• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Developing On-line "moving Image education" program for Teachers

Research Project

Project/Area Number 17K04547
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education
Research InstitutionOsaka Kyoiku University

Principal Investigator

Morita Eiji  大阪教育大学, 連合教職大学院, 教授 (50200415)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 森本 洋介  弘前大学, 教育学部, 准教授 (20633613)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥3,120,000 (Direct Cost: ¥2,400,000、Indirect Cost: ¥720,000)
Fiscal Year 2019: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywordsオンラインプログラム / 動画リテラシー / メディアリテラシー / オンライン学習 / 教師教育 / オンライン / 教育学
Outline of Final Research Achievements

We developed an online teaching program for teachers on “moving image literacy”, aiming to implement it in future school curriculum. The program consisted of following three parts: (1) “Lectures”, (2) “Acquisition Programs”, by which video, audio, and composition technique were learnt, (3) “Technique utilization programs”, in which learnt techniques are used by “video analysis tasks” and “video production tasks”. The development of online teaching program had been completed through two trial experiments with undergraduate students.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究では,学校教員が<動画リテラシー>をオンラインで学修できるプログラムを開発した。大きく2つの意義が指摘できる。第一は,教員向けの本格的な<動画リテラシー>学修プログラム,評価規準も含めて,日本で開発されたことである。これまで日本では,ユネスコの勧告等の国際的な動向にも拘わらずほぼ手つかずの状態であったことを踏まえると,一歩を踏み出せた意義は小さくない。第2に,オンラインでの学修プログラムであることである。<動画リテラシー>を学ぶことの必要性や意義が広く認識されていない現状において,オンラインの形式は全国に広く散らばった状態の受講希望者のニーズに応えることを可能にする仕組みだと言える。

Report

(5 results)
  • 2020 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (6 results)

All 2020 2019 2018

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 3 results) Presentation (3 results)

  • [Journal Article] 動画の読み解き能力を習得するためのオンライン教材〈VVCweb〉試験版の学習効果2020

    • Author(s)
      森本洋介, 松本寿一, 森田英嗣
    • Journal Title

      大阪教育大学紀要 人文社会科学・自然科学

      Volume: 68 Pages: 109-128

    • NAID

      120006804015

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 動画の読み解き能力を習得するためのオンライン教材〈VVCweb〉試験版の学習効果2020

    • Author(s)
      森本洋介, 松本寿一, 森田英嗣
    • Journal Title

      大阪教育大学紀要 人文社会科学・自然科学

      Volume: 68 Pages: 19-128

    • NAID

      120006804015

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 動画リテラシー教育用教材〈VVCweb〉による学習効果2019

    • Author(s)
      森本洋介, 松本寿一, 森田英嗣
    • Journal Title

      弘前大学教育学部紀要

      Volume: 122号 Pages: 131-143

    • NAID

      120006772484

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 動画リテラシーをオンラインで学ぶ学習コースの検討2020

    • Author(s)
      松本 寿一,森本 洋介,森田 英嗣
    • Organizer
      日本教育工学会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report 2019 Research-status Report
  • [Presentation] メディア・リテラシー教育用オンライン教材〈VVCweb〉試験版の学習効果2019

    • Author(s)
      森本洋介,松本寿一,森田英嗣
    • Organizer
      日本教育工学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] LMSとVVCによる動画リテラシー能力獲得支援コースの開発2018

    • Author(s)
      松本寿一,森本洋介,森田英嗣
    • Organizer
      日本教育工学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2022-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi