• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Practical Support and Phenomenological Research for Fostering Human Relationships in Classes utilizing "Inquiry Lessons through Dialogue"

Research Project

Project/Area Number 17K04524
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education
Research InstitutionMiyagi University of Education

Principal Investigator

TABATA Taketo  宮城教育大学, 大学院教育学研究科高度教職実践専攻, 教授 (50344742)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Keywords子どもの哲学p4c / 探究のコミュニティ / 社会性の発達 / コミュニケーション的行為 / 社会の病理現象 / 生活世界 / 精神療法的効果 / 理念的発話状況 / 探究の対話 / 子どもの哲学 / インクルシブ / 討議教育 / 非認知スキル / 特別活動 / 合意形成 / 探究の対話p4c / 学級コミュニティ / セーフティ / スクールカースト / 話し合い活動 / 討議倫理 / 教師のコミュニティ / 配慮を擁する子ども / 現象学 / 質的研究 / 討議による成長 / グループ対話 / 思考 / 言語活動 / 対話 / 人間関係 / 事例研究 / 実践現場
Outline of Final Research Achievements

We supported the educational practice of fostering human relations in the class by utilizing the "dialogue-based inquiry" and conducted research from the perspective of phenomenology. The method of "inquiry lessons through dialogue" was based on the Hawaiian Miyagi version of "Philosophy for Children p4c", which is a global educational movement. (1) As practical support, we provided advice at pilot schools, and provided practical guidance and consultation to schools and teachers who are trying to introduce p4c. (2) As a research study, we recorded the transformation of at a pilot school, and summarized them in an episode record together with interviews with teachers. In addition, the basic principles and characteristics of dialogue-based inquiry classes, including p4c, were philosophically and sociologically clarified. We also developed and practiced a new method called "deliverative education."

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

現在の教育問題として、社会性に課題のある児童生徒の増加と、学校での人間関係のトラブルの増加がある。こうした問題状況に対して、本研究は、①児童生徒の人間関係を効果的に育成する教育方法「対話による探究の授業」を提案し、その効果をエピソード記述の手法で示し、この教育実践を支援した点に、社会的意義がある。また、本研究は、②この教育法がなぜ児童生徒の対人関係能力を向上させるかを、哲学・社会学的に明らかにした点、③この教育法を哲学・社会学的議論に位置づけ、近代の社会病理現象に抵抗するほどの社会的意義があることを明らかにした点に、学術的・社会的意義がある。

Report

(5 results)
  • 2020 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (32 results)

All 2021 2020 2019 2018 2017 Other

All Int'l Joint Research (6 results) Journal Article (11 results) (of which Open Access: 6 results,  Peer Reviewed: 3 results) Presentation (8 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results,  Invited: 2 results) Book (3 results) Remarks (4 results)

  • [Int'l Joint Research] ハワイ大学/ワイキキ小学校/カイルア高校(米国)

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] ハワイ大学/ワイキキ小学校/カエレプル小学校(米国)

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] Wien Hoch Schule(オーストリア)

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] 國立嘉義大學教育學系(中国)

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] Ein Quadratkilometer Building(ドイツ)

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] ハワイ大学(米国)

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 子どもの哲学対話のコミュニティ:討議倫理の社会学的「共同存在」論2021

    • Author(s)
      田端健人
    • Journal Title

      実存思想論集

      Volume: 36 Pages: 29-51

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] 教室での「討議(話し合い)」の教育的意義:システムによる生活世界の植民地化への抵抗の現象学2021

    • Author(s)
      田端健人
    • Journal Title

      宮城教育大学紀要

      Volume: 55 Pages: 287-294

    • NAID

      40022491956

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 教室での子どもの哲学対話:米国ハワイとみやぎの実践動向2020

    • Author(s)
      田端健人
    • Journal Title

      教育学研究

      Volume: 87(2) Pages: 61-68

    • NAID

      130007919619

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 社会性としての人・ものとの対話力をもつ児童の育成:自分の考えや思いを伝え合う様々な言語活動の実践を通して(1年次)2020

    • Author(s)
      福島県岩瀬郡天栄村立湯本小学校
    • Journal Title

      (なし)

      Volume: なし Pages: 1-86

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] 探究の対話(p4c)について:天栄村立湯本小学校におけるp4cの実践を通して2020

    • Author(s)
      星克明
    • Journal Title

      (なし)

      Volume: なし Pages: 1-39

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] 小学校特別活動における討議デモクラシーの実践事例:脱学校化からの合意形成2019

    • Author(s)
      田端健人, 守谷繁
    • Journal Title

      宮城教育大学紀要

      Volume: 54 Pages: 367-383

    • NAID

      40022142301

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] The reason why we do philosophy for/with children in Miyagi, Japan2019

    • Author(s)
      Taketo Tabata
    • Journal Title

      Bulletin of Miyagi University of Education

      Volume: 53 Pages: 267-277

    • NAID

      120006558518

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] The transformation of a "troublesome" student: A case study of a Community of Inquiry2019

    • Author(s)
      Taketo Tabata
    • Journal Title

      Phenomenology of Learning and Teaching

      Volume: 18 Pages: 41-46

    • NAID

      40021869998

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 「問題行動」の多い子どもの成長:「探究のコミュニティ」の事例研究(解題、邦訳、補遺)2019

    • Author(s)
      田端健人
    • Journal Title

      学ぶと教えるの現象学研究

      Volume: 18 Pages: 47-54

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 「子どもの哲学」は哲学か?2018

    • Author(s)
      田端健人
    • Journal Title

      教育哲学研究

      Volume: 118 Pages: 109-110

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Einen sicheren Ort schaffen: Warum wir in Miyagi mit Kindern philosophieren2017

    • Author(s)
      Taketo Tabata
    • Journal Title

      Polylog: Zeitschrift fuer Interkulturelles Philosophieren

      Volume: 37 Pages: 37-53

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 子どもとの哲学対話:学校教育のムーブメント2020

    • Author(s)
      田端健人
    • Organizer
      実存思想協会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 討議教育のデモクラティック・コミュニティ:小学校での「話し合い活動」の実践から2020

    • Author(s)
      田端健人・佐竹達郎
    • Organizer
      日本教育哲学会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 教室での「討議(話し合い)」にはどのような教育的意義があるのか?:システムによる生活世界の植民地化への抵抗の現象学的解釈2020

    • Author(s)
      田端健人
    • Organizer
      日本教育方法学会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] On the Essence of Truth in Gentry Socratic Inquiry2019

    • Author(s)
      Taketo TABATA
    • Organizer
      APA (American Philosophical Association) Pacific Division Meeting
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 特別活動における「話し合い」の理論的省察:討議倫理と合意形成の視座から2019

    • Author(s)
      田端健人
    • Organizer
      日本教育哲学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] The transformation of a problem child in a school: A case study of a Community of Inquiry2018

    • Author(s)
      Taketo Tabata
    • Organizer
      ICHP(International Conference on Humanistic and Existential Psychology)
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 探究のコミュニティ対話における「知識による救い」の可能性:問題行動の多い子どもの現象学的事例研究2018

    • Author(s)
      田端健人
    • Organizer
      日本教育哲学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 「ヒューマニズム」を超える思考と行為:ハイデガーとアーレント2017

    • Author(s)
      田端健人
    • Organizer
      ハイデガー・フォーラム
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 子どものための哲学教育ハンドブック2020

    • Author(s)
      M R グレゴリー、J ヘインズ 、K ムリス、小玉 重夫、豊田 光世、田中 伸、田端 健人
    • Total Pages
      400
    • Publisher
      東京大学出版会
    • ISBN
      9784130513562
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] 教職教養講座 第3巻 臨床教育学2017

    • Author(s)
      矢野智司、西平直編著、池田華子、奥井遼、井谷信彦、小松佳代子、田端健人、坂井祐円、小野文生著
    • Total Pages
      238
    • Publisher
      協同出版
    • ISBN
      9784319003242
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 子どもたちの未来を拓く 探究の対話「p4c」2017

    • Author(s)
      p4cみやぎ・出版委員会、野澤令照、豊田光世、田端健人、川崎惣一、横田悦子、佐々木成行、高橋隆子、八巻淳、砂金みどり、高橋佳子ほか著
    • Total Pages
      159
    • Publisher
      東京書籍
    • ISBN
      9784487810710
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Remarks] Taketo Blog / 田端健人Blog

    • URL

      http://tabata2014.blogspot.com/

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Remarks] 学ぶと教えるの現象学研究

    • URL

      http://philo-pheno-edu.com/learning_teaching/

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Remarks] Taketo Blog

    • URL

      http://tabata2014.blogspot.com/

    • Related Report
      2019 Research-status Report 2018 Research-status Report
  • [Remarks] トーマス・E・ジャクソン「やさしいソクラテスの探究」田端健人訳

    • URL

      http://p4chawaii.org/wp-content/uploads/Gently-Socratic-Inquiry15_v3.120517pdf.pdf

    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2022-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi