

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 絵本の読み聞かせと社会情緒的コンピテンスの涵養 ― 幼小接続期におけるALの原初形態に関する教育学的研究 ―2019

    • Author(s)
      根岸良久・庄井良信
    • Journal Title

      学校臨床心理学研究

      Volume: 16 Pages: 37-51

    • NAID

      40021881189

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 現職教師の心的情動体験への思慮深さ ― 臨床教育学の問いとして ―2019

    • Author(s)
      庄井良信
    • Journal Title

      臨床教育学と保育・教育実践

      Volume: 1 Pages: 16-26

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 学校臨床心理における叡智と思慮深さ2019

    • Author(s)
      庄井良信
    • Journal Title

      学校臨床心理学研究

      Volume: 16 Pages: 1-2

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 教育方法学は教育実践をどのように語るのか ―詩的・物語様態の定性的データに基づく省察と叙述の可能性―2018

    • Author(s)
      庄井良信
    • Journal Title

      教育方法

      Volume: 47 Pages: 123-135

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 臨床教育学からみた学習集団研究の課題2018

    • Author(s)
      庄井良信
    • Journal Title

      学習集団研究の現在

      Volume: 2 Pages: 138-147

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] セレニティのある居場所―子どもの幸せ(well-being)の社会的基底2018

    • Author(s)
      庄井良信
    • Journal Title

      公益社団法人全国私立保育園連盟機関誌『保育通信』

      Volume: 757 Pages: 28-31

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] ナラティブ・ラーニングの世界2017

    • Author(s)
      庄井良信
    • Journal Title

      公益社団法人全国私立保育園連盟機関誌『保育通信』

      Volume: 753 Pages: 20-24

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 揺れる子どもの心を聴く―傾聴と対話から深い学びの世界へ(理論提案Ⅲ)2020

    • Author(s)
      庄井良信
    • Organizer
      第26回教育展望札幌セミナー(教育調査研究所)
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 教育者(educator)としてのアイデンティティの<新生> ―リサーチベースの探究に寄り添う教師教育者 ―2018

    • Author(s)
      庄井良信
    • Organizer
      日本臨床教育学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 現職教師へのナラティブ・コンサルテーションと臨床教育学2017

    • Author(s)
      庄井良信
    • Organizer
      臨床教育学研究会(第4回)
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] Narrative poetics and Vygotsky's theory of emotions: To elucidate a scenography of'narrative learning environment'2017

    • Author(s)
      Yoshinobu Shoi
    • Organizer
      5th International Congress of the International Society for Cultural-historical Activity Research
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 語り合う身体から演劇的な意味創造へ ― 保幼小の失われた環(Missing-link)としてのナラティブ・ラーニング2017

    • Author(s)
      庄井良信
    • Organizer
      日本教育方法学会第53回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 現職教師の心的情動体験への思慮深さ ― 臨床教育学の問いとして2017

    • Author(s)
      庄井良信
    • Organizer
      日本臨床教育学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] Research Field of 'Clinical Study of Education' as an Axis of Curriculum Development for Teacher Education: Focusing on the Promise of 'Narrative Learning'2017

    • Author(s)
      Yoshinobu Shoi
    • Organizer
      The 8th Pacific Rim Conference on Education
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi