• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Reconsidering Rousseau's autobiographical works in the context of history of educational thoughts

Research Project

Project/Area Number 17K04521
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education
Research InstitutionIwate University

Principal Investigator

Muroi Reiko  岩手大学, 教育学部, 准教授 (40552857)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2019: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2017: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Keywordsルソー / 自伝的著作 / 教育思想史 / 自伝 / 霊的修練 / アド / 記憶 / 市民社会論 / 記憶論 / 自己形成 / 自伝的著作群 / ピエール・アド / 霊的な訓練 / 孤独 / ペトラルカ / マルクス・アウレリウス
Outline of Final Research Achievements

I grasped Rousseau’s autobiographical works as the works of his educational thoughts, especially as texts of his “self-education”, and reexamined them in the context of history of educational thoughts, from the perspective of “spirituel exercise” and “theory of memory”. This study came to the conclusion that Rousseau manifested himself in ecritures of his biographical works which recalled the memory of looking closely into himself, thereby accused from the inside the civil society that did not accept his way of life. These ecritures documented at the same time Rousseau’s practices of self-formation as modern “individual” who lived his life and resisted the society.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

これまで教育学研究においては『エミール』読解のためのサブテクストとして扱われてきたルソーの自伝的著作群を、彼の教育思想のメインテクストとして再読することで、社会に抵抗する自己形成の実践という、ルソーの人間形成論の新たな側面を提示した。また、ルソーの自伝的著作群を社会への抗いのテクストとして捉え直すことで、晩年のルソーが自伝的著作を書き続けたその動機の一端を明らかにすることができた。さらに、「自らについて書く」という実践の人間形成的意義の内実の一端も示すことができた。

Report

(7 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (18 results)

All 2022 2021 2020 2019 2018 2017

All Journal Article (8 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 1 results) Presentation (6 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results,  Invited: 1 results) Book (4 results)

  • [Journal Article] 「市民社会」という感情の共同体とルソーの異論2022

    • Author(s)
      室井麗子
    • Journal Title

      教育哲学研究

      Volume: 第125号 Pages: 1-7

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Rousseau's Dissent from "Civil Society" as Community of Emotion2022

    • Author(s)
      Reiko Muroi
    • Journal Title

      E-Journal of Philosophy of Education: International Yearbook of the Philosophy of Education Society of Japan

      Volume: Vol.7 Pages: 25-37

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 「知」を問い直し開拓するための「知」2019

    • Author(s)
      室井麗子
    • Journal Title

      近代教育フォーラム

      Volume: 第28号 Pages: 21-24

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 書評 坂倉裕治『〈期待という病〉はいかにして不幸を招くのか―ルソー『エミール』を読み直す』2019

    • Author(s)
      室井麗子
    • Journal Title

      フランス教育学会紀要

      Volume: 第31号 Pages: 93-96

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] ポスト基礎付け主義と規範の行方――政治と教育から問いなおす――2018

    • Author(s)
      生澤繁樹、室井麗子、玉手慎太郎、田畑真一、市川秀之、山本圭、関根宏朗
    • Journal Title

      近代教育フォーラム

      Volume: 第27号 Pages: 136-144

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 〈図書紹介〉ジャン=ジャック・ルソー著『人間不平等起源論 付「戦争法原理」』(坂倉裕治訳、講談社学術文庫、2016年)2017

    • Author(s)
      室井麗子
    • Journal Title

      フランス教育学会紀要

      Volume: 第29号 Pages: 123-126

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 書評 下司晶著『教育思想のポストモダン―戦後教育学を超えて』2017

    • Author(s)
      室井麗子
    • Journal Title

      教育学研究

      Volume: 第84巻第4号 Pages: 468-470

    • NAID

      40021444791

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 書評 山名淳・矢野智司編著『災害と厄災の記憶を伝える―教育学には何ができるのか―』2017

    • Author(s)
      室井麗子
    • Journal Title

      教育哲学研究

      Volume: 第116号 Pages: 194-200

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 「市民社会」という感情の共同体2021

    • Author(s)
      室井麗子
    • Organizer
      教育哲学会第64回大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] STS Education Necessary in the Context of Non-Western Countries Comparison Case Studies in Thailand and Japan2019

    • Author(s)
      Satoko Baba, Chakchai Yuenyoung, Hiroshi Iimura, Tetsu Mugikura, Shinya Morimoto, Reiko Muroi
    • Organizer
      World Education Research Association 2019: Focal Meeting in Tokyo
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 教育(学)と政治(学)―「翻訳」から捉える交差と懸隔2019

    • Author(s)
      髙宮正貴、生澤繁樹、藤井佳世、エディ・デュフルモン、室井麗子
    • Organizer
      教育思想史学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 教育哲学と社会批判の(不)可能性2019

    • Author(s)
      生澤繁樹、室井麗子、藤井佳世
    • Organizer
      教育哲学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] Diderot and Analogy: Exploration of Touch-Centered World and its Influence on Education2018

    • Author(s)
      Reiko Muroi
    • Organizer
      Philosophy of Education Society of Australasia Annual Conference 2018
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] ラウンドテーブル 「子どもの哲学」は教育的思考をいかに刷新するか2017

    • Author(s)
      小玉重夫、森田伸子、岡田泰孝、久下谷明、石川直実、神戸和佳子、室井麗子(※指定討論を担当)
    • Organizer
      教育哲学会第60回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 記憶と想起の教育学――メモリー・ペダゴジー、教育哲学からのアプローチ2022

    • Author(s)
      山名淳(編著)、〔室井麗子(分担執筆)〕
    • Total Pages
      316
    • Publisher
      勁草書房
    • ISBN
      9784326251674
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 教育原理2020

    • Author(s)
      木村元・汐見稔幸(編著)、〔室井麗子(分担執筆)〕
    • Total Pages
      268
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 西洋教育思想史 第2版2020

    • Author(s)
      眞壁宏幹(編)、〔室井麗子(分担執筆)〕
    • Total Pages
      683
    • Publisher
      慶應義塾大学出版会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 教育思想事典 増補改訂版2017

    • Author(s)
      教育思想史学会(分担執筆。「ストア派」の項目を執筆担当)
    • Total Pages
      888
    • Publisher
      勁草書房
    • ISBN
      9784326251223
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi