• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A sociological study of immigrants ritual in elementary school in Japan

Research Project

Project/Area Number 17K04548
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education
Research InstitutionOsaka Kyoiku University

Principal Investigator

Midori Mori/Takamatsu  大阪教育大学, 教育学部, 准教授 (20626478)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2018: ¥130,000 (Direct Cost: ¥100,000、Indirect Cost: ¥30,000)
Fiscal Year 2017: ¥130,000 (Direct Cost: ¥100,000、Indirect Cost: ¥30,000)
Keywords儀礼 / 通過 / 外国籍 / 通過儀礼 / ドラマトゥルギー / 演出論 / ゴッフマン / 教育学 / 哲学 / 社会学
Outline of Final Research Achievements

I observed the processes of belonging to groups through the example of a Brazilian and a Peruvian child from a perspective of rite of passage. It became clear that there was there was one case in which the rite of passage was functioning and one case where it did not work. Because the class teacher created many opportunities for group works thereby ensuring a good functioning rite of passage.
Another child could not belong to the classroom because a teacher ignored the warning signal of this child who slept in class indicative of a not functioning rite.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

管見する限り、(通過)儀礼の視点から、とりわけ外国籍児童の学校での集団適応プロセスについて(集団不適応プロセスについて)考察した研究は、日本で皆無である。
近年、ますます増加する外国籍児童の集団帰属のプロセスを、教員が儀礼という視点から捉え、配慮して学級経営を行うことで、不適応の子どもを少なくするのに寄与すると思われる。本論文でも、班活動・係活動などのグループ活動を学級で増やすこと、クラブ活動や日本語授業の時間帯の集団にアイデンティファイするかもしれないため、こうした時間帯を重視すること、日々ふりがなをうつなどの教材の工夫を凝らすこと、など、担任教師(日本語教員)として配慮すべき点を指摘した

Report

(4 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (11 results)

All 2020 2019 2018 2017 Other

All Int'l Joint Research (2 results) Journal Article (5 results) Presentation (3 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results,  Invited: 3 results) Book (1 results)

  • [Int'l Joint Research] ソウル教育大学(韓国)

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] ライプツィヒ大学(ドイツ)

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] どのように外国籍の子どもを日本社会(学校)に統合するのか ―そのアイデンティティと,学習権の法的整備に着眼―2020

    • Author(s)
      高松みどり・森征樹
    • Journal Title

      『実践学校教育研究』

      Volume: 22 Pages: 27-36

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 子どもの「自己形成空間」の再生と地域学校協働活動についてー支援者の関わりと社会参加を促進する視点についての考察ー2020

    • Author(s)
      高松みどり・糸井英夫
    • Journal Title

      『実践学校教育研究』

      Volume: 22 Pages: 17-26

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] ESDの実践とこれからの教育,ESDの展望(1)大学教育(高等教育)でのESDのあり方2019

    • Author(s)
      高松みどり・中井精一
    • Journal Title

      大阪教育大学紀要. 人文社会科学・自然科学

      Volume: 67 Pages: 149-165

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 有害」コミックの表現規制に関する一考察 ―マンガメディア規制プロセスへの着眼―2019

    • Author(s)
      高松みどり・森征樹
    • Journal Title

      実践教育学研究

      Volume: 21 Pages: 21-30

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] The Dramaturgy in a Classroom2019

    • Author(s)
      Midori Mori
    • Journal Title

      Crosscultural and Interdisciplinary Research in Elementary Education

      Volume: 1 Pages: 71-87

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] The Dramaturgy in a Classroom--A study of school rituals in Japan and Germany--2019

    • Author(s)
      Midori Mori(Takamatsu)
    • Organizer
      ソウル教育大学主催の国際学会、テーマ:Crosscultural and Interdisciplinary Research in Elementary Education
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] The Dramaturgy in a Classroom2019

    • Author(s)
      Midori MORI(Takamatsu)
    • Organizer
      SNUE(ソウル教育大学) 73rd anniversary International Conference
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Support System for Children with Learning Difficulties in Elementary Schools in Japan2017

    • Author(s)
      Midori Takamatsu
    • Organizer
      DNUE International Conference on Slow Learners
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Book] 教師として考えつづけるための教育心理学―多角的な視点から学校の現実を考える2018

    • Author(s)
      弓削洋子、弓削洋子、岸野麻衣、家近早苗、樽木靖夫、時岡晴美、水野治久、伊藤美奈子、松嶋秀明、澤田匡人、加藤弘通、岡田涼、赤木和重、山本真帆、大久保智生、藤澤文、安達智子、牧郁子、高木亮、金子泰之、高松みどり、瀧野揚三
    • Total Pages
      160
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
    • ISBN
      9784779512926
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi