• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Uncodable practical Judgment and the Problem of moral Education: Educational philosophical Research on 'Example'

Research Project

Project/Area Number 17K04540
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education
Research InstitutionAichi University of Education

Principal Investigator

YAMAGUCHI Tadasu  愛知教育大学, 教育学部, 教授 (20293730)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Fiscal Year 2019: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords実例 / 道徳的判断力 / 道徳教育 / 判断力 / カント
Outline of Final Research Achievements

The aim of this research is to reexamine the characteristics of uncodable practical judgment and to clarify the significance and limitation of ‘example’ in moral education.
Its results are summarized in the following three points. (1)Some kind of material condition is necessary for practical (moral) judgment. And this condition is learned by moral‘example’. (2) History of the concept of‘example’ clarifies its paradoxical dependence on ideal. And it is the basis of the characteristics of uncodable practical judgment. (3) Analysis of the significance and limitation of ‘example’ presents a theoretical framework for judgment and ‘example’ in moral education.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は国内外のカント教育思想研究の動向をふまえており、さらに判断力の実質的条件の解明を目指すという点で独自性を有している。また、教育哲学上のテーマとしてほとんど論じられてこなかった実例の概念について、教育実践上の個別的具体的な教材としてではなく、教材を教材として成り立たせる実例概念として理論的に研究するという点においても教育学的な意義がある。実際の学校教育に対しても、道徳科に見られる判断力観、実例観を批判的に検討し、これからの教材開発の要件や制約について問題提起を行った。

Report

(4 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (3 results)

All 2020 2018

All Journal Article (2 results) (of which Open Access: 2 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] カントの実例概念に関する教育学的試論:その両義性をめぐって2020

    • Author(s)
      山口 匡
    • Journal Title

      愛知教育大学研究報告(教育科学編)

      Volume: 69 Pages: 85-92

    • NAID

      120006819638

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 「特別の教科 道徳」と「資質・能力の三つの柱」:「新学習指導要領」における道徳科2018

    • Author(s)
      山口 匡
    • Journal Title

      愛知教育大学研究報告(教育科学編)

      Volume: 67(1) Pages: 17-24

    • NAID

      120006411353

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Book] 考える道徳教育:「道徳科」の授業づくり2018

    • Author(s)
      笹田博通、山口匡、相澤伸幸、八幡恵、吉川友能、走井洋一、齋藤雅俊、坂本雅彦、紺野祐、小池孝範、奥井現理、神林寿幸、清多英羽、池田全之、盛下真優子、寺川直樹
    • Total Pages
      212
    • Publisher
      福村出版
    • ISBN
      9784571101854
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi