• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Teacher Training Course and Specialized field of cultural science different from culture in French Third Republic

Research Project

Project/Area Number 17K04572
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education
Research InstitutionShokei Gakuin College

Principal Investigator

Ota Kenji  尚絅学院大学, 総合人間科学系, 教授 (00331281)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Fiscal Year 2019: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2018: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2017: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Keywordsフランスの教員養成課程 / ライシテ / 一般教養概念 / F.ビュイッソン / ワロン / フランスの新教育 / 世俗的道徳教育論 / 世俗的道徳教育理論 / 教養教育 / 教員養成制度 / エピステモロジー / A.バイエ / 道徳教育論 / モラルサイエンス / 新教育運動 / ジャン・ゼイ / 統一学校運動 / フランス第三共和制 / 教員養成課程 / 人文科学教育
Outline of Final Research Achievements

This paper has two goals.The first aim is to take a detailed look at issues regarding the Teacher Training Course in the French Third Republic and compile a handbook. This is a critique of teacher training problem by non-clergy in secular moral education institutions established in part as a result of the separation of the Church and the State.However, the handbook about Teacher Training Course will be finished as soon as primary sources of inspections are sufficient.The second aim is to show that cultural science and natural science are interrelated and that the real enemy of cultural science is culture rather than natural sciences,because the “specialized field” of cultural science has been defined.In French Third Republic, the view of culture had been changed by New Education and by Marxism.Thus, the view of culture became linked with working together and working, This advanced social participation and social reform.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

一般教養概念について述べる。第三共和制期にその契機が複数確認された。一つ目はリベラルアーツの伝統的な教養概念である。二つ目は人権概念・人権運動と結びついた教養概念である。政教分離の推進者F.ビュイッソンは人権同盟の指導者でもあり、女性・移民の人権問題にも取り組みノーベル平和賞を受賞している。この系譜の教養論がある。三つ目は心理学者ワロン、科学者ランジュヴァンに共通してみられる教養概念であり、エビデンスに基づきながら、労働概念・職業概念と結びついた教養概念でもある。四つ目は新教育運動と結びついた教養概念である。以上四つの教養概念の諸契機が確認された。

Report

(4 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (3 results)

All 2019 2018

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 1 results) Presentation (1 results) (of which Invited: 1 results)

  • [Journal Article] F.ビュイッソンにおけるライックな道徳教育論の諸相 ―「ライック信仰」を説くプロテスタントの信仰・理性・自由-2019

    • Author(s)
      太田健児
    • Journal Title

      尚絅学院大学紀要学内紀要

      Volume: 第77号 Pages: 49-58

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] フランス第三共和制後期における社会学とエピステモロジー -デュルケーム社会学及びA.ベイエのエトロジーとの関連から2018

    • Author(s)
      太田健児
    • Journal Title

      人間学論究

      Volume: 第1号 Pages: 63-81

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] デュルケーム社会学とエピステモロジーーデュルケーム社会学のディシプリンを支える「科学性の問題」ー2019

    • Author(s)
      太田健児
    • Organizer
      日仏社会学会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Invited

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi