• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

History of Commercial Advertisement Study Materials in Canadian Consumer Education

Research Project

Project/Area Number 17K04531
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education
Research InstitutionTokyo Gakugei University

Principal Investigator

UESUGI Yoshimi  東京学芸大学, 次世代教育研究センター, 准教授 (10451981)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥2,730,000 (Direct Cost: ¥2,100,000、Indirect Cost: ¥630,000)
Fiscal Year 2020: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2019: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2017: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Keywordsカリキュラム / メディア / 消費社会 / カナダ / 教育学 / 広告 / 宣伝
Outline of Final Research Achievements

This study was conducted to clarify the characteristics of commercial advertisement study materials provided for consumer education at elementary and secondary schools in Canada. The author analyzed teaching materials published in the 1970s and 1980s when provincial governments developed activities to promote consumer education. Typical contents among those materials were designed to analyze merchandise information and persuasive expressions used for advertisements and to assess credibility of information and claims when determining purchase decisions. Other major common learning contents were designed to improve understanding of advertising regulations. Those contents were found to be important for helping students form critical attitudes toward consumer society, with its ubiquitous advertisements.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の成果の学術的意義は,カナダの消費者教育研究のなかで光が当てられてこなかった商業広告学習の主たる内容とその背景を明らかにしたことにある。さらに,1970~80年代のテレビコマーシャルの時代に構想された商業広告の学習が,オンライン広告全盛の今日における有効性を示唆したことにも認められよう。日本の社会における意義としては,これまで消費者教育が広告学習を欠いてきたことの重大性と,商業広告の観点から現代の消費社会に対する問題意識を更新する必要性を指摘したところにある。

Report

(5 results)
  • 2020 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (4 results)

All 2020 2019 2018

All Journal Article (2 results) (of which Open Access: 2 results) Presentation (2 results)

  • [Journal Article] フェイクニュースに抗する学校教育─消費者教育の広告分析活動から学ぶ─2019

    • Author(s)
      上杉 嘉見
    • Journal Title

      メディア情報リテラシー研究

      Volume: 1(1) Pages: 92-97

    • NAID

      120006767672

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] カナダ・ケベック州消費者教育における広告分析学習―商品情報の伝達機能をめぐって―2018

    • Author(s)
      上杉 嘉見
    • Journal Title

      東京学芸大学教員養成カリキュラム開発研究センター研究年報

      Volume: 17 Pages: 57-70

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] カナダにおける消費者教育の展開と広告学習―デジタル社会が引き継ぐ課題―2020

    • Author(s)
      上杉嘉見
    • Organizer
      日本カリキュラム学会第31回琉球大学web大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 教育と広報宣伝の境界―1970・80年代カナダBC州における消費者教育教材の分析―2018

    • Author(s)
      上杉嘉見
    • Organizer
      日本教育学会第77回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2022-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi