• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Clinical pedagogy research on "disparity and learning" in Okinawa-To improve the quality of teacher education

Research Project

Project/Area Number 17K04561
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education
Research InstitutionUniversity of the Ryukyus

Principal Investigator

Rori Murakami  琉球大学, 教育学部, 教授 (40219910)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 伊禮 三之  仁愛大学, 人間生活学部, 教授 (00456435)
望月 道浩  琉球大学, 教育学部, 准教授 (10352642)
辻 雄二  琉球大学, 教育学部, 教授 (20272122)
山口 剛史  琉球大学, 教育学部, 准教授 (20381197)
武藤 清吾  琉球大学, 教育学部, 教授 (30441504)
長谷川 裕  琉球大学, 人文社会学部, 教授 (30253933)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywords格差と学び / 沖縄 / 貧困と学力 / 教師のライフヒストリー / 養護教諭 / 学力保障 / 臨床教育学 / ケア / ナラティブ的探究 / 情動 / 格差 / 学び / 貧困 / 学力問題 / ケア的アプローチ / 教師教育
Outline of Final Research Achievements

This research focuses on an elementary school in Okinawa, which have severe issues over "poverty and academic ability." Based on 10 years of collaborative research between the elementary school and the local university, we derived, in order to overcome disparities,we must care for <voices that can not be voiced> emanating from the bottom of children suffering from poverty and violence, and create learning that values the area of emotions. We raised the keyword "education practice that connects learning and caring" with practice. Furthermore, the narattive inquiary to elementary school teachers who have accumulated joint research have shown how "learning community as professionalism" can be formed by caring community centering nursing teacher.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

学力結果が良好な学校が「成果報酬としての自律性」を享受する一方、マイノリティが集住する「不利」な学校では標準化に向けた過度な介入が行われ、結果として学びの質をめぐる格差が拡大する矛盾が指摘されている。本研究は、養護教諭を中心とするケアリング・コミュニティを礎とし、「学びとケアをつなぐ教育実践」をキーワードとする「専門職の学び合うコミュニティ」形成のあり方について、実践記録集の作成及びナラティブ的探究方法によって示した。この知見は「専門職の学び合うコミュニティはケアリングの文化と組み合わせることで最も効果的に機能する」というアンディ・ハーグリーブス(1998=2015)の指摘と合致する。

Report

(4 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (12 results)

All 2020 2019 2018

All Journal Article (6 results) (of which Peer Reviewed: 3 results) Presentation (4 results) (of which Invited: 1 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] <格差と学び>問題との取り組みと「学びとケアをつなぐ」ことの意味2020

    • Author(s)
      長谷川裕
    • Journal Title

      琉球大学大学院教育学研究科高度教職実践専攻紀要

      Volume: 4 Pages: 25-46

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 琉球・沖縄と生活綴方2020

    • Author(s)
      村上呂里
    • Journal Title

      国語教育史研究

      Volume: 20 Pages: 26-38

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] あまん童話の授業の可能性と課題2020

    • Author(s)
      村上呂里
    • Journal Title

      言語文化論叢

      Volume: 16 Pages: 23-36

    • NAID

      120006955922

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 貧困に対するペダンゴチックなまなざし-主として学校教員についての検討を通して2019

    • Author(s)
      長谷川裕
    • Journal Title

      唯物研究年誌

      Volume: 23 Pages: 71-98

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 量と質を充実させる語彙指導のために2019

    • Author(s)
      村上呂里
    • Journal Title

      月刊国語教育研究

      Volume: 567 Pages: 4-9

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「内なることば」を耕す教育実践の系譜-峰地光重の場合-2018

    • Author(s)
      村上呂里
    • Journal Title

      国語教育史研究

      Volume: 18 Pages: 49-60

    • NAID

      40021519928

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 貧困問題と学力問題の間で苦悩する地域で求められる教師の専門性とは何か2018

    • Author(s)
      望月道浩、村上呂里、山口剛史、辻雄二
    • Organizer
      日本臨床教育学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 困難を抱えた地域における教師の専門性の探究―伴走者である教師教育者として2018

    • Author(s)
      村上呂里
    • Organizer
      日本臨床教育学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 貧困に対するペダゴジックなまなざし─学校教員のそれについての事例的把握及び理論的考察2018

    • Author(s)
      長谷川裕
    • Organizer
      唯物論研究協会第41回研究大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 社会とその変動をどう捉え、教育目標をどう設定するか―〈生活世界とシステム〉という視点から―2018

    • Author(s)
      長谷川裕
    • Organizer
      教育目標・評価学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 沖縄における「格差と学び」をめぐる臨床教育学研究ー教師教育の質的向上をめざして2020

    • Author(s)
      友利良子・長谷川裕・武藤清吾・村上呂里・望月道浩
    • Total Pages
      142
    • Publisher
      第一印刷
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 海と空の小学校から学びとケアをつなぐ教育実践-自尊感情を育むカリキュラムマネジメント2018

    • Author(s)
      沖縄 八重山学びのゆいまーる研究会 村上呂里 山口剛史 辻雄二 望月道浩
    • Total Pages
      177
    • Publisher
      明石書店
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi