• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Future Society-Oriented Unit Study Workshop and Theory :Research-based on Systems and Lifeworld

Research Project

Project/Area Number 17K04533
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education
Research InstitutionYokohama National University

Principal Investigator

KIMMA Kuniharu  横浜国立大学, 教育学部, 教授 (90367277)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywordsワークショップ / システム / 生活世界 / 抵抗線 / コア・カリキュラム / 活用 / 単元案 / 市民 / zoom / ブレイクアウト / ホワイトボード / miro / jamボード / オンライン / ブレークアウト / Miro / 単元習作 / 研修 / 新教育 / キューバ / コミュニケーション / 形式化 / カリキュラム・マネジメント / パフォーマンス心理学 / 現象学 / カリキュラム / システム思考 / システム論 / テスト収斂システム / 未来志向
Outline of Final Research Achievements

I have planned Unit Study Workshops in which students, teachers and citizens of various levels, collaborate to create units that aims for the future society, and 34 times are held for teachers' research meetings, their subcommittees, lectures and on-site lessons. I also tried and practiced introductions to my lectures and teacher trainings. In the papers and co-authors, I could summarize the basic flow, issues that arose, its conditions, and the pioneering example of the early postwar period and their significance today. Inevitability beyond school was also found, and it was discovered that discussions based on the life-world could be sought by resisting systems only at study events held by citizens. In response to suggestions from those events, I was able to write a number of articles that would allow me to think about social and educational problems from the reality of life, and to think through the solutions while utilizing the logic of politics and economy.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

1)単元案をその場で創るワークショップを開く試み自体に意義があった。生活・対話の側から政治・経済システムの論理に批判意識を持つことで,逆にシステムを使いこなせる実践を,共同探究する場となった。2)学校の現状からすると,若年化と多忙化の中で,単元づくりが困難となっているが,そこでこそ教師達にとどまらず,学生や市民を集めて習作の場を創ること自体の実践的な意義が明らかにできた。その先駆例を戦後教育史のうちに求めた。3)以上のために,豊富に情報や文献を収集し整理・分析して,必要なものを必要なときに選んで活用できるよう準備しておくことの意義がわかった。こうした思考自体をコア・カリキュラムの応用と捉えた。

Report

(6 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (22 results)

All 2021 2020 2019 2018 2017

All Journal Article (11 results) (of which Open Access: 1 results) Presentation (4 results) (of which Invited: 1 results) Book (7 results)

  • [Journal Article] 通信端末による授業の場面展開-”自学共習”を中心に-2021

    • Author(s)
      金馬国晴
    • Journal Title

      教育

      Volume: 910 Pages: 21-28

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] 学級の生活面と学習面-日本型への学校改革を解剖する2021

    • Author(s)
      金馬国晴
    • Journal Title

      人間と教育

      Volume: 111 Pages: 52-59

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] 広い学力、「生きる力」を測定・調査する?-システムのためでなく個々の子どもの生活から2021

    • Author(s)
      金馬国晴
    • Journal Title

      生活教育

      Volume: 861 Pages: 36-37

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] 梅根悟 生き方も理論もまさに総合的な教育史学者ー総合的・横断的、カリ・マネの源流2020

    • Author(s)
      金馬国晴
    • Journal Title

      『新教育ライブラリPremier』ぎょうせい

      Volume: 2 Pages: 74-77

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 総合をめざす低学年のごっこと模倣ー生活科から連続的に社会科へ2020

    • Author(s)
      金馬国晴
    • Journal Title

      日本生活教育連盟『生活教育』生活ジャーナル社

      Volume: 855 Pages: 60-60

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 何のために学び、教えるかー哲学、問い、コア・カリキュラム2020

    • Author(s)
      金馬国晴
    • Journal Title

      お茶の水女子大附属小学校、NPO法人お茶の水児童教育研究会『児童教育』

      Volume: 31 Pages: 33-38

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 誌面批評 コロナ禍のもと、自学共習を教材文化論から思い描く2020

    • Author(s)
      金馬国晴
    • Journal Title

      教育科学研究会『教育』かもがわ出版

      Volume: 897 Pages: 108-109

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 戦後初期の単元はいかに構成されたのか-単元習作というワークショップ-2019

    • Author(s)
      金馬国晴
    • Journal Title

      横浜国立大学教育学部紀要. I, 教育科学 = Journal of the College of Education, Yokohama National University. The educational sciences

      Volume: 2 Pages: 11-27

    • DOI

      10.18880/00012287

    • NAID

      120006586102

    • ISSN
      24339474
    • URL

      https://ynu.repo.nii.ac.jp/records/9618

    • Year and Date
      2019-02-28
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 「幸せになれる余地」を空ける-〈経済-教育〉関係を市場から読み解く2019

    • Author(s)
      金馬国晴
    • Journal Title

      教育

      Volume: 881 Pages: 83-89

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 岸本先生の実践記録とゼミ合宿から-学生たちの感想分析2019

    • Author(s)
      金馬国晴
    • Journal Title

      生活教育

      Volume: 846 Pages: 32-41

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 未来社会をイメージする多彩な会2017

    • Author(s)
      金馬国晴
    • Journal Title

      『生活教育』

      Volume: 827 Pages: 10-11

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] コア・カリキュラムを志向する境界的な学校例 ―戦後初期の動向と冊子類をもとに―2021

    • Author(s)
      金馬国晴
    • Organizer
      日本教育方法学会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 戦後初期教師のコア・カリキュラム経験における理想と現実2019

    • Author(s)
      金馬国晴
    • Organizer
      日本教育方法学会 東海学園大学大会 自由研究発表
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 教育課程全体における総合(的な)学習(の時間)の位置づけから「見方・考え方」を考える2019

    • Author(s)
      金馬国晴
    • Organizer
      日本教育方法学会第22回研究集会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 学部生が理想の授業・学級・学校を描く講義-教職課程でできるカリキュラム・マネジメント2017

    • Author(s)
      金馬国晴
    • Organizer
      日本カリキュラム学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 戦後初期コア・カリキュラム研究資料集 第10・11・12・13巻 中学校編・附属校編補遺2021

    • Author(s)
      金馬国晴,安井一郎,溝邊和成
    • Total Pages
      2200
    • Publisher
      クロスカルチャー出版
    • ISBN
      9784908823916
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] 学びを創る・学びを支える-新しい教育の理論と方法2020

    • Author(s)
      広石英記、馬上美知、金馬国晴、杉能道明、栗田正行、伊藤貴昭、今野貴之、遠藤貴広、浅野信彦、酒井達哉、林寛平
    • Total Pages
      268
    • Publisher
      一藝社
    • ISBN
      9784863592124
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 戦後初期コア・カリキュラム研究資料集<西日本編> 第4・5・6巻2019

    • Author(s)
      金馬 国晴、安井 一郎
    • Total Pages
      1900
    • Publisher
      クロスカルチャー出版
    • ISBN
      9784908823602
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] カリキュラム・マネジメントと教育課程2019

    • Author(s)
      金馬国晴編著
    • Total Pages
      192
    • Publisher
      学文社
    • ISBN
      9784762028397
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 希望をつむぐ教育-人間の育ちとくらしを問い直す2018

    • Author(s)
      行田稔彦、渡辺恵津子、田村真広、加藤聡一編著
    • Total Pages
      320
    • Publisher
      生活ジャーナル
    • ISBN
      9784882591696
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 教育課程 第二版2018

    • Author(s)
      山﨑準二編著
    • Total Pages
      200
    • Publisher
      学文社
    • ISBN
      9784762027819
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 戦後初期コア・カリキュラム研究資料集 東日本編 第1・2・3巻2018

    • Author(s)
      金馬国晴、安井一郎
    • Publisher
      クロスカルチャー出版
    • ISBN
      9784908823381
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi