• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Historical Study on Relationships between Education and Religion: with a Reference to Meanings of the Modernization of Japan for Buddhism Priests

Research Project

Project/Area Number 17K04554
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education
Research InstitutionOkayama University

Principal Investigator

Kajii Kazuaki  岡山大学, 教育学域, 教授 (60342094)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥3,380,000 (Direct Cost: ¥2,600,000、Indirect Cost: ¥780,000)
Fiscal Year 2019: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2018: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywords寺院 / 僧侶 / 近代化 / 人間形成 / 寺子屋 / 私塾 / 手書き文書 / 西本願寺 / 学林 / 僧侶教育・仏教研究 / 阿波国 / 教育史 / 宗教史 / 近代転換期 / 日本 / 近世・近代移行期 / 宗教文化 / 近世 / 近代 / 仏教史 / 僧侶教育
Outline of Final Research Achievements

This research is to explore the situation and characteristics of education development from the 18th century to the 19th century, staying educational folkways and patterns of early-modern in the tide of the modern times in Japan. I discussed education from a viewpoint of a relationship with religion particularly and pointed out that, first, the condition of being closely connected to each other was one of the essence of a certain matter on education as human development through modernization of Japanese society, second, religious people, especially Buddhism priests each fulfilled often not only a doctrinal and courtesy role but also an educational and academic one.
Primary historical documents included handwritten manuscripts at local temples were gathered and analyzed diligently.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

教育が政治、経済、文化、科学などの要素と関連して成立する領域であり、宗教も教育と切り離し得ない要素であることを、歴史研究を通じて論及した。前近代社会における教育と宗教の混交状況はもちろんであるが、近代移行期においても宗教が人間形成に果たす意義は分厚い。社会教育における宗教性は無論、学校教育においてもそれは認めうる。
江戸時代の寺子屋から明治時代の学校への移行は、教育を制度化するものであり、ほぼ世俗化を意味した。しかし、教育や学問という「知」の担い手としての仏教者(僧侶)は、近代学校の教師の一角を占めた。特定教義を教える宗教教育ではなく、精神の「潤」の加味として宗教教育を捉える視点も指摘した。

Report

(6 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (6 results)

All 2022 2021 2019 2018 2017

All Journal Article (4 results) (of which Open Access: 3 results,  Peer Reviewed: 1 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] A Study on Buddhist Learned Priests in Awa Province in the Early Modern Period: With a Focus on Case of Their Entrance into Gakurin, a Training Facility for Priests Belonging to Nishi Hongan-ji Temple2022

    • Author(s)
      梶井 一暁
    • Journal Title

      岡山大学大学院教育学研究科研究集録

      Volume: 179 Pages: 15-25

    • DOI

      10.18926/bgeou/63235

    • URL

      https://ousar.lib.okayama-u.ac.jp/63235

    • Year and Date
      2022-02-24
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 教員養成に関する比較発達史研究の試み(3):ドイツ教育書を読む明治期日本の小学校教師2021

    • Author(s)
      梶井一暁、他4人
    • Journal Title

      岡山大学大学院教育学研究科研究集録

      Volume: 176 Pages: 23-36

    • NAID

      120006980459

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 近世浄土真宗修学僧に関する一考察 : 農民子弟の学寮修学と寺院住持2018

    • Author(s)
      梶井一暁
    • Journal Title

      史学研究

      Volume: 301 Pages: 1-26

    • NAID

      40021705271

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 文字学習の場としての近世寺院に関する一考察2017

    • Author(s)
      梶井一暁
    • Journal Title

      岡山大学大学院教育学研究科研究集録

      Volume: 166 Pages: 1-12

    • NAID

      120006368122

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Book] 教育史(新・教職課程演習2)2022

    • Author(s)
      尾上雅信・三時眞貴子・梶井一暁
    • Total Pages
      229
    • Publisher
      教育史
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] 日本の教育史を学ぶ2019

    • Author(s)
      田中卓也編
    • Publisher
      東信堂
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi