• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Continuing research and studies on local educational practices in the Tohoku coastal areas affected by the Great East Japan Earthquake

Research Project

Project/Area Number 17K04520
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education
Research InstitutionIwate University

Principal Investigator

Tsuchiya Naoto  岩手大学, 教育学部, 教授 (10318751)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2024-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2023)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2021: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2020: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2019: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywords東日本大震災 / 津波被災 / 地域教育実践 / 被災地実践 / 復興教育 / 社会参加 / 生活綴方 / 生活指導 / 教育実践史 / 教育運動 / 北方性教育 / 地域づくりへの子どもの参加 / 教育学 / 教育実践
Outline of Final Research Achievements

This study continued to investigate the actual situation and development process of "community education practice" in the Tohoku coastal disaster area after the Great East Japan Earthquake on March 11, and examined its significance.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究では、東北の被災地の教師たちが津波被災・原発災害の渦中いかなる教育実践を切り拓いてきているかとの問題意識から、その声を聴きながら、その地域の子どもの現実に根ざし、地域を捉える眼と力を育てようとする地域教育実践の営みの実際を継続的に追い、その有する意義を考察した。また、地域と保護者の抱える困難の中で地域に生きる子どもの苦難とそれに寄り添おうとする教師の苦闘の一端をとらえ記述することができた。
本研究の主な成果の一端は、別項に記載の学術論文、学会発表として公表された。ただし、結果的に、聞き取り調査や文献研究の成果の公表は他日を期すものも多くなっているものである。

Report

(8 results)
  • 2023 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2022 Research-status Report
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (19 results)

All 2024 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017

All Journal Article (9 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 2 results) Presentation (6 results) (of which Invited: 1 results) Book (4 results)

  • [Journal Article] 「社会科・公民科教育研究の動向」2024

    • Author(s)
      土屋直人
    • Journal Title

      『民主主義教育21』(全国民主主義教育研究会編)

      Volume: 18

    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Journal Article] 津波被災直後における徳水博志の「復興教育」実践と地域づくり : 雄勝小学校6年生「震災復興まちづくりプラン」実践を中心に2022

    • Author(s)
      土屋直人
    • Journal Title

      社会科教育研究 (日本社会科教育学会編)

      Volume: 146 Pages: 37-48

    • Related Report
      2022 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「東日本大震災と「子どもとともに生きる」教育実践―福島・白木次男の営みから―」2022

    • Author(s)
      土屋直人
    • Journal Title

      『教育』(教育科学研究会編)

      Volume: 914 Pages: 52-59

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 「小学校社会科政治単元における「政治参加」学習の課題―」2022

    • Author(s)
      土屋直人
    • Journal Title

      『岩手大学文化論叢』(岩手大学教育学部社会科教育科編)

      Volume: 11

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 「三・一一震災後、沿岸に生きる子どもと教師の現実から―」2021

    • Author(s)
      土屋直人
    • Journal Title

      『考える子ども』(社会科の初志をつらぬく会編)

      Volume: 405 Pages: 4-9

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 小学校低学年における生活指導と「憲法学習」2021

    • Author(s)
      土屋直人
    • Journal Title

      岩手大学文化論叢

      Volume: 10 Pages: 79-118

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 「戦後東北の生活綴方・北方性教育運動 ―「東北作文の会」の思想と実践―」2020

    • Author(s)
      土屋直人
    • Journal Title

      『作文と教育』

      Volume: 881 Pages: 6-8

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 生活綴方と戦後社会科・再考2018

    • Author(s)
      土屋直人
    • Journal Title

      岩手大学教育学部研究年報

      Volume: 77

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 三閉伊一揆の頭人・三浦命助の生き方・考え方を学ぶ―地域に学ぶ教育実践の記録・釜石東中学校(2)―2018

    • Author(s)
      森本晋也・土屋直人
    • Journal Title

      岩手大学大学院教育学研究科年報

      Volume: 2

    • NAID

      120006457617

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 北方性教育運動に学ぶもの2023

    • Author(s)
      土屋直人
    • Organizer
      作文教育全国大会宮城大会(日本作文の会)
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 「子ども理解」の視座としての「個のリアリテ」 ―秋田・佐々木昂のリアリズム綴方教育論の再読から―2023

    • Author(s)
      土屋直人
    • Organizer
      日本臨床教育学会
    • Related Report
      2023 Annual Research Report
  • [Presentation] 「地域に生きる子どもと教師のまなざし―震災後岩手・沿岸の教育実践から学んだこと(その4)」2022

    • Author(s)
      土屋直人
    • Organizer
      日本臨床教育学会第11回全国研究大会(オンライン)
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 「地域に生きる子どもと教師のまなざし―震災後岩手・沿岸の教育実践から学んだこと(その3)―」2019

    • Author(s)
      土屋直人
    • Organizer
      日本臨床教育学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 地域に生きる子どもと教師のまなざし―震災後岩手・沿岸の教育実践から学んだこと(その2)―2018

    • Author(s)
      土屋直人
    • Organizer
      日本臨床教育学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 地域に生きる子どもと教師のまなざし―震災後岩手・沿岸の教育実践から学んだこと―2017

    • Author(s)
      土屋直人
    • Organizer
      日本臨床教育学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 『いきる かかわる そなえる : 「いわての復興教育」副読本:教師用手引き 中学校用』(分担執筆)2020

    • Author(s)
      土屋直人、ほか(分担執筆)
    • Total Pages
      54
    • Publisher
      岩手県教育委員会(教育出版)
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 『日本の民主教育』(分担執筆箇所:「分科会報告20 学校づくりへの子どもの参加、父母・教職員・地域の共同」)2020

    • Author(s)
      みんなで21世紀の未来をひらく教育のつどい―教育研究全国集会2019実行委員会編
    • Total Pages
      352
    • Publisher
      大月書店
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 『テキストブック公民教育(新版)』(分担執筆箇所:第4章第2項「高等学校公民科の目標と内容」)2019

    • Author(s)
      日本公民教育学会編
    • Total Pages
      240
    • Publisher
      第一学習社
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 『「主体的・対話的で深い学び」の理論と実践』(所収論考「社会科教育に関連して―『山びこ学校』から考える―」)2019

    • Author(s)
      遠藤孝夫ほか(共著)
    • Publisher
      学文社
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2025-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi