• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The role and problems of educational support for vagrant children: a life history of vagrant children in the late 19th century England

Research Project

Project/Area Number 17K04556
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education
Research InstitutionHiroshima University

Principal Investigator

Santoki Makiko  広島大学, 人間社会科学研究科(教), 准教授 (90335711)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2020: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2019: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywords児童福祉史 / 虐待 / イギリス / インダストリアル・スクール / 児童福祉 / ライフ・ヒストリー / 敎育史 / 虐待児の教育 / イギリス教育史 / ライフヒストリー / 子ども / ネグレクト / 浮浪児 / 売春婦の子ども / 教育史 / イギリス史 / 社会福祉 / 就学支援
Outline of Final Research Achievements

This research analyses the factors central to the practices and realities of historical educational support for destitute and neglected children in the Manchester Certified Industrial Schools (MCIS) to determine how the schools acted to support the lives of children who were removed from parental guardianship. In nineteenth-century England, the most vulnerable children, destitute and often neglected (specifically, those considered to have improper guardianship), posed a serious challenge to public order in urban society. This study employs primary records to trace the experiences of four children during and after MCIS enrolment. Prior to the current study, none of these records had been used in research. The analysis of records demonstrates that MCIS officers supported and followed up students even after they were discharged to help them survive without their parents and become conventional members of society.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は記録の残らない社会的に最も脆弱な子どもたちが、教育を受けたのち、どのような人生を歩んだのかの一端について明らかにした。これはこれまでの先行研究では明らかにされてこなかったものである。浮浪児の多くが貧困あるいは親からのネグレクトを理由に就学支援を受けた子どもたちであり、日本のみならずグローバルに子どもの貧困・虐待が問題視される今日にあって、「生きること」において就学が果たした役割と課題、社会的に最も脆弱な子どもたちを社会の通常のメンバーとすることを可能にした要因を具体的に明らかにした。この点は、現在の虐待児や極貧児に対する支援に歴史的示唆を与えるものである。

Report

(5 results)
  • 2020 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (8 results)

All 2021 2019 2018 2017

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 2 results) Presentation (3 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Invited: 2 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] From being the most vulnerable children to becoming conventional members of society: four cases from Manchester certified industrial schools, c. 1880-19202021

    • Author(s)
      Makiko Santoki
    • Journal Title

      History of Education

      Volume: online Issue: 4 Pages: 1-19

    • DOI

      10.1080/0046760x.2020.1858193

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 子どもの養育責任と売春婦ーマンチェスタ認定インダストリアル・スクールの入学・対抗記録からー2019

    • Author(s)
      三時眞貴子
    • Journal Title

      女性とジェンダーの歴史

      Volume: 6 Pages: 15-28

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 家庭・教師・就労と生存保障ー「生きること」の仕組みについて考えるー2018

    • Author(s)
      三時眞貴子
    • Journal Title

      教育学研究ジャーナル

      Volume: 22 Pages: 57-62

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 19-20世紀転換期マンチェスタにおける「適切な養育を受けていない」子どもの包摂と教育ーある姉妹の「経験」からー2017

    • Author(s)
      三時眞貴子
    • Journal Title

      九州歴史科学

      Volume: 45 Pages: 1-30

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] The Life and Education of Children at the Manchester Certified Industrial Schools, c. 1880-19202019

    • Author(s)
      Makiko Santoki
    • Organizer
      History 0f Education
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] <教育>の拡散と生存保障ーイギリス教育史の立場からー2017

    • Author(s)
      三時眞貴子
    • Organizer
      中国四国教育学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 子どもの養育責任と売春婦ーマンチェスタ認定インダストリアル・スクールの入学・退校記録から2017

    • Author(s)
      三時眞貴子
    • Organizer
      イギリス女性史研究会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Invited
  • [Book] 失われた子どもたちー第二次世界大戦後のヨーロッパの家族再建2019

    • Author(s)
      タラ・ザーラ著、三時眞貴子、北村陽子監訳
    • Total Pages
      399
    • Publisher
      みすず書房
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2022-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi