• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Consideration on training practical research leaders who activate and develop learning communities as professionals

Research Project

Project/Area Number 17K04525
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education
Research InstitutionAkita University

Principal Investigator

Tanaka Seiyuu  秋田大学, 教育学研究科, 教授 (50760881)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 細川 和仁  秋田大学, 教育文化学部, 准教授 (30335335)
浦野 弘  埼玉学園大学, 人間学部, 教授 (50185089)
佐藤 学  秋田大学, 教育文化学部, 教授 (90587304)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Keywords校内研修 / 研究リーダー / ミドルリーダー / 教師教育 / 研修改善リフレクション / 授業研究 / 実践的研究リーダー / プロフェッショナル・ラーニング・コミュニティ / 学校文化 / 学校組織文化 / 学習共同体
Outline of Final Research Achievements

I researched the "deep learning" that teachers want in school training, positioned it in Kolb's experiential learning cycle model, and found three categories: content/understanding, process/thinking, and motivation to practice. Based on this result, we devised and tried “Reflection on improving workshops” in which a small number of people reflect on the training itself after the lesson study session, with the aim of conducting effective training sessions and developing middle leaders. We were able to obtain results in terms of raising awareness of participation in improvement.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

具体的経験-内省的概念化-抽象的概念化-能動的実験のサイクルによるKolbの学習モデルは,経験を一過性のものに終わらせず,得られた知見を応用することを容易にするもので,教師の授業力向上の基本的なモデルとして引用されてきた。今回,考案した「研修改善リフレクション」は,研究協議自体を対象として省察することでダブルループ思考を可能にし,授業改善にとどまらず校内研修の改善,さらには研究推進の中核となる人材の育成において新たな切り口・方法を提案するものである。

Report

(7 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (31 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017

All Journal Article (12 results) (of which Open Access: 4 results) Presentation (13 results) Book (6 results)

  • [Journal Article] 採用拡大期における初任層教員の自己認識の変容に関する一考察2023

    • Author(s)
      田仲誠祐・鎌田信・細川和仁・和田渉・鈴木貴子
    • Journal Title

      秋田大学教育文化学部教育実践研究紀要

      Volume: 45 Pages: 95-104

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 管理職着任前に必要となる資質能力についての考察† -管理職の資質能力に係る質問紙調査からの分析-2023

    • Author(s)
      鎌田信・田仲誠祐・和田渉
    • Journal Title

      秋田大学教育文化学部教育実践研究紀要

      Volume: 45 Pages: 95-104

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 教師の習得的数学の意識,発展的数学の意識に関する質問紙調査の実施とその分析  ―秋田県小中高教員データの分析―2023

    • Author(s)
      佐藤 学
    • Journal Title

      全国数学教育学会

      Volume: 29(1)

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] 試論:ICT 活用による子どもの学びの展開と実践に対する教師のスタンス2021

    • Author(s)
      細川 和仁
    • Journal Title

      秋田大学教育文化学部教育実践研究紀要

      Volume: 44 Pages: 109-114

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 校内研修における教員の深い学びに関する一考察2021

    • Author(s)
      田仲誠祐,伊藤紘成
    • Journal Title

      秋田大学教育文化学部実践研究紀要

      Volume: 第43号 Pages: 127-134

    • NAID

      120007037236

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 総合的な学習の時間における教師の指導性の分析-子ど もの「形成的」省察を促す教師の出方-2021

    • Author(s)
      細川和仁・菅野宣衛
    • Journal Title

      秋田大学教育文化学部実践研究紀要

      Volume: 第43号 Pages: 79-87

    • NAID

      120007037246

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 総合的な学習の時間における“形成的”省察2020

    • Author(s)
      細川和仁
    • Journal Title

      秋田大学教育文化学部附属小学校研究(WEB版)

      Volume: 1

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 教員育成指標に基づくアンケート調査による 小学校初任者教員に関する一考察2019

    • Author(s)
      田仲誠祐・佐藤 学・鎌田信・細川和仁・秋元卓也
    • Journal Title

      秋田大学教育文化学部教育実践研究紀要

      Volume: 第41号 Pages: 69-74

    • NAID

      120006623897

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 高校数学における秋田北高型の授業実践に関する研究2019

    • Author(s)
      中山大一郎*・田仲 誠祐
    • Journal Title

      秋田大学教育文化学部教育実践研究紀要

      Volume: 第41号 Pages: 75-84

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 秋田大学教育文化学部附属小学校における「総合的な学習の時間」の開発研究の系譜2019

    • Author(s)
      浦野  弘*・佐藤 友菜
    • Journal Title

      秋田大学教育文化学部教育実践研究紀要

      Volume: 第41号 Pages: 92-108

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 学生の実践的課題を融合化、連続化するプロジェクト型模擬授業の試み2018

    • Author(s)
      佐藤学,田仲誠祐,神居隆,長瀬達也,成田雅樹
    • Journal Title

      日本教育大学協会研究年報

      Volume: 第36集 Pages: 249-258

    • NAID

      40021526709

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 「総合学習」の基となった工業科教育「課題研究」の実践的指導法に関する研究2017

    • Author(s)
      工藤正孝・佐々木純悦・浦野弘・鎌田信
    • Journal Title

      秋田大学教育文化学部教師力高度化プロジェクト研究集録

      Volume: 3 Pages: 62-74

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 360度カメラによる授業記録映像を用いた授業者のリフレクションに関する事例研究2023

    • Author(s)
      細川和仁
    • Organizer
      日本教育工学会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 算数・数学における 「自律的発展型授業」に関する質問紙調査の作成とその分析2022

    • Author(s)
      佐藤学,重松敬一,新木伸次,黒田 大樹
    • Organizer
      日本数学教育学会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 算数・数学における「自律的発展型授業」に関する質問紙調査の概要2022

    • Author(s)
      佐藤学
    • Organizer
      日本数学教育学会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 発表題目 算数・数学における「自律的発展型授業」に関する質問紙調査の分析-広域データと秋田データの対比-2022

    • Author(s)
      佐藤学
    • Organizer
      日本数学教育学会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 総合的学習の授業設計における教師の思考―児童の概念獲得に向けた指導を中心に―2022

    • Author(s)
      細川和仁
    • Organizer
      日本教育方法学会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 算数・数学における「自律的発展型授業」に関する質問紙調査の実施とその分析:秋田県小中高教員データから校種間の相違の分析2021

    • Author(s)
      佐藤 学
    • Organizer
      全国数学教育学会第55回研究発表会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 算数・数学における「発展型授業」に関する調査の実施とその分析2021

    • Author(s)
      佐藤 学
    • Organizer
      あきた数学教育学会第4回定例研究会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 発展型授業分析における「数学することを知る」の枠組みの開発とその試行2021

    • Author(s)
      佐藤学・重松敬一・加藤久恵・新木伸次・黒田大樹
    • Organizer
      東北数学教育学会第26回初夏研究会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 総合的な学習の時間の指導における「教師の出」-小学校6年生の授業の事例研究より-2021

    • Author(s)
      細川 和仁
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 教職大学院と教育委員会の連携による管理職育成とミドルリーダー育成支援プログラムの開発2021

    • Author(s)
      鎌田信,田仲誠祐
    • Organizer
      日本教職大学院協会研究発表会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 教育委員会との連携による授業の実践2018

    • Author(s)
      古内一樹・田仲誠祐
    • Organizer
      全国教育系大学協議会研究集会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 「教員養成秋田モデル」の成果と課題2017

    • Author(s)
      田仲誠祐,神居隆,古内一樹,廣嶋徹
    • Organizer
      平成29年度日本教育大学協会研究集会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 秋田型授業による実践知の継承・創造及び県境を越えた東北地区の協働を促す取組2017

    • Author(s)
      佐藤修司、田仲誠祐、神居隆、古内一樹、廣嶋徹、野坂奨
    • Organizer
      平成29年度日本教職大学院協会研究大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 講座算数授業の新展開第1学年2019

    • Author(s)
      清水静海・佐藤学・他48名
    • Total Pages
      212
    • Publisher
      東洋館出版社
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 講座算数授業の新展開第2学年2019

    • Author(s)
      清水静海・佐藤学・他48名
    • Total Pages
      212
    • Publisher
      東洋館出版社
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 講座算数授業の新展開第3学年2019

    • Author(s)
      清水静海・佐藤学・他48名
    • Total Pages
      220
    • Publisher
      東洋館出版社
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 講座算数授業の新展開第4学年2019

    • Author(s)
      清水静海・佐藤学・他48名
    • Total Pages
      206
    • Publisher
      東洋館出版社
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 講座算数授業の新展開第5学年2019

    • Author(s)
      清水静海・佐藤学・他48名
    • Total Pages
      220
    • Publisher
      東洋館出版社
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 若手教員がぐんぐん育つ 学力上位県のひみつ2017

    • Author(s)
      千々布敏弥、田仲誠祐、浦野弘、他23名
    • Total Pages
      209
    • Publisher
      教育開発研究所
    • ISBN
      9784873804842
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi