Project/Area Number |
17K04547
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Education
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Research Institution | Osaka Kyoiku University |
Principal Investigator |
Morita Eiji 大阪教育大学, 連合教職大学院, 教授 (50200415)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
森本 洋介 弘前大学, 教育学部, 准教授 (20633613)
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Project Period (FY) |
2017-04-01 – 2021-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2020)
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Budget Amount *help |
¥3,120,000 (Direct Cost: ¥2,400,000、Indirect Cost: ¥720,000)
Fiscal Year 2019: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
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Keywords | オンラインプログラム / 動画リテラシー / メディアリテラシー / オンライン学習 / 教師教育 / オンライン / 教育学 |
Outline of Final Research Achievements |
We developed an online teaching program for teachers on “moving image literacy”, aiming to implement it in future school curriculum. The program consisted of following three parts: (1) “Lectures”, (2) “Acquisition Programs”, by which video, audio, and composition technique were learnt, (3) “Technique utilization programs”, in which learnt techniques are used by “video analysis tasks” and “video production tasks”. The development of online teaching program had been completed through two trial experiments with undergraduate students.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究では,学校教員が<動画リテラシー>をオンラインで学修できるプログラムを開発した。大きく2つの意義が指摘できる。第一は,教員向けの本格的な<動画リテラシー>学修プログラム,評価規準も含めて,日本で開発されたことである。これまで日本では,ユネスコの勧告等の国際的な動向にも拘わらずほぼ手つかずの状態であったことを踏まえると,一歩を踏み出せた意義は小さくない。第2に,オンラインでの学修プログラムであることである。<動画リテラシー>を学ぶことの必要性や意義が広く認識されていない現状において,オンラインの形式は全国に広く散らばった状態の受講希望者のニーズに応えることを可能にする仕組みだと言える。
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