• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Comparative, Historical Study on the Conflict between "Internationalization" of Education and Preservation of "Heimat" in the New Education Movement

Research Project

Project/Area Number 17K04550
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education
Research InstitutionKobe University

Principal Investigator

Watanabe Takanobu  神戸大学, 人間発達環境学研究科, 教授 (30294268)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 山崎 洋子  福山平成大学, 福祉健康学部, 教授 (40311823)
宮本 健市郎  関西学院大学, 教育学部, 教授 (50229887)
山名 淳  東京大学, 大学院教育学研究科(教育学部), 教授 (80240050)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Keywords新教育運動 / 国際化 / 郷土 / ドイツ / イギリス / アメリカ / 日本 / 比較史
Outline of Final Research Achievements

From the end of 19th century to the beginning of 20th century, the New Education Movement spread out in advanced nations. In the 1920s and 1930s, the movement sought for conflicting ideas of "internationalization"of education on the one hand, and preservation of "Heimat" on the other. We can find some contradictions between “Internationalization” and preservation of "Heimat". We tried to unravel the contradiction in theories and practices in the New Education Movement, focusing on various situations in England, Germany, USA and Japan. This study has clarified the conflict between "internationalization" of education and preservation of "Heimat" in the New Education Movement.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は、新教育運動の鍵概念の一つである「郷土」に注目し、教育の「国際化」との関係の諸相を、具体的な教育思想と実践の次元で比較史的に解明しようとするものであり、従来の新教育運動研究ではほとんど未開拓の領域に踏み込む研究として、学術的特色と独自性を有している。また現代的な意義として、国際社会と郷土の関係のあり方を歴史的に探究することにより、「伝統と文化を尊重し、それらをはぐくんできた我が国と郷土を愛するとともに、他国を尊重し、国際社会の平和と発展に寄与する態度を養うこと」(教育基本法第2条の5、2006年改正)の意義と課題を多面的に考察するための基礎的な知見を提供することができるであろう。

Report

(4 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (25 results)

All 2019 2018 2017

All Journal Article (10 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Open Access: 2 results,  Peer Reviewed: 4 results) Presentation (10 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Invited: 4 results) Book (5 results)

  • [Journal Article] 革新主義時代における社会センター運動の興隆と衰退─校舎開放と参加民主主義の実験─2019

    • Author(s)
      宮本健市郎
    • Journal Title

      教育学論究

      Volume: 11 Pages: 143-154

    • NAID

      120006770496

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 教育学の立場から子どもの幸福と教育を考える2019

    • Author(s)
      山﨑洋子
    • Journal Title

      関西教育学会年報

      Volume: 43 Pages: 149-154

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] もう一つの「島の学校」--学校魅力化プロジェクトとしてのドイツ「新教育」2019

    • Author(s)
      山名淳
    • Journal Title

      教育学研究ジャーナル(中国四国教育学会編)

      Volume: 24 Pages: 63-69

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 私はなぜ『田園』研究者になったのか――文化批判の批判を自分史に重ねて2018

    • Author(s)
      山名淳
    • Journal Title

      研究室紀要(東京大学大学院教育学研究科基礎教育学研究室編)

      Volume: 44 Pages: 13-21

    • NAID

      120006498308

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 「インターナショナルからトランスナショナルへの交錯史」探訪-イギリス教育史家の葛藤と矜恃-2018

    • Author(s)
      山﨑洋子
    • Journal Title

      教育学研究(日本教育学会編)

      Volume: 85(4) Pages: 493-505

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Space and Time in the Creative Curriculum: Drama and education in two island nations in the early twentieth century2018

    • Author(s)
      Yoko Yamasaki, Peter Cunningham
    • Journal Title

      Espacio, Tiempo y Educación

      Volume: 5(2) Issue: 2 Pages: 11-33

    • DOI

      10.14516/ete.224

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] An Eastern progressive: Seishi Shimoda as a conduit of innovation between UK and Japan2018

    • Author(s)
      山﨑洋子
    • Journal Title

      言語文化研究所年報(武庫川女子大学言語文化研究所編)

      Volume: 28 Pages: 11-25

    • NAID

      40021654535

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] ジョセフ・リーにおける「よい市民」形成の論理2018

    • Author(s)
      宮本健市郎
    • Journal Title

      アメリカ教育学会紀要(アメリカ教育学会編)

      Volume: 28 Pages: 55-73

    • NAID

      40021554198

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] ジュセフ・リーにおける「よい市民」形成の論理2018

    • Author(s)
      宮本健市郎
    • Journal Title

      アメリカ教育研究

      Volume: 28 Pages: 55-73

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 書評:渡邊隆信著『ドイツ自由学校共同体の研究-オーデンヴァルト校の日常生活史-』2017

    • Author(s)
      山名淳
    • Journal Title

      近代教育フォーラム

      Volume: 26 Pages: 151-153

    • NAID

      40021364110

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] Perspectives on the entangled history of New Education Movement: Elizabeth Hughes, Tetsu Yasui and Harriet Finlay-Johnson2019

    • Author(s)
      Yoko Yamasaki
    • Organizer
      World Education Research Association Focal Meeting 2019
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 新教育運動における「国際化」の進展と「郷土」形成論2019

    • Author(s)
      渡邊隆信、宮本健市郎、山﨑洋子
    • Organizer
      教育史学会第63回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] ビルドゥング・アーキテクチャ・ゲヴァルト--教育史記述における規律論の限界を超えるための問題枠組を求めて2018

    • Author(s)
      山名淳
    • Organizer
      比較教育社会史研究会2018年秋期例会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] もう一つの「島の学校」--学校魅力化プロジェクトとしてのドイツ「新教育」2018

    • Author(s)
      山名淳
    • Organizer
      中国四国教育学会第70回大会公開シンポジウム
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 教育学の立場から子どもの幸福と教育を考える:Children-Our future; Teachers’ challenge and reward2018

    • Author(s)
      山﨑洋子
    • Organizer
      関西教育学会第70回大会公開シンポジウム
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] Transcultural collaboration for personal development in early childhood education: Tetsu Yasui and Elizabeth Hughes2018

    • Author(s)
      Yoko Yamasaki, Peter Cunningham
    • Organizer
      The 8th Froebel International Conference
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] アメリカ・ナショナリズムの展開と「良き市民」の形成2018

    • Author(s)
      宮本健市郎
    • Organizer
      アメリカ教育学会第30回大会公開シンポジウム
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 21世紀以降の西洋教育史研究の成果と課題─「新教育」研究を中心に─2018

    • Author(s)
      宮本健市郎
    • Organizer
      教育史学会第62回大会シンポジウム
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 綴り方教育の背景としての新教育運動2018

    • Author(s)
      渡邊隆信
    • Organizer
      武庫川女子大学言語文化研究所シンポジウム
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] An Eastern progressivist: Seishi Shimoda as transnational conduit of innovation between UK and Japan2017

    • Author(s)
      Yoko Yamasaki
    • Organizer
      Winchester University, UK
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] イギリスの子ども虐待防止とセーフガーディング2019

    • Author(s)
      山﨑洋子(分担執筆)
    • Total Pages
      288
    • Publisher
      明石書店
    • ISBN
      9784750349459
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 教育的関係の解釈学2019

    • Author(s)
      丸山恭司・山名淳編(渡邊隆信分担執筆)
    • Total Pages
      268
    • Publisher
      東信堂
    • ISBN
      9784798915494
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 教育史研究の最前線Ⅱ2018

    • Author(s)
      教育史学会編(渡邊隆信・山名淳・宮本健市郎分担執筆)
    • Total Pages
      307
    • Publisher
      六花出版
    • ISBN
      9784866170428
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 空間と時間の教育史-アメリカの学校建築と授業時間割からみる2018

    • Author(s)
      宮本健市郎
    • Total Pages
      322
    • Publisher
      東信堂
    • ISBN
      9784798914879
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] Educational Progressivism, Cultural Encounters and Reform in Japan2017

    • Author(s)
      Yoko Yamasaki and Hiroyuki Kuno (eds.)
    • Total Pages
      222
    • Publisher
      Routledge
    • ISBN
      9781138955639
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2023-03-16  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi