• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Identifying Learning Outcomes and Structures in International Network Learning for Higher Education Practice

Research Project

Project/Area Number 17K04577
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education
Research InstitutionSophia University

Principal Investigator

Maruyama Hideki  上智大学, 総合グローバル学部, 准教授 (10353377)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 伊井 直比呂  大阪府立大学, 人間社会システム科学研究科, 教授 (30600001)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywords変容的学習 / ユネスコスクール・ネットワーク / バルト海プロジェクト / ASPnet / 協働学習 / ESD / 持続可能な開発のための教育 / ユネスコスクールネットワーク
Outline of Final Research Achievements

The research purposes: to organize the network learning and to analyze learning outcomes by transformative learning theory. Method: literature review, action research, fieldworks and interviews. The different concepts were identified between ESD in Japan and other countries as well as ones between ESD and Sustainable Education. The former difference was mainly that Japanese ESD focused on personal skills development; others on sustainability. The latter was that ESD included reform-based approach, while Sustainable Education gave more attention to deep sustainability. As the action research, we develop a participatory learning model of networking in Japan and with other countries.The participants showed their transformation in their values and attitudes, surveyed and observed at a UNESCO Baltic Sea Project Workshop, in which 9 European countries and two Japanese universities participated. Some results were included in my publication in 2019.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

学校教育が、他人に定められたパッケージを効率的に内在化する空間として見なされ、かつ学校を経て「成功」した者たちがその機能を強化・正当化する中、21世紀の教育は学習者にとっての教育の意味がより問われる。本研究は、学習者が自ら作り上げる教育空間を、多様性を担保できるネットワーク側学習モデルによって検証および実践したものであった。研究成果の社会的インパクトは小さいが、参画した若者および大人の変容は明らかで、特に欧州諸国において日本などの東アジア形「詰め込み教育」が否定的に見られる中、本研究のワークショップ参加者たちは日本の良さを感銘していた。その分析枠にはノンフォーマル教育があったためである。

Report

(4 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (17 results)

All 2019 2018 2017

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (8 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results,  Invited: 2 results) Book (6 results)

  • [Journal Article] 学習者のウェルビーイングからみる持続可能性とそれを支える国際ESDネットワーク2019

    • Author(s)
      丸山英樹、齋藤有香
    • Journal Title

      グローバル・コンサーン

      Volume: 1 Pages: 19-37

    • NAID

      130007980435

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Challenges for immigrants in formal and informal education settings in Japan2018

    • Author(s)
      Maruyama, H.
    • Journal Title

      UNESCO Global Education Monitoring Report

      Volume: 2019 Pages: 1-17

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] Education in the Asia-Pacific region : issues, concerns and prospects2018

    • Author(s)
      Maruyama, H.
    • Journal Title

      Japanese Education in a Global Age. Education in the Asia-Pacific Region: Issues, Concerns and Prospects

      Volume: 46 Pages: 195-210

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] Well-being for Sustainable Futures: from Nonformal Education and Individual Learning Opportunity2019

    • Author(s)
      Maruyama, H.
    • Organizer
      World Education Research Association 2019 Conference: 10th Anniversary
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 国際理解教育のSDGs と人間開発(UNDP) への貢献 - 国際理解教育、ESD、GCED、SDGs -2019

    • Author(s)
      伊井直比呂
    • Organizer
      国際理解教育学会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 移民・難民の受け入れに伴うノンフォーマル教育の機会-ドイツのNGOキロン・オンライン高等教育も参考に-2018

    • Author(s)
      丸山英樹
    • Organizer
      日本比較教育学会第54回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 「ポスト真実」時代における人間形成:ノンフォーマル教育からのアプローチ2018

    • Author(s)
      丸山英樹
    • Organizer
      日本教育社会学会 第 70 回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 国際イニシアチブと学力観:21世紀において誰が・何のための能力を決めるのか2017

    • Author(s)
      丸山英樹
    • Organizer
      日本国際理解教育学会、第27回研究大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] ノンフォーマル教育としてのスタディツアー:U理論を参照に2017

    • Author(s)
      丸山英樹
    • Organizer
      日本国際理解教育学会、第27回研究大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] Education policies for immigrants in Japan2017

    • Author(s)
      Maruyama, H.
    • Organizer
      UNESCO Consultation Workshop: The 2019 Global Education Monitoring Report on Education and Migration
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Le Systeme educatif pour les immigrants au Japon et Ibasho2017

    • Author(s)
      Maruyama, H.
    • Organizer
      Diversite culturelle et citoyennete : Enjeux educatifs a l'heure de la globalisation
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Book] Cross-Bordering Dynamics in Education and Lifelong Learning: A Perspective from NonFormal Education2019

    • Author(s)
      Maruyama, H. ed.
    • Total Pages
      172
    • Publisher
      Routledge
    • ISBN
      9780367227012
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 比較教育学:差異化と一般化の往復で成り立つ、下司晶ら編著『教育学年報11:教育研究の新章』(pp.315-337)2019

    • Author(s)
      丸山英樹
    • Total Pages
      468
    • Publisher
      世織書房
    • ISBN
      4866860073
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] リテラシーとノンフォーマル教育、佐藤学ら編著『SDGs時代の教育:すべての人に質の高い学びの機会を』(pp.176-188)2019

    • Author(s)
      丸山英樹
    • Total Pages
      284
    • Publisher
      学文社
    • ISBN
      4762028754
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 第13章「青年海外協力隊による国際教育協力-教育分野の取り組みと広義の社会還元の可能性」、萱島信子・黒田一雄編『日本の国際教育協力: 歴史と展望』2019

    • Author(s)
      丸山英樹
    • Total Pages
      448
    • Publisher
      東京大学出版会
    • ISBN
      4130513508
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 「OECD と PISA」日本環境教育学会ら編『持続可能な社会をつくる教育事典』2019

    • Author(s)
      丸山英樹
    • Total Pages
      245
    • Publisher
      教育出版
    • ISBN
      4316804847
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 移民と社会を橋渡しするドイツのNPO杉村美紀ら編『移動する人々と国民国家:ポスト・グローバル化時代における市民社会の変容』2017

    • Author(s)
      丸山英樹
    • Total Pages
      204
    • Publisher
      明石書店
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi