• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Action Research on Drama-Based Curriculum and the Assessment

Research Project

Project/Area Number 17K04532
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education
Research InstitutionTokyo Gakugei University

Principal Investigator

WATANABE Takahiro  東京学芸大学, 教育学研究科, 准教授 (50410444)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2020: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords演劇的手法 / 演劇教育 / ドラマ教育 / 身体性 / 想像力 / 教師教育 / なってみる学び / ドラマ / ICT / 校内研修 / パフォーマンス / 校内研究
Outline of Final Research Achievements

Action research was conducted in collaboration with schools. Cases of improving lessons through drama method as a whole school were created. This brought about findings about difficulties which teachers unfamiliar with drama method tend to face, teachers’ artistry in using drama method, significance of team-teaching, and so on. How teachers should learn in lesson study sessions for lessons using drama method was also explored.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

演劇的手法の活用の試みが国内では教師個人あるいは単発の実践にとどまりがちななかで、学校全体での演劇的手法を用いた授業改善の事例を生みだし、その全体像を描く書籍(『なってみる学び』)を刊行できたこと自体が、大きな成果である。しかも、そうした取り組みにおいて必要となる、子どもの学びの変革と連動した教師の学びの変革のありようを明らかにしたことは、演劇的手法の場合に限らない、校内研究・研修や公開研究会のあり方を考えるうえでも、重要な知見を導くことになった。

Report

(5 results)
  • 2020 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (7 results)

All 2020 2019 2018

All Journal Article (2 results) (of which Open Access: 1 results) Presentation (1 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results) Book (4 results)

  • [Journal Article] 教育方法と教師教育の専門家としてのアプローチ2019

    • Author(s)
      渡辺貴裕
    • Journal Title

      全国大学国語教育学会・公開講座ブックレット

      Volume: 11 Pages: 70-77

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 教師自身の学び手としての感覚の活性化2018

    • Author(s)
      渡辺貴裕
    • Journal Title

      とごころ(大阪教育大学附属池田小学校編)

      Volume: 9 Pages: 50-55

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] How can drama change not only children’s but also teachers’ learning at school?2018

    • Author(s)
      Takahiro Watanabe
    • Organizer
      International Drama In Education Research Institute (IDIERI )
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Book] なってみる学び 演劇的手法で変わる授業と学校2020

    • Author(s)
      渡辺貴裕、藤原由香里
    • Total Pages
      304
    • Publisher
      時事通信出版局
    • ISBN
      9784788717053
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Book] ユーモア的即興から生まれる表現の創発 発達障害・新喜劇・ノリツッコミ2019

    • Author(s)
      赤木和重、砂川一茂、岡崎香奈、渡辺貴裕、村上公也、麻生武、田中真理、茂呂雄二
    • Total Pages
      196
    • Publisher
      クリエイツかもがわ
    • ISBN
      9784863422520
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 街に出る劇場2018

    • Author(s)
      石黒広昭、漢幸雄、衛紀生、坂﨑裕二、澤村潤、渋谷江厘、松浦正和、森さゆ里、西川信廣、林英樹、深澤伸子、舘岡洋子、常田景子、本堂晴生、渡辺貴裕、川島裕子、内田祥子、宮﨑隆志、大島広子、佐藤茂紀
    • Total Pages
      219
    • Publisher
      新曜社
    • ISBN
      9784788515888
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 参加型アクティビティ入門2018

    • Author(s)
      渡部淳、青木幸子、小菅望美、関根真理、高尾隆、武田富美子、辻本京子、初海茂、早川則男、林久博、藤牧朗、藤光由子、槇野滋子、宮崎充治、両角桂子、和田俊彦、渡辺貴裕
    • Total Pages
      160
    • Publisher
      学事出版
    • ISBN
      9784761924980
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2022-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi