• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Factors promoting and hindering teacher reflection

Research Project

Project/Area Number 17K04560
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education
Research InstitutionFukuoka University of Education

Principal Investigator

Tsuneka Wakaki  福岡教育大学, 大学院教育学研究科, 教授 (90454579)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
Fiscal Year 2019: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywordsリフレクション / 教師教育 / 要因の解明 / 省察力育成 / 省察の促進 / 養成機関でのリフレクション / レジリエンス / 自分軸 / 自己探究 / 阻害と促進要因 / 学校現場のリフレクション研修 / 省察を促進・阻害する要因 / 省察促進のための学習イメージ / 教師教育者 / 省察発生の場面の発見 / 省察とレジリエンスの関係性 / 省察の定義 / 省察の具体的ツールと意義 / 省察の学修内容と道筋 / 省察に向かうパターン / 教育学
Outline of Final Research Achievements

Reflective competence is essential for being a 'teacher who keeps learning'. However, as basic research to cultivate the ability to reflect, the clarification of the factors that promote and inhibit reflection is not sufficient. Therefore, we worked on clarifying the factors that promote and inhibit reflection. The research focused on analysing the descriptions of graduate students in the teaching profession, but it was also possible to carry out a site visit to teacher education in the Netherlands in March 2023, which had been extended by the Corona Disaster. As a result of this research, five facilitating factors and eight inhibiting factors were derived. It is particularly significant that we were able to identify situations in which reflection occurred and feelings of avoidance of reflection based on the analysis of graduate students' reports. In addition to the above, we also considered what is necessary to promote reflection and were able to identify five points.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

省察,リフレクションの研究では,省察力は何か,どう育てるのかという視点からの追究は多い。しかしその前に,省察の促進・阻害要因の解明についても意識を向ける必要がある。また,省察の内実を自己探究とした場合,自己否定につながるのではないかという恐れを抱く教員も存在する。省察を行うことを前提ではなく,それが必要ではあるが,そこに至れない理由や,継続できない理由を解明しなければならない。
そうした現状に対し,本研究の成果は,促進・阻害の状況をイメージ化することができ,省察発生の場面,省察を忌避する感情を捉えることもできた。本研究の成果は,省察,リフレクションに対する基礎的研究として学術的意義がある。

Report

(7 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (20 results)

All 2023 2021 2020 2019 2018 2017

All Journal Article (12 results) (of which Open Access: 7 results,  Peer Reviewed: 2 results) Presentation (7 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 教職大学院の「学校における実習」に対する教師教育者の関わり2023

    • Author(s)
      若木常佳
    • Journal Title

      福岡教育大学紀要

      Volume: 73

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] 教師養育者による自己探究の実際2021

    • Author(s)
      若木常佳
    • Journal Title

      福岡教育大学大学院教職大学院年報

      Volume: 11 Pages: 187-196

    • NAID

      40022602378

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] リフレクションへの志向性の形成を促す学習内容に対する提案:教職大学院での実践の具体に基づいて2020

    • Author(s)
      若木常佳
    • Journal Title

      教育学ジャーナル

      Volume: 25 Pages: 55-63

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] リフレクションとレジリエンスの関連についての考察 : 今後の教師教育の手がかりを求めて2019

    • Author(s)
      若木常佳
    • Journal Title

      福岡教育大学紀要

      Volume: 68 Pages: 133-147

    • NAID

      120006591893

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] オランダでの研修報告 - リフレクションの促進との関係に着目して -2019

    • Author(s)
      若木常佳・池上詠子・占部真澄・春日清美
    • Journal Title

      福岡教育大学大学院教育学研究科教職実践専攻年報

      Volume: 9 Pages: 319-332

    • NAID

      40022474179

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] リフレクションとレジリエンスの関連についての考察-今後の教師教育の手がかりを求めて-2019

    • Author(s)
      若木常佳
    • Journal Title

      福岡教育大学紀要

      Volume: 68-4 Pages: 133-147

    • NAID

      120006591893

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] オランダでの研修報告-リフレクションの促進との関係に着目して-2019

    • Author(s)
      若木常佳・池上詠子・占部真澄・春日清美
    • Journal Title

      福岡教育大学大学院教職実践専攻年報

      Volume: 9 Pages: 319-332

    • NAID

      40022474179

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 教職大学院の教育内容についての検討-日本の学校教育に関する教職大学院教員と院生の意識の考察-2019

    • Author(s)
      坂井清隆・若木常佳
    • Journal Title

      福岡教育大学大学院教職実践専攻年報

      Volume: 9 Pages: 63-72

    • NAID

      40022474213

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 教師の意識の変容の考察-学習者の自己学習力育成に関わる過程からー2019

    • Author(s)
      三木祐佳里・若木常佳
    • Journal Title

      福岡教育大学大学院教職実践専攻年報

      Volume: 9 Pages: 113-122

    • NAID

      40022474128

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 教師のリフレクション力を促進・阻害する要因について2018

    • Author(s)
      若木常佳
    • Journal Title

      教育学研究紀要

      Volume: 64 Pages: 204-209

    • NAID

      40021869141

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 教師が行うリフレクションについて-KorthagenとKegan-から2018

    • Author(s)
      若木常佳
    • Journal Title

      福岡教育大学紀要

      Volume: 第67号 第4分冊 Pages: 241-255

    • NAID

      120006415913

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Y氏の記録(週案)ー1年目ー2018

    • Author(s)
      若木常佳
    • Journal Title

      福岡教育大学大学院教職実践専攻年報

      Volume: 8 Pages: 193-200

    • NAID

      120006496281

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 教師教育者の自己認識と専門職性に関する実践的研究2019

    • Author(s)
      若木常佳
    • Organizer
      日本教師学学会20回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] リフレクションへの指向性の育成について-学部と教職大学院の取り組みの実際-2019

    • Author(s)
      若木常佳・宮本浩治・矢野博之・藤原顕
    • Organizer
      日本教師 教育学会第29回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] リフレクションの志向性形成の試み-「自己探究」を促すMy Book作成-2019

    • Author(s)
      若木常佳
    • Organizer
      九州国語教育学 会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 教師教育者の自己認識と専門職性に関する実践的研究2019

    • Author(s)
      若木常佳
    • Organizer
      日本教師学学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 教師のリフレクション力を促進・阻害する要因について2018

    • Author(s)
      若木常佳
    • Organizer
      中国四国教育学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] リアリスティック・アプローチによる教員研修の可能性-静岡県総合教育センターでの実地調査に基づいて-2018

    • Author(s)
      矢野博之・若木常佳
    • Organizer
      日本教師教育学学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] リフレクションのためのツールとその意義2017

    • Author(s)
      若木常佳
    • Organizer
      日本教師教育学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 国語科教育における理論と実践の統合2018

    • Author(s)
      全国大学国語教育学会編
    • Total Pages
      7
    • Publisher
      東洋館出版
    • ISBN
      1923037010004
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi