• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of a Music Experience Program for the Professional and Aesthetic Value Formation of Music Teachers

Research Project

Project/Area Number 17K04569
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education
Research InstitutionFukuyama City University

Principal Investigator

Koyama Noriko  福山市立大学, 教育学部, 教授 (10454852)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 瀧川 淳  国立音楽大学, 音楽学部, 准教授 (70531036)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2019: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywords鑑賞 / 小学校教師 / 音楽経験 / プログラム / 教師教育 / 音楽経験プログラム / 専門性 / 価値観 / 音楽家 / 学習指導要領 / 能力の可視化 / 音楽の諸要素 / 教師 / 聴く力 / 音楽
Outline of Final Research Achievements

As a result of analyzing and considering the teachers' conversations during the Music Experience Program conducted within the study period, it became clear that the participants recognized new ways of listening to music by being exposed to different ways of perceiving the same piece of music. At the same time, the conversations among the participants revealed the communicative nature of the content that the composer put into the piece of music, and also suggested that awareness of that "there is no right answers" in the way of feeling music opens up the possibility of the act of listening to music.
In addition, We discussed the self-objectivity and transmissibility of art, and indicated that although music is inherently transmissive, it is precisely because of the discrepancy between the "substance of the content" by the composer and its reception by the audience that a new "substance of the content" beyond the composer's intention may be found.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の目的は教師のための音楽経験プログラムを構築し,教師の価値体系の形成及び変容を促すことであったが,研究期間中にCovid-19の感染拡大に見舞われたことによって,当初の計画していた回数での実施は困難な状況となった。回数は限られたものの,作曲家やヴァイオリニストといった音楽家とともに小学校教師に対して実施した音楽経験プログラムでは,教師たちに音楽の捉え方に変容が見られた。その成果は,日本音楽教育学会,日本教育実践学会で発表を行うとともに論文として公表した。
また,公共ホール館長,経営論研究者とともに音楽文化振興に関するオンラインシンポジウムを開催し,地域住民に対しても研究成果の公表に努めた。

Report

(7 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (19 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019 2018

All Journal Article (9 results) (of which Open Access: 6 results,  Peer Reviewed: 3 results) Presentation (6 results) Book (4 results)

  • [Journal Article] Research on the Impressions of Different Types of Music Appreciation on Children2023

    • Author(s)
      瀧川淳
    • Journal Title

      研究紀要 = Kunitachi College of Music journal

      Volume: 57 Pages: 87-98

    • DOI

      10.20675/00002555

    • ISSN
      0288-5492
    • URL

      http://id.nii.ac.jp/1520/00002555/

    • Year and Date
      2023-03-31
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 報告 時代性・地域性とともに生きた小学校教師の事例―基礎・基本と子どもの主体性の「両輪」を探求した教師の語り―2022

    • Author(s)
      古山典子,藤井康之
    • Journal Title

      音楽教育学

      Volume: 52‐2

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] オンラインライブコンサートの教育効果と可能性について2021

    • Author(s)
      瀧川淳,古山典子
    • Journal Title

      音楽教育実践ジャーナル

      Volume: 19 Pages: 43-51

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 音楽科授業における達人教師のワザ―効果的な説明にみる動的な特徴―2021

    • Author(s)
      早川倫子,小川容子,古山典子,井本美穂
    • Journal Title

      岡山大学大学院教育学研究科研究収録

      Volume: 178

    • NAID

      120006980463

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 教師の「音楽を聴く力」を育む音楽経験プログラム(1):理論的背景と実践の考察2020

    • Author(s)
      古山典子
    • Journal Title

      福山市立大学教育学部研究紀要 = Bulletin of the Faculty of Education, Fukuyama City University

      Volume: 8 Pages: 45-55

    • DOI

      10.15096/fcu_education.08.05

    • NAID

      120006846061

    • Year and Date
      2020-02-28
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Various Effects Inspired by Creating Music with Digital Audio Workstation2020

    • Author(s)
      Noriko Koyama
    • Journal Title

      International Journal of Creativity in Music Education

      Volume: 7 Pages: 65-86

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 音楽科における鑑賞教育に関する基礎的考察:学習指導要領における「鑑賞」2019

    • Author(s)
      古山典子
    • Journal Title

      福山市立大学教育学部研究紀要 = Bulletin of the Faculty of Education, Fukuyama City University

      Volume: 7 Pages: 55-66

    • DOI

      10.15096/fcu_education.07.04

    • NAID

      120006622329

    • Year and Date
      2019-02-28
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 音楽科における鑑賞教育に関する基礎的考察2019

    • Author(s)
      古山典子
    • Journal Title

      学校音楽教育実践論集

      Volume: 3 Pages: 51-52

    • NAID

      130007666266

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 質問紙調査に見る教師の音楽指導観:自由記述回答の計量テキスト分析を通して2018

    • Author(s)
      古山典子/瀧川淳
    • Journal Title

      福山市立大学教育学部研究紀要 = Bulletin of the Faculty of Education, Fukuyama City University

      Volume: 6 Pages: 19-29

    • DOI

      10.15096/fcu_education.06.03

    • NAID

      120006461236

    • Year and Date
      2018-02-28
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 小学校教師を対象とした音楽鑑賞経験プログラムの実証研究2022

    • Author(s)
      古山典子,瀧川淳
    • Organizer
      日本教育実践学会第25回研究大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 時代性・地域性とともに生きた小学校教師の事例―基礎・基本と子どもの主体性の「両輪」を探求した教師の語り―2022

    • Author(s)
      古山典子,藤井康之
    • Organizer
      日本音楽教育学会第53回大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 「達人」とされる音楽教師のワザ―言語による説明に着目して―2020

    • Author(s)
      小川容子,古山典子,井本美穂,早川倫子
    • Organizer
      日本音楽教育学会第51回オンライン大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校教師のための音楽経験プログラム(1)―「音楽を聴く力」の育成に着目してー2019

    • Author(s)
      古山典子
    • Organizer
      日本音楽教育学会第50回東京大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 音楽科における鑑賞教育に関する基礎的考察2018

    • Author(s)
      古山典子
    • Organizer
      日本学校音楽教育実践学会第23回全国大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 趣味としての音楽ソフトによる創作活動における音楽活動の様相2018

    • Author(s)
      古山典子
    • Organizer
      夏季音楽教育研究会(聖心女子大学)
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 1人1台端末でみんなつながる!音楽授業のICT活用ハンドブック2022

    • Author(s)
      瀧川 淳
    • Total Pages
      136
    • Publisher
      明治図書出版
    • ISBN
      9784183494399
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 音楽教育研究ハンドブック2019

    • Author(s)
      日本音楽教育学会
    • Total Pages
      247
    • Publisher
      音楽之友社
    • ISBN
      9784276311404
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 教員養成課程小学校音楽科教育法2019

    • Author(s)
      有本真紀/阪井恵/津田正之編著
    • Total Pages
      221
    • Publisher
      教育芸術社
    • ISBN
      9784877888237
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 新版教員養成課程小学校音楽科教育法2019

    • Author(s)
      有本真紀/阪井恵/津田正之編著
    • Total Pages
      221
    • Publisher
      教育芸術社
    • ISBN
      9784877888237
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi