• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

How do teachers develop their professional identity as evaluators?

Research Project

Project/Area Number 17K04527
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education
Research InstitutionWaseda University (2020)
University of Tsukuba (2017-2019)

Principal Investigator

NETSU Tomomi  早稲田大学, 教育・総合科学学術院, 教授 (50344958)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥2,730,000 (Direct Cost: ¥2,100,000、Indirect Cost: ¥630,000)
Fiscal Year 2019: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2018: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywordsvaluephobia / teacher as researcher / 教育評価 / 教員養成 / 評価者アイデンティティ / 教師教育 / グループ・インタビュー / Stenhouse, L. / "teacher as researcher" / 評価アイデンティティ / 「研究者としての教師」 / 職能開発
Outline of Final Research Achievements

The results of the four years of research, including an extended year, are as follows: Teachers learn how to work as educational evaluators mainly through their job experience. In the professional growth of teachers, the making of "report cards" ("Tsuchihyou" or "Tsushimbo" in Japanese) includes the experience of being evaluated as learners and reflection on it. In pre-/ in-service teacher training, it is necessary to improve objective techniques and skills of educational evaluation, with paying attention to subjective aspects such as perceptions and values as evaluators. The results of this research project are based on referring to concepts of "valuephobia" (Scriven, M.) and "teacher as researcher" (Stenhouse, L.) with reviewing the translation into Japanese, and on a group interview with elementary school teachers.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

「通知表」(通信簿、「あゆみ」など)作成や定期テストの実施は、教職課程だけでは深く学べない。「通知表」の発行自体、法的な義務はない。経験の浅い教師は、校内の他の教師から指導を受けつつ、「通知表」やテストの仕方を実地で学ぶ。
この研究課題は、教師は「通知表」やテストといった評価の方法(どう行うか)だけでなく、「評価者」としての意識(専門職としての自覚、アイデンティティ)をも実地で学ぶのではないか、という仮説を扱った。「評価は面倒で避けたい」という意識や、実証的な調査研究者という教師像は、英語圏の研究がある。これらを参照・整理して日本の小学校教師にグループ・インタビューを行い、仮説を検証した。

Report

(5 results)
  • 2020 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (21 results)

All 2021 2020 2019 2018 2017 Other

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 3 results,  Open Access: 4 results) Presentation (7 results) (of which Invited: 4 results) Book (6 results) Remarks (4 results)

  • [Journal Article] 教師の「評価忌避」に関する試論 :小学校教師のグループ・インタビューから2020

    • Author(s)
      根津朋実
    • Journal Title

      教育目標・評価学会紀要

      Volume: 30 Pages: 21-30

    • NAID

      40022740826

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Stenhouse, L.A.の履歴にみる諸特徴:"Teacher as Researcher"論の再検討に向けて2019

    • Author(s)
      根津朋実
    • Journal Title

      筑波大学教育学系論集

      Volume: 44(1) Pages: 37-47

    • NAID

      120006772032

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Updating the Teacher-as-Researcher Concept in Japanese: Proposal of an Alternative Translation2018

    • Author(s)
      Tomomi, NETSU
    • Journal Title

      Bulletin of Institute of Education, University of Tsukuba

      Volume: 43(1) Pages: 31-40

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 「カリキュラム評価の理論的到達点と課題」(課題研究I要旨)2018

    • Author(s)
      根津朋実
    • Journal Title

      『カリキュラム研究』

      Volume: 27

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 総論:学習指導の「要領」はどこか2020

    • Author(s)
      根津朋実
    • Organizer
      早稲田大学・教育総合研究所・教育最前線講演会シリーズ31「新学習指導要領、どう変わるか」(2020.12.12)
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 「評価する恐怖」の提起:valuephobia概念を参照して2019

    • Author(s)
      根津朋実
    • Organizer
      教育目標・評価学会第30回大会(於 京都府立大学)
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] Stenhouse, L. A.の履歴にみる諸特徴 ―"Teacher as Researcher"論の再検討に向けて―2018

    • Author(s)
      根津朋実
    • Organizer
      日本カリキュラム学会第29回大会(於 北海道教育大学旭川校)
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] "Teacher as researcher"論の再検討 ― 訳語「調査する教師」の提案 ―2018

    • Author(s)
      根津朋実
    • Organizer
      日本教師教育学会 第28回研究大会(於 東京学芸大学)
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 課題研究I「カリキュラム評価の理論的到達点と課題」2017

    • Author(s)
      根津朋実
    • Organizer
      日本カリキュラム学会・第28回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 新学習指導要領の可能性と課題2017

    • Author(s)
      根津朋実
    • Organizer
      大塚学校経営研究会・2017年度夏季合宿研究会・シンポジウム:新学習指導要領における「カリキュラム・マネジメント」の可能性と課題
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] カリキュラム研究の多様性:学習指導要領、時間割、履歴、そして教師2017

    • Author(s)
      根津朋実
    • Organizer
      第37回・筑波大学人間系コロキアム
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Invited
  • [Book] 教育評価重要用語事典(*うち6項目を担当)2021

    • Author(s)
      西岡加名恵・石井英真編著
    • Total Pages
      264
    • Publisher
      明治図書
    • ISBN
      9784186042313
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] 新学習指導要領、どう変わるか(早稲田教育ブックレット)2021

    • Author(s)
      早稲田大学総合教育研究所監修
    • Total Pages
      88
    • Publisher
      学文社
    • ISBN
      9784762030819
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] カリキュラムの理論と実践2021

    • Author(s)
      田中統治・根津朋実
    • Total Pages
      236
    • Publisher
      放送大学教育振興会
    • ISBN
      9784595141539
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] 教育内容・方法 改訂版2019

    • Author(s)
      根津朋実・樋口直宏(編)
    • Total Pages
      227
    • Publisher
      培風館
    • ISBN
      4563058580
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 『教育課程』2019

    • Author(s)
      吉田武男監修、根津朋実編著
    • Total Pages
      199
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      9784623084869
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 教育社会学事典編集委員会編『教育社会学事典』・項目「カリキュラムの社会学」2018

    • Author(s)
      根津朋実
    • Total Pages
      896
    • Publisher
      丸善出版
    • ISBN
      4621302337
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Remarks] Twitterによる情報発信

    • URL

      https://twitter.com/17K04527

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Remarks] Twitterによる発信

    • URL

      https://twitter.com/17K04527

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Remarks] ・Twitterによる発信

    • URL

      https://twitter.com/17K04527

    • Related Report
      2018 Research-status Report 2017 Research-status Report
  • [Remarks] ・筑波大学人間系コロキアムHPの紹介

    • URL

      http://www.human.tsukuba.ac.jp/research/archives/40736

    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2022-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi