• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Historical Study on the Formation Process of Community Culture based on School in Post-war Reclamation

Research Project

Project/Area Number 17K04519
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education
Research InstitutionHirosaki University

Principal Investigator

Takase Masahiro  弘前大学, 教育学部, 教授 (20447113)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 木村 元  一橋大学, 大学院社会学研究科, 教授 (60225050)
福島 裕敏  弘前大学, 教育学部, 教授 (40400121)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥3,250,000 (Direct Cost: ¥2,500,000、Indirect Cost: ¥750,000)
Fiscal Year 2019: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords戦後開拓 / 学校 / 地域社会 / へき地教育 / 教師 / 共同性 / 生活綴方 / 生活綴り方 / 教育学 / 社会学 / 学校経験
Outline of Final Research Achievements

This research examined how schooling was accepted and evaluated at the local level, focusing on the interrelationship between the formation of community and culture and the process of school establishment and development in the Post-war Reclamation as "new community".
A case study on the Post-war Reclamation has showed a type of community culture based on school; (1) Demand for school education and Sharing educational issues between school (2)Significance of school as "a Foundation" for people with various backgrounds (3)Aspects of practices for "locally rooted" educational issues which was cultivated in a situation where universal issues about a rural school and issues unique to a school in Post-war Reclamation overlap.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は、従来の地域教育史・地域社会史研究において十分に検討されてこなかった戦後開拓地を対象とし、学校づくりと新たな地域づくりとが同時並行的に展開する過程を分析することで、「学校と地域社会」研究における新たな視座を開拓することを目指したものである。
「学校と地域社会」の関係に対する問いは、人口減少社会における教育生活環境が果たす役割や、学校を核とした地域づくりといった現代的な課題へと連なっている。地方において学校統廃合が進められる状況のもと、本研究は、学校を通して構築される「新しい地縁」をどう意味づけるのかという課題に対して、歴史的な教育・被教育経験から現代への示唆を得ようとしたものである。

Report

(4 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (4 results)

All 2019 2018 2017

All Journal Article (3 results) (of which Open Access: 2 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 戦後開拓地における学校と地域社会(2)―教師たちから見た1950年代の新制中学校と開拓地―2019

    • Author(s)
      髙瀬 雅弘
    • Journal Title

      弘前大学教育学部紀要

      Volume: 122 Pages: 23-35

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 戦後開拓地における学校と地域社会(1)―1970年代の小学校分校における教育実践と地域社会の相互作用に関する事例研究―2018

    • Author(s)
      髙瀬雅弘
    • Journal Title

      弘前大学教育学部紀要

      Volume: 120 Pages: 19-30

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 中等社会科教育と社会調査―歴史・視座・実践―2017

    • Author(s)
      髙瀬 雅弘
    • Journal Title

      弘前大学教育学部紀要

      Volume: 118 Pages: 19-30

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 教育社会学のフロンティア12017

    • Author(s)
      日本教育社会学会編
    • Total Pages
      320
    • Publisher
      岩波書店
    • ISBN
      9784000261340
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi