• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Religion and Education

Research Project

Project/Area Number 17K04522
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education
Research InstitutionTohoku University

Principal Investigator

SASADA Hiromichi  東北大学, 教育学研究科, 教授 (80154011)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 佐藤 安功  仙台高等専門学校, 総合科学系文科, 名誉教授 (00154112)
相澤 伸幸  京都教育大学, 教育学部, 教授 (20331259)
小池 孝範  秋田大学, 教育文化学部, 准教授 (80550889)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords宗教 / 教育学 / 教育哲学 / 啓蒙 / 自然観
Outline of Final Research Achievements

(1)This research was based on the results of considering the thought of Rousseau, Goethe and other important philosophers of the Enlightenment in the 18th century. It clarifies a genealogy of the thought of religion, nature and education in the period of the Enlightenment, and furthermore outlines the view of nature after the period of the Enlightenment.
(2) This research also elucidated the relationship between the nature-views of the Enlightenment and the modern theory of the religious education, so a new viewpoint and new issues regarding the modern educational philosophy are proposed.
(3)The relationship between religion and education is reconsidered from this new standpoint to the thought in the period of the Enlightenment, and the results of these inquiries on the viewpoint of the educational philosophy suggest the importance of a new way of considering modern educational philosophy.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は3年間という比較的短期の研究期間を設定し、互いに役割を十分に果たせるよう、課題を3つに分割したうえで研究を進めた。その結果、学術雑誌『プロテウス』及び『日本仏教教育学研究』での論文発表、「日本ヘルダー学会」及び「第5回 仏教教育学研究会」でのシンポジウム発表、科研費研究成果報告書での論文発表、大学生を対象とした『考える道徳教育』を出版することが出来た。本研究成果を広く社会に還元することで、一定の学術的意義や社会的意義を持っていると考えている。

Report

(4 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (19 results)

All 2020 2019 2018

All Journal Article (11 results) (of which Peer Reviewed: 11 results) Presentation (5 results) Book (3 results)

  • [Journal Article] 宗教と教育の間へ(2)-啓蒙時代の宗教観を基調に-2020

    • Author(s)
      笹田 博通
    • Journal Title

      『プロテウス―自然と形成―』

      Volume: 19 Pages: 111-122

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] ルソーとハイデガー―存在論的差異をめぐって―2020

    • Author(s)
      佐藤 安功
    • Journal Title

      『プロテウス―自然と形成―』

      Volume: 19 Pages: 77-96

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 『エミール』における宗教教育の教育史的意義―私教育に着目して―2020

    • Author(s)
      相澤 伸幸
    • Journal Title

      『プロテウス―自然と形成―』

      Volume: 19 Pages: 1-11

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 18世紀後半のドイツにおける公教育思想の展開―宗教と道徳の位置づけを中心に―2020

    • Author(s)
      小池 孝範
    • Journal Title

      『プロテウス―自然と形成―』

      Volume: 19 Pages: 13-30

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 宗教と教育の間へ(1)-啓蒙時代の宗教観を基調に-2018

    • Author(s)
      笹田 博通
    • Journal Title

      『プロテウス―自然と形成―』

      Volume: 18 Pages: 179-190

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] ルソーにおける人間と事物の相関についての現象学的理解の試み2018

    • Author(s)
      佐藤 安功
    • Journal Title

      『プロテウス―自然と形成―』

      Volume: 18 Pages: 105-132

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] ドイツの宗教教育の現状と啓蒙的思考との関わり2018

    • Author(s)
      相澤 伸幸
    • Journal Title

      『プロテウス―自然と形成―』

      Volume: 18 Pages: 169-178

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] フランス革命期における宗教と道徳の位置づけについて2018

    • Author(s)
      小池 孝範
    • Journal Title

      『プロテウス―自然と形成―』

      Volume: 18 Pages: 153-168

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 道徳・宗教・教育-仏教教育学の視点において-2018

    • Author(s)
      笹田 博通
    • Journal Title

      日本仏教教育学会『日本仏教教育学研究』

      Volume: 26 Pages: 79-93

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 道徳科における宗教的教育の可能性についての一考察2018

    • Author(s)
      相澤 伸幸
    • Journal Title

      日本仏教教育学会『日本仏教教育学研究』

      Volume: 26 Pages: 163-181

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 仏教教育と道徳教育の接点―日本の近代公教育黎明期における宗教と道徳の位置づけから―2018

    • Author(s)
      小池 孝範
    • Journal Title

      日本仏教教育学会『日本仏教教育学研究』

      Volume: 26 Pages: 25-41

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 宗教と教育の接点―啓蒙時代の宗教観を基調に―2018

    • Author(s)
      笹田 博通
    • Organizer
      日本ヘルダー学会秋季研究発表会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 近現代の公教育における宗教と道徳の位置づけ(1)―人権・宗教・道徳をめぐって―2018

    • Author(s)
      相澤 伸幸
    • Organizer
      日本ヘルダー学会秋季研究発表会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 近現代の公教育における宗教と道徳の位置づけ(2)―公教育黎明期における宗教と道徳をめぐって―2018

    • Author(s)
      小池 孝範
    • Organizer
      日本ヘルダー学会秋季研究発表会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 道徳教育において宗教的教育はどこまで可能か2018

    • Author(s)
      相澤 伸幸
    • Organizer
      第5回仏教教育学研究会シンポジウム
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 社会教育としての仏教教育と道徳教育2018

    • Author(s)
      小池 孝範
    • Organizer
      第5回仏教教育学研究会シンポジウム
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 宗教と教育―啓蒙時代の宗教観および自然観を起点に―(平成29~令和元年度科研費研究成果報告書)2020

    • Author(s)
      笹田博通、佐藤安功、相澤伸幸、小池孝範、松山雄三、金浜耕基、寺川直樹
    • Total Pages
      117
    • Publisher
      東北大学大学院教育学研究科
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 教育の原理―子供・学校・社会をみつめなおす2019

    • Author(s)
      小池孝範、紺野祐、泉山靖人、大迫章史、清羽英羽、吉植庄栄、奥井現理
    • Total Pages
      226
    • Publisher
      学術出版社
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 考える道徳教育―「道徳科」の授業づくり2018

    • Author(s)
      笹田博通、山口匡、相澤伸幸、小池孝範、八幡恵、吉川友能、走井洋一、齋藤雅俊、坂本雅彦、紺野祐、奥井現理、神林寿幸、清多英羽、池田全之、盛下真優子、寺川直樹
    • Total Pages
      216
    • Publisher
      福村出版
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi